Gå til innhold

Katy Perry beskyldes for blasfemi

Fremhevede innlegg

Skrevet

LINK.

Hadde ikke verden blitt et bedre sted hvis enkelte reagerte mer på terror mot uskyldige, og alvorlige brudd på menneskerettigheter, enn et smykke?

Anonymous poster hash: 5ef9b...ee0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, jeg liker den dama. Jeg håper ikke hallusene til en eller annen forstyrret muslim forsurer livet hennes.

Det er egentlig temmelig pussig at et opprop om at det finnes noe tvilsomt (fra et forstyrret muslimsk ståsted) i en av Katy Perrys videoer, kan få 60.000 underskrifter.

Det må jo bety at enten har 60.000 muslimer sett videoen gjentatte ganger for å finne de få rammene der det påstås at et symbo for Allah går opp i røyk sammen med den som bærer det. Det i seg selv er vel en større synd for noen troende. Jeg mener, Katy Perry`s videoer er jo ofte litt vågale.

Eller så har 60.000 muslimer tatt det for gitt at ingen sann muslim ville forsøke å få dem til å tro på en sånn historie hvis det ikke var sant, og signert uten å sjekke om det stemmer. Det står vel mer til troende. Akkurat som de hjernedøde tullingene som brant ned ambassader fordi noen sa at det var laget slemme tegninger av muhammed, eller idiotene som ropte på blodet til Salman Rushdie fordi noen mente at boken hans var blasfemisk. Jeg mener, de SJEKKER aldri. Sheeple.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser ikke på videoen som blasfemi, men som et prakteksempel på kulturell appropriasjon.

Skrevet

Jeg ser ikke på videoen som blasfemi, men som et prakteksempel på kulturell appropriasjon.

Que? En gang til for oss som har problemer med ord med mer enn tre stavelser? Hva ER "kulturell appropriasjon". Er det en fancy måte å si pouty lips? For da er jeg enig.

• Liker 2
Skrevet

GO KATY!

Anonymous poster hash: fca2a...931
Skrevet

Que? En gang til for oss som har problemer med ord med mer enn tre stavelser? Hva ER "kulturell appropriasjon". Er det en fancy måte å si pouty lips? For da er jeg enig.

Kulturell appropriason er når noen plukker ut og velger elementer fra en bestemt kultur uten tilatelse. Med "elementer" menes for eksempel religiøse symboler, hellige gjenstander, høyt respekterte og verdsatte tradisjoner osv. Dette gjelder altså hvite eller vestlige kulturer som plukker ut elementer fra "mindre" kulturer som ofte på en eller annen måte har blitt undertrykt.

Problemet med Katy Perry er at hun gjentatte ganger rett og slett stjeler tradisjonelle ting, ofte med en historisk relevanse, fra andre kulturer. Et eksempel på dette er da hun kledde seg ut som en geisha under AMA, noe som var rasistisk og ikke minst støtende. I dette tilfellet utnytter hun egyptisk kultur samtidig som hun bruker den som et kostyme.

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

koffor skulle ho ha eit alla smykke? Gir ingen meining?

Skrevet

Til deg ovenfor i forbindelse med "Kulturell Appropriasjon". Gjelder det når Taliban sprenger i filler flere tusen år gamle Buddah statuer? Eller når kristne i Syria, Egypt etc forfølges og drepes? Kirker og klostre brent til grunnen?

Har en kurder i nærområdet mitt som forklarte meg for litt siden at Jesus var muslim, og et av bevisene var at Maria gikk med Hijab. Er det et eksempel på kulturell appropriasjon?

Hjelp meg å forstå...

• Liker 3
Skrevet

Akkurat det var jo noe å henge seg opp i.... Det finnes verre ting i verden enn dette. Jeg sier bare: go Katy :tommel:

Skrevet

Kulturell appropriason er når noen plukker ut og velger elementer fra en bestemt kultur uten tilatelse. Med "elementer" menes for eksempel religiøse symboler, hellige gjenstander, høyt respekterte og verdsatte tradisjoner osv. Dette gjelder altså hvite eller vestlige kulturer som plukker ut elementer fra "mindre" kulturer som ofte på en eller annen måte har blitt undertrykt.

Problemet med Katy Perry er at hun gjentatte ganger rett og slett stjeler tradisjonelle ting, ofte med en historisk relevanse, fra andre kulturer. Et eksempel på dette er da hun kledde seg ut som en geisha under AMA, noe som var rasistisk og ikke minst støtende. I dette tilfellet utnytter hun egyptisk kultur samtidig som hun bruker den som et kostyme.

Hva er dette, white man`s guilt sett fra en venstreorientert sosialantropolog?

Anonymous poster hash: 01319...f9b

• Liker 6
Skrevet

So what? Det skjer hele tiden i populærkultur.

For eksempel var store deler av SG-1 basert på slik "stjeling" av egyptisk kultur. Så om kulturell appropriason var ulovlig, hadde serien aldri blitt lagd. Sikkert festlig for fintfølende antropologer, ganske traurig for oss som liker sci-fi.

• Liker 4
Skrevet

Til deg ovenfor i forbindelse med "Kulturell Appropriasjon". Gjelder det når Taliban sprenger i filler flere tusen år gamle Buddah statuer? Eller når kristne i Syria, Egypt etc forfølges og drepes? Kirker og klostre brent til grunnen?

Har en kurder i nærområdet mitt som forklarte meg for litt siden at Jesus var muslim, og et av bevisene var at Maria gikk med Hijab. Er det et eksempel på kulturell appropriasjon?

Hjelp meg å forstå...

Hva med når muslimene i Burma forfølges og massakreres? Når muslimer i Irak, Palestina og Afghanistan har mistet familiemedlemmer daglig i flere år, takket være en hensynsløs vestlig innvasjon? Eller når det islamske senteret i Grimsby ble revet i filler?

At du nevner de eksemplene du gjør, uten evne til å se saken fra den andre siden overhodet, viser nøyaktig hvor godt vestlig media har klart å hjernevaske folket. Muslimer er ´the bad guys´ i verden, ikke sant? Bare tenk så fredelig og harmonisk verden hadde vært uten dem, for de resterende ikke-muslimske er jo en gjeng med fornuftige og omsorgsfulle mennesker som egentlig bare ønsker fred.

Anonymous poster hash: 9f5a5...597

• Liker 3
Gjest Gnosis333
Skrevet

Var det ikke en sak der en amrikansk soldat kledde seg ut som prest og døpte muslimske fanger mens han spillte black metal? DET er blasfemi det! :)

OT: Bra dame om hun tørr trampe de selvhøytidlige fjolsene.

Skrevet (endret)

Herlig å se KG-rikssynserne applaudere en artist fordi hun tørr å vise et religiøst symbol (hvis det da var det hun gjorde?) mens det var ramaskrik her på Aktualle Saker om hun nyhetsoppleseren som bar et lite kristen kors.

Hvis moral er bra, så er dobbelmoral minst dobbelt så bra.

Pluss 100% :blomst::blomst::blomst::blomst:

Endret av Sir Winston
  • Liker 1
Skrevet

Herlig å se KG-rikssynserne applaudere en artist fordi hun tørr å vise et religiøst symbol (hvis det da var det hun gjorde?) mens det var ramaskrik her på Aktualle Saker om hun nyhetsoppleseren som bar et lite kristen kors.

Hvis moral er bra, så er dobbelmoral minst dobbelt så bra.

Pluss 100% :blomst::blomst::blomst::blomst:

du ser ikke forskjellen på en artist som ikke representere noe annet enn seg selv og en programleder som representerer en statskanal som skal være nøytrale?

• Liker 2
Skrevet

Blasfemi er et tåpelig konsept! Jeg vet ikke hva Kate Perry tenker om de store spørsmålene, men blasfemi er predikert på at man mener det finnes en Gud å håne, siden jeg ikke tror på Gud, så eksisterer heller ikke konseptet om blasfemi.

Skrevet

Du er mye på Tumblr, forstår jeg? Herregud så latterlig små ting en kan skape problemer utav..

Anonymous poster hash: 11672...e34

Skrevet

Katy Perry? Har ikke hun selv anklaget andre for å være umoralske/ukristelige da? Mener hun var ute med nebbet og rakket ned på en annen artist med noe Jesus-greier.

Skrevet

du ser ikke forskjellen på en artist som ikke representere noe annet enn seg selv og en programleder som representerer en statskanal som skal være nøytrale?

Joda, jeg ser forskjellen.

Men, ser du likheten?

Og dobbelmoralen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...