Gå til innhold

Vi som søker oss inn på høyere utdanning høsten -14.


^me^

Anbefalte innlegg

Industriell design på NTNU. Var 0,2 poeng unna opptakskravet i fjor (det hadde gått opp en del), nå har jeg to alderspoeng til. Det blir en nervepirrende sommer..



Anonymous poster hash: 6ea4a...d7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har driti meg så sinnsykt ut...

Faen..

Siste året på vgs ble jeg syk, og fikk ikke tatt mine to siste eksamener. Brukte noen år på å komme meg, tok et år på fhs og skulle søke skole i fjor med søknad om disp pga langvarig sykdom.

Den ble avslått..

Skal nå ta mine to siste eksamener etter 23/5, og har søkt skoler med relativt høyt snitt.

Jeg visste ikke før i dag at poenggrenser er satt med "sistemanns karakter", jeg trodde det bare var gjennomsnitt.

På vgs hadde jeg et snitt på 55... Med 23/5-regelen klarer jeg kanskje med flaks å få 47poeng :(

Har alltid vært stolt over vgs-karakterene, men for liten vits..

Jævli dumt av meg at jeg ikke klarer å finne ut av sånt før etter jeg har søkt.. Klarer jo faen ikke en dritt

Anonymous poster hash: 88c13...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har driti meg så sinnsykt ut...

Faen..

Siste året på vgs ble jeg syk, og fikk ikke tatt mine to siste eksamener. Brukte noen år på å komme meg, tok et år på fhs og skulle søke skole i fjor med søknad om disp pga langvarig sykdom.

Den ble avslått..

Skal nå ta mine to siste eksamener etter 23/5, og har søkt skoler med relativt høyt snitt.

Jeg visste ikke før i dag at poenggrenser er satt med "sistemanns karakter", jeg trodde det bare var gjennomsnitt.

På vgs hadde jeg et snitt på 55... Med 23/5-regelen klarer jeg kanskje med flaks å få 47poeng :(

Har alltid vært stolt over vgs-karakterene, men for liten vits..

Jævli dumt av meg at jeg ikke klarer å finne ut av sånt før etter jeg har søkt.. Klarer jo faen ikke en dritt

Anonymous poster hash: 88c13...ac9

Hmm.. Hvilken utdannelse søker du?

Kan du ikke bruke noen av de gode karakterene dine fra VGS i forbindelse med 23/5-regelen? Altså å legge til ekstrafag? Jeg trodde dette var fritt fram.

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvilken utdannelse søker du?

Kan du ikke bruke noen av de gode karakterene dine fra VGS i forbindelse med 23/5-regelen? Altså å legge til ekstrafag? Jeg trodde dette var fritt fram.

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Ingeniørutdannelse som hadde 48-51 konkurransepoeng på forskjellige skoler.

Kan man gjøre det? Det har jeg ikke lest noe om, men har lest at man kan søke om å få godkjent for fullt vitnemål i stedet for 5års jobb, det sto på sidene til Oslo voksenopplæring. Håper det gjelder her også.

Hvis ikke hadde det jo vært genialt om jeg kunne plusse på gode fag :)

Anonymous poster hash: 88c13...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har søkt! Skal sende følgeslippen etterpå (bittelitt sent ut ja)

Har alltid visst (siden jeg var 9) at jeg vil bli advokat,så jus i Oslo ligger på 1. og 2. plass (Høst og vår), etterfulgt av jus i Bergen og Tromsø.

Går 3. vgs nå, så er førstegangssøker.

Går realfag, så søker med 3 eller 3,5 realfagspoeng. Valgt bort fysik i 2. klasse, og har beholdt kjemi, matte (r2) og biologi, men dersom jeg ikke får 5 i kjemi vurderer jeg å droppe det. Fikk 5 i kjemi 1, så dersom jeg beholder kjemi med 4, så vil snittet gå litt ned. Samtidig kan det jo hende at jeg vil få bruk for Kjemi 2 senere, er jo tross alt ikke sikkert at jus er noe for meg ;)

Er ikke 100% sikker på karakterene mine enda, ettersom jeg har tre prøver neste uke (de siste) og venter på å få tilbake noen avgjørende prøver og innleveringer. Men i "verste" fall og jeg vipper ned i de siste fagene (matte, kjemi, biologi, naturfag og gym) vil jeg få 54, og regner med at jeg får sånn 55 poeng. Så da håper jeg det ikke snittet på jus i Oslo ikke går så mye opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt! Skal sende følgeslippen etterpå (bittelitt sent ut ja)

Har alltid visst (siden jeg var 9) at jeg vil bli advokat,så jus i Oslo ligger på 1. og 2. plass (Høst og vår), etterfulgt av jus i Bergen og Tromsø.

Går 3. vgs nå, så er førstegangssøker.

Går realfag, så søker med 3 eller 3,5 realfagspoeng. Valgt bort fysik i 2. klasse, og har beholdt kjemi, matte (r2) og biologi, men dersom jeg ikke får 5 i kjemi vurderer jeg å droppe det. Fikk 5 i kjemi 1, så dersom jeg beholder kjemi med 4, så vil snittet gå litt ned. Samtidig kan det jo hende at jeg vil få bruk for Kjemi 2 senere, er jo tross alt ikke sikkert at jus er noe for meg ;)

Er ikke 100% sikker på karakterene mine enda, ettersom jeg har tre prøver neste uke (de siste) og venter på å få tilbake noen avgjørende prøver og innleveringer. Men i "verste" fall og jeg vipper ned i de siste fagene (matte, kjemi, biologi, naturfag og gym) vil jeg få 54, og regner med at jeg får sånn 55 poeng. Så da håper jeg det ikke snittet på jus i Oslo ikke går så mye opp :)

Lykke til! :) Tar du ekstra fag siden du kan velge bort kjemi 2?

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! :) Tar du ekstra fag siden du kan velge bort kjemi 2?

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Nei, men det er sånn på skolen at realfagselevene velge mellom fysikk og biologi i starten av 2 klasse. Og i 3. klasse kan man velge bort et til, er det ikke slik at alle skoler er slik?

Jeg kan iallefall velge bort enten matte, kjemi eller biologi i år, men har beholdt alle tre.

Jeg går riktignok på en steinerskole, så det kan ha noe med det å gjøre altså. Men jeg trodde alle kan velge bort totalt to realfag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er sånn på skolen at realfagselevene velge mellom fysikk og biologi i starten av 2 klasse. Og i 3. klasse kan man velge bort et til, er det ikke slik at alle skoler er slik?

Jeg kan iallefall velge bort enten matte, kjemi eller biologi i år, men har beholdt alle tre.

Jeg går riktignok på en steinerskole, så det kan ha noe med det å gjøre altså. Men jeg trodde alle kan velge bort totalt to realfag jeg.

Vel. Det er ikke mulig for andre skoler å velge det bort i slutten av året, nei. I starten av året velger vi fag, ja. Jeg har kun to realfag i år. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod innlegget ditt riktig.

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har driti meg så sinnsykt ut...

Faen..

Siste året på vgs ble jeg syk, og fikk ikke tatt mine to siste eksamener. Brukte noen år på å komme meg, tok et år på fhs og skulle søke skole i fjor med søknad om disp pga langvarig sykdom.

Den ble avslått..

Skal nå ta mine to siste eksamener etter 23/5, og har søkt skoler med relativt høyt snitt.

Jeg visste ikke før i dag at poenggrenser er satt med "sistemanns karakter", jeg trodde det bare var gjennomsnitt.

På vgs hadde jeg et snitt på 55... Med 23/5-regelen klarer jeg kanskje med flaks å få 47poeng :(

Har alltid vært stolt over vgs-karakterene, men for liten vits..

Jævli dumt av meg at jeg ikke klarer å finne ut av sånt før etter jeg har søkt.. Klarer jo faen ikke en dritt

Anonymous poster hash: 88c13...ac9

Er det bare 2 eksamener du mangler? Hvorfor må du bruke 23/5-regelen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et studie som har hatt ca 100 færre søkere, går snittet ned automatisk? Jeg sjekket at det var ca 208 søkere i 2012 og 46.8 i snitt, mens i 2013 hadde den 289 søkere og 48.9 i snitt. I år har den færre søkere enn begge årene. Er det stor sjanse på at snittet blir under 4.68?



Anonymous poster hash: 146a6...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et studie som har hatt ca 100 færre søkere, går snittet ned automatisk? Jeg sjekket at det var ca 208 søkere i 2012 og 46.8 i snitt, mens i 2013 hadde den 289 søkere og 48.9 i snitt. I år har den færre søkere enn begge årene. Er det stor sjanse på at snittet blir under 4.68?

Anonymous poster hash: 146a6...014

Det kommer jo an på karakterene til de som søker. Ikke antallet. Er det bare gode karakterer så går jo snittet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på karakterene til de som søker. Ikke antallet. Er det bare gode karakterer så går jo snittet opp.

Antall må også ha noe å si. Man ser sammenhengen mellom økt snitt og antall søkere.

Anonymous poster hash: 146a6...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir utviklinsstudier på HiOA, men er utrolig usikker! Har prøvd to utdannelser tidligere som ikke var noe for meg, har alltid hatt lyst til utviklinsstudier - men jobbmulighetene har gjort at jeg ikke har valgt det. Men vurderer å ta en "råsjans" nå, og satse på at jeg en dag får brukt utdannelsen til noe relevant… Vanskelig valg altså!



Anonymous poster hash: 95b54...1c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Det er ikke mulig for andre skoler å velge det bort i slutten av året, nei. I starten av året velger vi fag, ja. Jeg har kun to realfag i år. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod innlegget ditt riktig.

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Alle andre i klassen valgte i starten av året. Det gjorde jo forsåvidt jeg også, ved å velge å beholde alle tre. Men vi har mulighet til å droppe det helt til vitnemålet skal skrives ut.

Har muligens noe med at jeg går på en eksamensfri skole? Har en fordypningsoppgave innenfor et av realfagene istedenfor eksamen + flere prøver over hele vgs. Det faget jeg valgte å ha fordypningsoppgave innenfor kan jeg ikke velge bort nå.

Kan iallefall tenke meg at det har en sammenheng ettersom dere andre kan komme opp i eksamen, som blir en egen karakter på vitnemålet og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at jo flere søkere, jo lavere snitt? Forutsett at søkerne søker med relativt lik karaktersnitt som det vanligvis gjøres.

Så la oss si at i 2013 var 235 søkere og gjennomsnittet var 46.8. I 2014 har det økt til 320 søkere...vil det bety at hvis de som søker har et snitt som er i nærheten, vil det ikke presses opp? :klo:



Anonymous poster hash: b7b55...966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Er det slik at jo flere søkere, jo lavere snitt? Forutsett at søkerne søker med relativt lik karaktersnitt som det vanligvis gjøres.

Så la oss si at i 2013 var 235 søkere og gjennomsnittet var 46.8. I 2014 har det økt til 320 søkere...vil det bety at hvis de som søker har et snitt som er i nærheten, vil det ikke presses opp? :klo:

Anonymous poster hash: b7b55...966

Med flere søkere vil det ofte være flere med gode karakterer også. Da stiger gjerne snittet, fordi det er større konkurranse om plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har søkt spillutvikling og informatikk. Litt av en omdreining, ettersom jeg har studert jus i tre år og valgte å ikke gjennomføre den påbegynte mastergraden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre i klassen valgte i starten av året. Det gjorde jo forsåvidt jeg også, ved å velge å beholde alle tre. Men vi har mulighet til å droppe det helt til vitnemålet skal skrives ut.

Har muligens noe med at jeg går på en eksamensfri skole? Har en fordypningsoppgave innenfor et av realfagene istedenfor eksamen + flere prøver over hele vgs. Det faget jeg valgte å ha fordypningsoppgave innenfor kan jeg ikke velge bort nå.

Kan iallefall tenke meg at det har en sammenheng ettersom dere andre kan komme opp i eksamen, som blir en egen karakter på vitnemålet og sånn.

Wow.. Jeg skulle ønske jeg gikk på en steinerskole. Dette virker jo mye greiere. Det er jo vanskelig å forutse hvilke fag som passer en best før en i det hele tatt har hatt de. Skulle ønske det var et slikt opplegg på skolen min også. Jeg visste ikke at steinerskoler var eksamensfrie? Hvordan er det mulig? Får dere et helt vanlig vitnemål da?

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flere søkere vil det ofte være flere med gode karakterer også. Da stiger gjerne snittet, fordi det er større konkurranse om plassene.

Nå vil jeg bare banke hodet mitt i bordet. I fjor så var det færre søkere, mens i år er det nesten 100 flere søkere. :trist: Jævlig typisk!

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall må også ha noe å si. Man ser sammenhengen mellom økt snitt og antall søkere.

Anonymous poster hash: 146a6...014

Det var dette med korrelasjon og kausalitet, da ;)

Med flere søkere vil det ofte være flere med gode karakterer også. Da stiger gjerne snittet, fordi det er større konkurranse om plassene.

Nå vil jeg bare banke hodet mitt i bordet. I fjor så var det færre søkere, mens i år er det nesten 100 flere søkere. :trist: Jævlig typisk!

Anonymous poster hash: b7b55...966

Det er ikke nødvendigvis slik at det er flere med gode karakterer når det blir flere søkere, med mindre det er en retning som har fått enorm oppmerksomhet i løpet av det siste året ;)

Flere søkere trenger overhodet ikke å bety at snittet blir høyere, det kan til og med være motsatt, mange har hørt at det er et greit valg som det er lett å komme inn på, derfor søker også folk med få poeng. Helt umulig å si, før opptaket er gjennomført.

Anonymous poster hash: 94338...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...