Gå til innhold

Når har jeg termin, er jeg gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger sårt hjelp med å regne ut min termin ut fra første blødningsdag i siste menstruasjon.

Jeg hadde min første blødningsdag 1. februar, og trodde det ville hjelpe å utsette mensen med å gå på p-piller til 7. februar. Jeg har lest litt rundt omkring å forstått at det er eggløsningen som styrer mensen.. Jeg blødde selv om jeg gikk på p-pillene så det hjalp lite. I følge eggløsningskalkulatoren/test så skulle jeg hatt eggløsning 15. februar siden jeg hadde min første blødningsdag den 1.februar i denne mnd. Hadde et lite opphold etter 7 februar når jeg sluttet med p-pillene, og blødde fra 10 februar, i ca 2-3 dager. Så til sammen blødde jeg 7 dager som normalt. Men lurer på om jeg skal beregne fra 1. februar eller 10.februar?

Har ikke gått på prevensjon som p-piller uten om fra 1 til 7 februar..

Om jeg regner fra 10.februar ville jeg hatt eggløsning den 22.februar..

Hvis jeg beregner fra 1.februar så er jeg 3 uker på vei nå..

Jeg har hatt symptomer som metall smak i munnen i 1 uke nå, oppblåst og tregere fordøyelsessystem. Har og hatt veldig stikking nede i livmoren de siste 2 dagene nå, og lurer på om det kan tyde på at jeg er gravid? Har aldri hatt symptomer før når jeg forventet menstruasjon..

Det er også for tidlig å ta graviditetstest.



Anonymous poster hash: 4c2e7...1d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frem og tilbake på prevensjon kan tulle med deg, vent til du kan ta en test før du bekymrer deg for så mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Finn ut om du virkelig er på tjukka før du regner på når en ev. termin er...



Anonymous poster hash: bd9a8...007
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke eggløsning når man går på p-piller, når du slutter er det ingen som kan si på forhånd når eggløsningen inntreffer. Vent og test. Termin vil bli beregnet på OUL:



Anonymous poster hash: 5d39e...905
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar pillen som du skal har du ikke eggløsning, det er hele hensikten med pillen. Dersom du har tullet med å ta pillen kan eggløsning komme når som helst. Eggløsningskalkulatorer gir ingen mening dersom du går på pillen, uansett om man slurver eller ikke.

Det å ta pillen utenom foreskrevne dager kan føre til de problemene du beskriver.

Når man er tre uker på vei er man ikke gravid en gang, egget har ikke festet seg. Når man har symptomer har man nok hcg (graviditetshormon) i kroppen til å teste positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Dersom du tar pillen som du skal har du ikke eggløsning, det er hele hensikten med pillen. Dersom du har tullet med å ta pillen kan eggløsning komme når som helst. Eggløsningskalkulatorer gir ingen mening dersom du går på pillen, uansett om man slurver eller ikke.

Det å ta pillen utenom foreskrevne dager kan føre til de problemene du beskriver.

Når man er tre uker på vei er man ikke gravid en gang, egget har ikke festet seg. Når man har symptomer har man nok hcg (graviditetshormon) i kroppen til å teste positivt.

Jeg hadde til og med på microgynon, men p-piller hindrer også at egget fester seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel du som har denne tråden også? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=813048&hl=

Mange fornuftige svar der, så du kan fortsatt forholde deg til de.

Om du er svært fruktbar, kan det så klart være en liten sjanse for at du er gravid, Men det vil bare en test vise.



Anonymous poster hash: 080e8...b5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde til og med på microgynon, men p-piller hindrer også at egget fester seg.

Ikke helt korrekt. P-piller hindrer eggløsning. Men inneholder også stoffer som påvirker slimet i livmoren slik at sædcellene ikke når frem

Microgynon er en kombinasjonspille/lavdosepille. Som hovedsakelig virker gjennom at eggløsning ikke skal skje. Men enkelte opplever eggløsning likevel, slik du beskriver, på grunn av lav mengde virkestoffer. Hvis du leser felleskatalogen ser du at microgynon primært hindrer graviditet gjennom å hindre sædcellene å nå frem, men i siste instans også hindrer graviditet gjennom at miljøet i livmoren er slik at et egg ikke vil feste seg.

Microgynon er således mer lik minipillen enn en p-pille. Minipille med lavdose gestagen hindrer for mange kvinner ikke eggløsning, men sørger for tykkere og seigere slim slik at sædcellene ikke nåf frem, og at egget ikke fester. De gir derfor lavere sikkerhet enn en p-pille.

Mange kvinner som blir gravide på pillen har opplevd nettopp at pillen ikke inneholder nok gestagen til å hindre eggløsningen i deres tilfelle. En normaldose p-pille vil hindre eggløsning. Nettopp derfor er p-pillen en foretrukket prevansjonsmetode fremfor lavdose-piller hos de som mener at et liv starter med befruktningen.

En liten, teoretisk avsporing. Men konklusjonen er i alle fall at man normalt ikke har eggløsning på p-pillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Ikke helt korrekt. P-piller hindrer eggløsning. Men inneholder også stoffer som påvirker slimet i livmoren slik at sædcellene ikke når frem

Microgynon er en kombinasjonspille/lavdosepille. Som hovedsakelig virker gjennom at eggløsning ikke skal skje. Men enkelte opplever eggløsning likevel, slik du beskriver, på grunn av lav mengde virkestoffer. Hvis du leser felleskatalogen ser du at microgynon primært hindrer graviditet gjennom å hindre sædcellene å nå frem, men i siste instans også hindrer graviditet gjennom at miljøet i livmoren er slik at et egg ikke vil feste seg.

Microgynon er således mer lik minipillen enn en p-pille. Minipille med lavdose gestagen hindrer for mange kvinner ikke eggløsning, men sørger for tykkere og seigere slim slik at sædcellene ikke nåf frem, og at egget ikke fester. De gir derfor lavere sikkerhet enn en p-pille.

Mange kvinner som blir gravide på pillen har opplevd nettopp at pillen ikke inneholder nok gestagen til å hindre eggløsningen i deres tilfelle. En normaldose p-pille vil hindre eggløsning. Nettopp derfor er p-pillen en foretrukket prevansjonsmetode fremfor lavdose-piller hos de som mener at et liv starter med befruktningen.

En liten, teoretisk avsporing. Men konklusjonen er i alle fall at man normalt ikke har eggløsning på p-pillen

Jeg sa vel strengt tatt ikke at "microgynon hinder ikke eggløsning", eller sa jeg? :P Jeg tror jeg sa at jeg fikk eggløsning på microgynon (noe kirurgen så på UL for en 4 uker siden)

Så jeg vet hva slags måte det EGENTLIG skal virke så du trenger ikke lære meg noe som helst, men det betyr ikke at den da VIL virke sånn, så jo, det er nok korrekt at de ikke hindret eggløsning hos meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg må også legge til at microgynon inneholder faktisk ikke veldig lite hormoner. Den kan absolutt ikke sammenlignes med en minipille, da en minipille ikke inneholder samme hormoner eller hormonmengde som microgynon. Så når jeg måtte ha en p-pille med mer hormoner enn microgynon var det eneste alternativet Yasmin. Microgynon er faktisk ikke den p-pillen som inneholder minst hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar pillen som du skal har du ikke eggløsning, det er hele hensikten med pillen. Dersom du har tullet med å ta pillen kan eggløsning komme når som helst. Eggløsningskalkulatorer gir ingen mening dersom du går på pillen, uansett om man slurver eller ikke.

Det å ta pillen utenom foreskrevne dager kan føre til de problemene du beskriver.

Når man er tre uker på vei er man ikke gravid en gang, egget har ikke festet seg. Når man har symptomer har man nok hcg (graviditetshormon) i kroppen til å teste positivt.

Vrøvl. Egget kan feste seg allerede 3-4 dager etter eggløsning. Man kan da fint ha symptomer når man er tre uker på vei, selv om man ikke tester positivt.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrøvl. Egget kan feste seg allerede 3-4 dager etter eggløsning. Man kan da fint ha symptomer når man er tre uker på vei, selv om man ikke tester positivt.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Det finnes mer saklige måter å si ting på.

Jeg kunne slengt på normalt. Forskning viser at det tidligste egget kan feste seg er 4-5 dager etter eggløsning. Men normalt fester egget seg 7-11 dager etter eggløsning, kortere eller lengre periode er uvanlig. Særlig tidligere, da det tar tid for egget å bevege seg gjennom egglederen og klekke, noe som er nødvendig for festing.

Tidlige symptomer er stort sett en myte. Det er hcg som gir symptomer, og hcg produksjonen kommer først i gang når egget har festet seg. Og når hcg produksjonen er i gang vil man teste positivt ganske raskt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mer saklige måter å si ting på.

Jeg kunne slengt på normalt. Forskning viser at det tidligste egget kan feste seg er 4-5 dager etter eggløsning. Men normalt fester egget seg 7-11 dager etter eggløsning, kortere eller lengre periode er uvanlig. Særlig tidligere, da det tar tid for egget å bevege seg gjennom egglederen og klekke, noe som er nødvendig for festing.

Tidlige symptomer er stort sett en myte. Det er hcg som gir symptomer, og hcg produksjonen kommer først i gang når egget har festet seg. Og når hcg produksjonen er i gang vil man teste positivt ganske raskt.

Beklager, men mener man ikke bør uttale seg så bastant angående ting man tydeligvis ikke har nok kunnskap om.

Dette stemmer som sagt ikke. Det er overhodet ikke uvanlig at egget fester seg innen 7 dpo, derav kan man også merke symptomer tidlig.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men mener man ikke bør uttale seg så bastant angående ting man tydeligvis ikke har nok kunnskap om.

Dette stemmer som sagt ikke. Det er overhodet ikke uvanlig at egget fester seg innen 7 dpo, derav kan man også merke symptomer tidlig.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Oh the irony...

Anonymous poster hash: 82686...a83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men mener man ikke bør uttale seg så bastant angående ting man tydeligvis ikke har nok kunnskap om.

Dette stemmer som sagt ikke. Det er overhodet ikke uvanlig at egget fester seg innen 7 dpo, derav kan man også merke symptomer tidlig.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Det er nok ikke jeg som er mest bastant om ting man ikke har kunnskap om i denne tråden :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke jeg som er mest bastant om ting man ikke har kunnskap om i denne tråden :)

Men det er jo bare tull og tøys det du skriver. Du uttaler deg som en ekspertlege gjennom hele tråden, mens det er ganske tydelig at du ikke har belegg for det. Så lenge man har nok hcg i kroppen til å ha symptomer, har man også nok hcg til at en test slår positivt ut? Hvor har du dette i fra? Det er vrøvl, akkurat som diskusjonen om når egget fester seg. Egget fester seg ofte før en uke er gått fra eggløsning. At du tror det er en myte med tidlige symptomer tyder kun på uvitenhet, ikke annet.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er jo bare tull og tøys det du skriver. Du uttaler deg som en ekspertlege gjennom hele tråden, mens det er ganske tydelig at du ikke har belegg for det. Så lenge man har nok hcg i kroppen til å ha symptomer, har man også nok hcg til at en test slår positivt ut? Hvor har du dette i fra? Det er vrøvl, akkurat som diskusjonen om når egget fester seg. Egget fester seg ofte før en uke er gått fra eggløsning. At du tror det er en myte med tidlige symptomer tyder kun på uvitenhet, ikke annet.

Anonymous poster hash: 2cc8f...295

Noen lege eller ekspert er jeg ikke. Bare en med en del års erfaring innen prøving og fruktbarhet. Og basert på det står jeg bak det jeg skriver, både her og i andre tråder. Og jeg tyr heller ikke til ord som tull, tøys og vrøvl når jeg beskriver andres innlegg. Kverulering rundt det som for meg er fakta ser jeg ikke vitsen med å bruke tid på. Så får heller andre lesere av tråden velge hvem de trur på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du egentlig i diskusjonsforum hvis du ikke ser vitsen i å faktisk, ja, diskutere?

Nå vet ikke jeg om du noen gang har vært gravid, men med fire svangerskap bak meg kan jeg skrive under på at tidlig festing og og symptomer såvisst ikke er en myte. Her kan du også både lese og lære, ikke bare tro og synse:

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskapsuke-2-mor-37782.html

http://altformamma.no/artikler/42/article/item/null/graviditetstegn-full-oversikt-over-tegn-p%C3%A5-graviditet



Anonymous poster hash: 2cc8f...295
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...