Gå til innhold

Kan man kreve hjelpemidler i helsevesenet?


Sille4

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg arbeider i helsevesenet og vi har ett tilfelle der det absolutt burde blitt tilrettelagt med flere hjelpemidler, men den dette gjelder vil ikke og sjefene gir etter. Mener da å huske fra skolen at jeg lærte at man egentlig kunne nekte å hjelpe før man fikk tilrettelagte hjelpemidler? At dette står i arbeidsmiljø loven eller noe, men jeg klarer ikke å finne noe da jeg ikke er så god på lovdata. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukeren/pasienten må skrive under på at det brukes hjelpemidler. Om eks brukeren er så tung at dere ødelegger rygg etc ved å ikke bruke hjelpemidler så kan dere nekte å hjelpe den brukeren ja. Dere får nemlig ikke dekket noen forsikring om dere bærer/løfter.



Anonymous poster hash: 6077e...8a6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren/pasienten må skrive under på at det brukes hjelpemidler. Om eks brukeren er så tung at dere ødelegger rygg etc ved å ikke bruke hjelpemidler så kan dere nekte å hjelpe den brukeren ja. Dere får nemlig ikke dekket noen forsikring om dere bærer/løfter.

Anonymous poster hash: 6077e...8a6

Det er det som er tilfelle, at dette er en veldig tung pasient. Er hjelpemidler i hjemmet, men ikke nok og riktig type. Vet du hvor jeg finner riktig lovverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med et eksempel?

Anonymous poster hash: bfcf7...6fb

Kommer ikke på noen spesielle eksempler som ikke gjør at dette kan bli lett gjenkjennelig. Men det er en tung pasient, hvor vi ikke får lov til å bruke nok og riktig type hjelpemidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo arbeidsmiljøloven som sier at arbeidstaker ikke skal utsettes for tunge løft ol, men bruke hjelpemidler. Men det er ikke spesifisert helsevesenet.

Men pasientloven stiller også sterkt, veldig sterkt.

Har du hørt med verneombudet hos dere?

Dere kan jo ikke tvinges til å rett og slett skade dere på jobb, for det er det det fort ender med.



Anonymous poster hash: 6077e...8a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo arbeidsmiljøloven som sier at arbeidstaker ikke skal utsettes for tunge løft ol, men bruke hjelpemidler. Men det er ikke spesifisert helsevesenet.

Men pasientloven stiller også sterkt, veldig sterkt.

Har du hørt med verneombudet hos dere?

Dere kan jo ikke tvinges til å rett og slett skade dere på jobb, for det er det det fort ender med.

Anonymous poster hash: 6077e...8a6

Verneombudet er fult klar over situasjonen, og øverste sjefer er koblet inn, men ingenting blir gjort dessverre. Uansett hvor mye vi sier i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg arbeider i helsevesenet og vi har ett tilfelle der det absolutt burde blitt tilrettelagt med flere hjelpemidler, men den dette gjelder vil ikke og sjefene gir etter. Mener da å huske fra skolen at jeg lærte at man egentlig kunne nekte å hjelpe før man fikk tilrettelagte hjelpemidler? At dette står i arbeidsmiljø loven eller noe, men jeg klarer ikke å finne noe da jeg ikke er så god på lovdata. Noen som vet? :)

Nå har jeg ikke lovteksten foran meg og skriver fra mobil så får ikke linket heller men dette finner du om i arbeidsmiljøloven. Arbeidstakere skal skånet for uheldige arbeidsbelastninger. Det finnes bl.s en høyesterettsdom som gjaldt en sak der arbeidstaker hadde forflyttet en person alene og uten hjelpemidler hvor vedkommende visste dette var feil og skadet seg. Hun tapte saken sin for å si det sånn. Har dere ikke hjelpemidler (man skal også være to stykker i forflytning) skal dere nekte å utføre forflytningen. Koble inn hovedverneomudet hvis deres verneombud ikke kommer noen vei og arbeidsmiljøutvalget. Brukeren har krav på hjelp men ikke på bekostning av de ansattes helse.

Hilsen verneombud i helsevesenet

Anonymous poster hash: 5ce4d...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan med loven i hånd tvinge deg til å løfte uten hjelpemidler. Jeg arbeider i helsesektoren, og av og til hender det at en sur gammel grinebiter skal på do, men nekter å la seg forflytte med heis. Da blir konsekvensen ingen tur på do, pga hensynet til oss ansatte. To pleiere kan ikke løfte en mann på 100 kg fra rullestol til toalettet. Dette får han forklart hver gang, da han er klar og orientert. Det ender med at han gjør på seg, men da blir det hver gang dokumentert i rapport og ansvarlig pleier/avd leder blir underrettet om saken. Jeg får ingenting igjen på forsikringen for å gå mot bedre vitende å løfte 100 kg trass. For det er trass. Så da får bare konsekvensen bli å gjøre i bleien.

Anonymous poster hash: a5c1e...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn en skriftlig klage til verneombudet. Da må h*n ta tak i det. Hjelper ikke det, send klage til hovedvernombud i kommunen. Ta vare på/ kopi av all korrespondanse.

Har tillitsvalgte blitt informert? Hvis ikke, så gjør det. Send også kopi av klagen til tillitsvalgte.

Dere risikerer å ødelegge dere for livet, å har ikke krav på erstatning så lenge hjelpemidler ikke er brukt.

Hvis leder gir etter for denne brukeren, så må faktisk leder ta den jobben med å stelle/ forflytte personen uten hjelpemidler. Jeg hadde nektet.



Anonymous poster hash: 67902...58a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på noen spesielle eksempler som ikke gjør at dette kan bli lett gjenkjennelig. Men det er en tung pasient, hvor vi ikke får lov til å bruke nok og riktig type hjelpemidler :)

Dere bør få heis, enten personløfter eller en slik som er montert i taket.

Anonymous poster hash: 0f920...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere bør få heis, enten personløfter eller en slik som er montert i taket.

Anonymous poster hash: 0f920...734

Er heis der, men absolutt ikke riktig type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener her at arb.miljø loven og pas.rettighetsloven er likestilt. Vi i helsevesnet må da uttøve kun nødvendig helsehjelp, dvs stell, mat og medisiner. Det er ingen nødvendighet feks å komme opp av sengen hver dag.... Satt på spissen altså. Men dette er i verstefall konsekvensen. Innvolver ergoterapeut som kan se på,løsninger. Ingen er tjent med dårlige arbeidsstillinger for helsearbeidere.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener her at arb.miljø loven og pas.rettighetsloven er likestilt. Vi i helsevesnet må da uttøve kun nødvendig helsehjelp, dvs stell, mat og medisiner. Det er ingen nødvendighet feks å komme opp av sengen hver dag.... Satt på spissen altså. Men dette er i verstefall konsekvensen. Innvolver ergoterapeut som kan se på,løsninger. Ingen er tjent med dårlige arbeidsstillinger for helsearbeidere.....

Så enig :) Men virker dessverre ikke som at noen tør å ta tak i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...