Gå til innhold

gynekologsjekk uten grunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppfattet det slik at TS ønsker en generell sjekk, ikke kun en sjekk for kjønnssykdommer. Det er også det som er anbefalt. Celleprøver tar de vel fra man begynner å gå til GU, 25 er liksom siste frist. Fastlegen gjør ikke samme grundige jobb som gynekologen, så nei, det kan ikke fastlegen strengt tatt gjøre. Anonymous poster hash: ae41b...488

25 år er ikke siste frist, veldig mange gynekologer mener at man ikke burde ta celleprøve før fylte 25, dette fordi det er veldig vanlig hos unge jenter at det svinger veldig; man får utslag på celleforandringer uten at det er noen fare.

Jeg ble konisert (det som skjer hvis man har en viss grad av celleforaneringer) som 22-åring og nesten alle gynekologer jeg har vært til kontroll hos etterpå har reagert negativt på at jeg ble tatt celleprøve på så tidlig og syns det var unødvendig.

Anonymous poster hash: 3022f...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor betale først 200 kroner hos fastlege og så 400 kroner hos gynekolog når du kan ta alle tester en gynekolog tar hos fastlegen? Det er rett og slett ikke vits. Man tar heller ikke celleprøve på en 22-åring.

Det gjør man vel. Og som sagt, jeg hadde PCO, og det kunne ikke fastlegen se.

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale først 200 kroner hos fastlege og så 400 kroner hos gynekolog når du kan ta alle tester en gynekolog tar hos fastlegen? Det er rett og slett ikke vits. Man tar heller ikke celleprøve på en 22-åring.

Fordi gynekologen bruker UL og kan se masse fastlegen ikke kan se. Men hvis helsen din ikke er så viktig så gå for all del til fastlegen.

Anonymous poster hash: ae41b...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er 22 år og ikke har noen plager så er det vel ingen grunn til å gå til spesialist for å ta gynekologisk undersøkelse vel? Skal man tenke på den måten må man jo få henvisning til spesialist for alt da, ta MR og CT og UL og alle mulig andre prøver av alle mulige kroppsdeler og for alle sykdommer med jevne mellomrom - for disse testene kan jo ikke fastlegen gjøre så de kan ikke screene for ALT som kan være galt... snakk om å være unødvendig hysterisk. Tenk på alle som faktisk HAR plager og som må vente lenge på time da fordi friske folk tar opp plass?

Det er ikke noe problem å be om en gynekologisk undersøkelse hos fastlegen, bare bestill en time og si at det er det du ønsker. Dersom du synes det er litt flaut (hvis du feks har mannlig fastlege og synes det er litt ubehagelig) og bare vil teste for kjønnssykdommer kan du gå til Olafiaklinikken i Oslo eller til helsestasjon for ungdom (litt usikker på hva aldersgrensen er, om den ikke er 20?). På en del legekontorer kan man også spørre om en kvinnelig lege selv om man har en annen lege fra kontoret som fastlege, feks på SiOs helsetjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like gammel som deg og har spurt legen min om det var nødvendig å ta noe gynekologisk undersøkelse, og han sier at sånne undersøkelser starter man med når man er 25, å ta celleprøver osv.

Så lenge man er under 25 og ikke har noe ubehag så er det ikke nødvendig.

Men..om du føler du har lyst til å sjekke om alt er i orden, så gjør du det :laugh:

Jeg har aldri vært på GU selv enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det gjør man vel. Og som sagt, jeg hadde PCO, og det kunne ikke fastlegen se.

Fastlegen kunne da ikke se at jeg hadde endo heller akkurat, men jeg hadde ikke fått henvisning til gyn om jeg var frisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Fordi gynekologen bruker UL og kan se masse fastlegen ikke kan se. Men hvis helsen din ikke er så viktig så gå for all del til fastlegen.

Anonymous poster hash: ae41b...488

Jeg var sist hos gyn for 3 uker siden med både innvendig og utvendig ultralyd, så det siste halvåret har jeg vært hos gyn 3 ganger, og skal dit igjen om 6 uker. Men jeg hadde ikke fått henvisning om jeg ikke var syk. Celleprøve har jeg aldri tatt hos gyn heller. Hun jeg var hos for 3 uker siden tok for klamydia, soppinfeksjon da (var selvsagt negativt, men hun ville vel bare sjekke), men det er jo noe de gjør hos lege.

Hvorfor bruke tiden til en gynekolog på å ta en UL når man er helt frisk? Det er absolutt ikke normalt. Jeg har en venninne som har vært på UL hos gyn, men det var fordi hun hadde smerter (cyster) og ingen andre av venninnene mine har vært hos gynekolog fordi at det er ikke nødvendig. Man tar ikke celleprøve før man er 25 uansett, og man finner nok ingen verdens ting på UL om TS føler seg frisk.

Det er rett og slett unødvendig og bruke tiden til gynekologen om man er frisk altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge kvinner dør hele tiden av livmorhalskreft fordi de ikke har sjekket seg skikkelig. Hvis noen vil ta sjangsen på det, værsågod. Jeg gjør det ikke.



Anonymous poster hash: ae41b...488
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min informasjon har jeg fra kreftsykepleier som jobber på et av landets største sykehus, der pasientene behandles for livmorhalskreft. Det er hva legene som jobber der sier, samt har jeg har det fra andre gynekologspesialister. Anonymous poster hash: ae41b...488

Det er second hand information. Om du skal dokumentere noe, så må du linke til artikler fra fhi eller medisinske tidsskrifter, eventuelt artiker i media, der kreftspesialister går åpent ut og anbefaler unge jenter å droppe undersøkelsen hos fastlegen, men kreve henvisning til gynekolog. Fastlegen kan gjøre en celleprøve like god som noen. Ultralyd brukes ikke til å avsløre livmorhalskreft (da har den i så fall spredd seg til livmor, og det hindrer man ved å ta den vanlige celleprøven regelmessig).

Anonymous poster hash: f8df9...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale først 200 kroner hos fastlege og så 400 kroner hos gynekolog når du kan ta alle tester en gynekolog tar hos fastlegen? Det er rett og slett ikke vits. Man tar heller ikke celleprøve på en 22-åring.

Det er gratis å sjekke seg for kjønnssykdommer, i alle fall hos fastlege og helsestasjon for ungdom (og Olafiaklinikken). Kan godt hende de kan ta en celleprøve på Olafiaklinikken også, for hpv viruset er jo seksuelt overført.

Anonymous poster hash: f8df9...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kunne da ikke se at jeg hadde endo heller akkurat, men jeg hadde ikke fått henvisning til gyn om jeg var frisk

Og nettopp derfor kan den lønne seg å ta turen til gynekologen med en gang, for leger har faktisk ikke mulighet til å sjekke om alt er i orden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, du kan tydeligvis ikke så mye om dette. Det anbefales å ta GU hos gynekolog mtp. kreft etc, fordi de bruker blant annet UL slik at de kan se hvordan ting ser ut, det har ikke fastlegen. Du må gjerne gå til fastlegen for min del, men når kreftspesialister fra Ullevål anbefaler at man går til gynekolog, så gjør de fleste som er litt oppegående det. Men du vet vel bedre enn spesialistene…

Anonymous poster hash: ae41b...488

Dette er det naturligvis forsket på.

Forskning viser at undersøkelse av friske med ultralyd ikke bare er unødvendig, det er skadelig.

http://tidsskriftet.no/article/2960201/

Når gynekologene allikevel anbefaler det, skyldes det en kombinasjon av faglig svikt og økonomiske interesser.

Anonymous poster hash: a0a0f...75a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Og nettopp derfor kan den lønne seg å ta turen til gynekologen med en gang, for leger har faktisk ikke mulighet til å sjekke om alt er i orden.

Kanskje man skal spørre om man kan ta MR og CT av hele kroppen i samme slengen da? Jeg tviler rett og slett sterkt på at TS i det hele tatt får hensivsning selv om hun spør når det ikke er noen grunn til å få det. Som jeg har prøvd og forklart deg nå så tar de ikke ultralyd av friske, unge kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Det er gratis å sjekke seg for kjønnssykdommer, i alle fall hos fastlege og helsestasjon for ungdom (og Olafiaklinikken). Kan godt hende de kan ta en celleprøve på Olafiaklinikken også, for hpv viruset er jo seksuelt overført.

Anonymous poster hash: f8df9...995

Jada, det er det. Er derfor ikke vits. Celleprøve er heller ikke vits før man er 25. Og jeg vil gjerne se link til AB488 sin påstand om at mange unge kvinner dør av livmorhalskreft

Hvorfor anbefales ikke kvinner under 25 år å ta celleprøve fra livmorhalsen

Årsaken er at selv om en ofte ser celleforandringer hos kvinner under 25 år, kan en ikke se noen forebyggende effekt mot livmorhalskreft for denne gruppen. Screening av de aller yngste kvinnene vil føre til overbehandling som vil gi flere ulemper enn fordeler sier Stefan Lönnberg som leder Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft i Kreftregisteret.

http://kreftregisteret.no/no/Generelt/Nyheter/Screening-mot-livmorhalskreft-Flere-ulemper-enn-fordeler-ved-screening-av-kvinner-under-25-ar/

Virker som at det er mange hypokondere inne i denne tråden.

"De fleste HPV infeksjoner og celleforandringer går tilbake av seg selv og trenger ikke behandling. Dette gjelder særlig hos de aller yngste. Unge kvinner har ofte flere seksualpartnere, og dette kan føre til flere HPV- infeksjoner og gjentatte celleforandringer De aller fleste celleforandringene som ikke går tilbake av seg selv er fortsatt forstadier til kreft i 25-30 års alderen og kan da oppdages og behandles på dette tidspunktet."

Endret av avocadoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge kvinner dør hele tiden av livmorhalskreft fordi de ikke har sjekket seg skikkelig. Hvis noen vil ta sjangsen på det, værsågod. Jeg gjør det ikke. Anonymous poster hash: ae41b...488

Dør de "hele tiden"? Virkelig? Forøvrig er en helt enkel celleprøve mye mer effektiv i å avdekke tidligere forstadier til kreft, for da ser man på cellene under mikroskop. En ultralyd ville kun avslørt store svulster, og det er svært sjeldent unge jenter får kreft i selve livmoren.

Sant at e dimetriose kan oppdages (men ikke alltid) ved UL, men da har man gjerne smerter og andre symptomer. Det var joikke problemstillingen til TS.

Man skal ikke ta masse unødvendige undersøkelser uten at det er en faglig grunn til det. Det gir både unødvendig risiko, store samfunnskostnader og liten uttelling.

Anonymous poster hash: f8df9...995

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skal spørre om man kan ta MR og CT av hele kroppen i samme slengen da? Jeg tviler rett og slett sterkt på at TS i det hele tatt får hensivsning selv om hun spør når det ikke er noen grunn til å få det. Som jeg har prøvd og forklart deg nå så tar de ikke ultralyd av friske, unge kvinner.

Gynekologen jeg går til har UL som en del av den vanlige sjekken, så jo noen får UL selv om de i utgangspunktet er friske.

Og du vet selv at ultralyd er en litt mindre komplisert prosedyre enn MR og CT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dør de "hele tiden"? Virkelig? Forøvrig er en helt enkel celleprøve mye mer effektiv i å avdekke tidligere forstadier til kreft, for da ser man på cellene under mikroskop. En ultralyd ville kun avslørt store svulster, og det er svært sjeldent unge jenter får kreft i selve livmoren.

Sant at e dimetriose kan oppdages (men ikke alltid) ved UL, men da har man gjerne smerter og andre symptomer. Det var joikke problemstillingen til TS.

Man skal ikke ta masse unødvendige undersøkelser uten at det er en faglig grunn til det. Det gir både unødvendig risiko, store samfunnskostnader og liten uttelling.

Anonymous poster hash: f8df9...995

Innlegget er ryddet for personangrep.

Irrlys, mod.

Jeg har bare fortalt hva jeg har fått beskjed om av gynekologer, kreftspesialister og kreftsykepleier. De som kommer inn på avdelingender min venninne jobber, er unge kvinner. De kommer ikke ut igjen, for å si det sånn.

Gynekologer er uansett spesialister på det området, i motsetning til fastlege. I tillegg til at det er betryggende, er det fint å slippe å ha fastlegen surrende rundt i det mest private.

Anonymous poster hash: ae41b...488

Endret av irrlys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fortalt hva jeg har fått beskjed om av gynekologer, kreftspesialister og kreftsykepleier. De som kommer inn på avdelingender min venninne jobber, er unge kvinner. De kommer ikke ut igjen, for å si det sånn. Gynekologer er uansett spesialister på det området, i motsetning til fastlege. I tillegg til at det er betryggende, er det fint å slippe å ha fastlegen surrende rundt i det mest private. Anonymous poster hash: ae41b...488

Jeg ser at du ikke klarer å finne dokumentasjon for påstandene dine. Hva du påstår andre har fortalt deg er såkalt "heresay", altså rykte. Det er helt uinteressant. Link til forskning eller vitenskapelige artikler, eller rull inn.

Det er celleprøve som kan avdekke tidlige forstadier av livmorhalskreft, ikke ultralyd. Å påstå at "unge jenter dør hele tiden" er rimelig banalt og skremselspropaganda. Om alle skal be om henvisning til spesialist for helt enkle screening-undersøkelser, så øker både køene og kostnadene dramatisk mye mer enn nytteverdien. Fastlegen kan gjøre en god jobb for en førstegangs undersøkelse, og vedkommende henviser selvsagt videre om det er mistanke om noe mer alvorlig,

Anonymous poster hash: f8df9...995

Endret av irrlys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ikke klarer å finne dokumentasjon for påstandene dine. Hva du påstår andre har fortalt deg er såkalt "heresay", altså rykte. Det er helt uinteressant. Link til forskning eller vitenskapelige artikler, eller rull inn.

Det er celleprøve som kan avdekke tidlige forstadier av livmorhalskreft, ikke ultralyd. Å påstå at "unge jenter dør hele tiden" er rimelig banalt og skremselspropaganda. Om alle skal be om henvisning til spesialist for helt enkle screening-undersøkelser, så øker både køene og kostnadene dramatisk mye mer enn nytteverdien. Fastlegen kan gjøre en god jobb for en førstegangs undersøkelse, og vedkommende henviser selvsagt videre om det er mistanke om noe mer alvorlig,Anonymous poster hash: f8df9...995

Hearsay, skulle det stått.

Anonymous poster hash: f8df9...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...