Gjest Sala21 Skrevet 24. februar 2014 #61 Skrevet 24. februar 2014 Ute til 21 om kvelden må jo være strålende. Endelig noen som lar ungene leke og få blåmerker, istedet for å sitte pal inne om kveldene og spille spill og bli lat! Ah, Flott! Da slapp jeg å komme med denne kommentaren! akkurat dette var min tanke mens jeg leste gjennom sidene! Jeg ville heller kommet med bekymringsmelding hvis barn i barneskolealder fikk lov til å spille spill med høy aldersgrense som kunne "skade" dem i så måte...
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2014 #62 Skrevet 24. februar 2014 "Gripe inn"??? La nå folk ha så mange unger de vil. Det er faktisk ikke omsorgssvikt å ikke ha foreldrenes fulle oppmerksomhet 24/7, selv om en del av dagens foreldre virker å tro det. Tror det på mange måter er sunt å ha mange søsken, både mtp lekekamerater, og mtp at de blir mindre bortskjemte og lærer seg at ikke alt dreier seg om dem. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2014 #63 Skrevet 24. februar 2014 Utrolig så ivrige mange på forumet her er på å sende bekymringsmeldinger til barnevernet... I de aller fleste tilfeller fullstendig uten grunn! 1
Montefalco Skrevet 24. februar 2014 #64 Skrevet 24. februar 2014 Ja, hunder er en del av den norske faunaen?Anonymous poster hash: 00343...0c6 De kommer i alle fall ikke fra blokkleiligheter eller andre type hus. Dagens hunder er stort sett produkter som er avlet frem for å tilfredsstille menneskers behov. Jeg forstår at det er behov for gjeterhunder, jakthunder, vakthunder m.m., men anser det som dyreplageri å ha hunder i innendørs det meste av tiden. Men dette er vel strengt tatt ikke tema for denne tråden, så vi kan la det ligge.
Chien Skrevet 24. februar 2014 #65 Skrevet 24. februar 2014 Dette er ikke Kina. De kan ha så mange barn de vil. Er ganske sikker på at seks ikke er umulig å oppdra og passe på. Er da familier med flere barn enn det.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #66 Skrevet 24. februar 2014 De kommer i alle fall ikke fra blokkleiligheter eller andre type hus. Dagens hunder er stort sett produkter som er avlet frem for å tilfredsstille menneskers behov. Jeg forstår at det er behov for gjeterhunder, jakthunder, vakthunder m.m., men anser det som dyreplageri å ha hunder i innendørs det meste av tiden. Men dette er vel strengt tatt ikke tema for denne tråden, så vi kan la det ligge. Men i jessunavn. Hunder hører ikke hjemme noe annet sted enn der det bor mennesker. De skal nødvendigvis bo i hus fordi deres nisje i naturen er å holde mennesker med selskap. Hvor i all verden skulle de ellers bodd, under en sten i skogen? For øvrig anbefales du å lese om hunders positive effekt på menneskets fysiske og mentale helse før du uttaler deg om "skitne" hunder. Er det noe som virkelig er unaturlig, så er det for mennesker å bo mest mulig adskilt fra dyr og natur. Kjæledyr bøter iallefall på noe av det. Anonymous poster hash: 9e1bf...27b 1
asterix Skrevet 25. februar 2014 #67 Skrevet 25. februar 2014 Jeg har selv 8 barn og det har fungert helt utmerket i alle år. Jeg fikk en merkelig "anmeldelse" til BV mot meg en gang av ei som overhode ikke kjente verken meg eller barna. Saken ble henlagt da de fant at alt var helt i orden og at ungene var mer veltilpasset enn de fleste faktisk. Om du ikke har mere grunn til bekymring enn det faktum at de har 6 unger og noen dyr og at ungene leker ute til kl. 21 så synes jeg du skal passe dine egne saker... 2
Gjest Riskjeks Skrevet 25. februar 2014 #68 Skrevet 25. februar 2014 Dette er ikke Kina. De kan ha så mange barn de vil. Er ganske sikker på at seks ikke er umulig å oppdra og passe på. Er da familier med flere barn enn det. En jeg gikk på skolen sammen med, var en av 15 søsken... Da forstår jeg at man kan snakke om "lite oppmerksomhet" til hvert barn Men ærlig talt: Dette med at hvert barn må ha så innmari mye oppmerksomhet er et moderne fenomen og slett ingen naturlov. Jeg påstår ikke at barn ikke trenger oppmerksomhet fra foreldrene sine. Men det er noe galt når folk mener at det nærmest er omsorgssvikt å ha flere enn 3 barn fordi de får for lite oppmerksomhet... 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #69 Skrevet 25. februar 2014 En jeg gikk på skolen sammen med, var en av 15 søsken... Da forstår jeg at man kan snakke om "lite oppmerksomhet" til hvert barn Men ærlig talt: Dette med at hvert barn må ha så innmari mye oppmerksomhet er et moderne fenomen og slett ingen naturlov. Jeg påstår ikke at barn ikke trenger oppmerksomhet fra foreldrene sine. Men det er noe galt når folk mener at det nærmest er omsorgssvikt å ha flere enn 3 barn fordi de får for lite oppmerksomhet... Ja og flott er det at det er blitt mer fokus på dette. Før i tiden var det ganske vanlig å ha 5-6 og enda flere barn og det er veldig mange fra den generasjonen som kan fortelle om at de følte seg usynlige i barneflokken, og ville de ha trøst og hjelp så var det gjerne til eldre søsken de måtte gå for foreldrene var opptatt med de yngre barna. Min mor som selv var eldst i en flokk med 6 tette jenter har fortalt mye om hvordan hun så at for eksempel den neste yngste ikke fikk den oppmerksomheten hun trengte til fordel for den yngste og hvordan hun selv følte en omsorg og et ansvar hun egentlig selv var altfor ung til å ha. Sier ikke at det automatisk er sånn, men det skal veldig mye til å klare å følge opp 6 barn slik hver og en av dem fortjener. Et barn kan aldri bli bortskjemt på oppmerksomhet fra foreldrene sine. Anonymous poster hash: 721b2...8a7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #70 Skrevet 25. februar 2014 Jeg har selv 8 barn og det har fungert helt utmerket i alle år. Jeg fikk en merkelig "anmeldelse" til BV mot meg en gang av ei som overhode ikke kjente verken meg eller barna. Saken ble henlagt da de fant at alt var helt i orden og at ungene var mer veltilpasset enn de fleste faktisk. Om du ikke har mere grunn til bekymring enn det faktum at de har 6 unger og noen dyr og at ungene leker ute til kl. 21 så synes jeg du skal passe dine egne saker... Hvordan klarer du det? Går du i jobb? Anonymous poster hash: 721b2...8a7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #71 Skrevet 26. februar 2014 Er foresten "å* ha seks barn" (måtte bare)Anonymous poster hash: a331b...258 Er det å ikke kunne og/å regler tegn på omsorgssvikt ? Kan jo være ts har fått mangelfull oppfølging av sine foreldre... .. Og siden det å selv oppleve omsorgssvikt øker risikoen for for å gi sine barn mangelfull omsorg burde vi vel tipse barnevernet her?Anonymous poster hash: 10b8d...a3d 1
Mafalda Skrevet 26. februar 2014 #72 Skrevet 26. februar 2014 (endret) Et barn kan aldri bli bortskjemt på oppmerksomhet fra foreldrene sine. Anonymous poster hash: 721b2...8a7 Enig- og uenig. Som Riskjeks synes jeg også at barne-fokuset i dagens samfunn kan ta fullstendig overhånd. De eksemplene du lister opp er absolutt ikke noe å trakte etter, og å bli oversett eller "glemt" av foreldrene kan være svært skadelig for et barn. Det er jeg helt enig i. Men det finnes en gyllen middelvei her, mellom de som lar ungene gå på selvstyr og ikke bryr seg, og de som har barnet sitt som Det Store Livsprosjektet og lar hele livet kretse rundt den unge prins Petter. Jeg er veldig glad for at barns rettigheter og velvære står i fokus på en annen måte enn før, men at det ikke kan bli for mye er jeg sterkt uenig i. Det kan bli for mye støtte, oppbacking, fokus og ros. Jeg har møtt 13-åringer som har bodd hele sitt liv i Oslo, og ikke kan lese et t-banekart om så livet sto på spill. Tolvåringer som blir kledd på av mamma før kamp. Foreldre som curler og tilrettelegger og roser opp i skyene slik at prins Petter blir dønn deprimert og knekker sammen som en tørr grein så fort han skjønner at- shock horror- resten av verden ikke synes han er den mest fantastiske og beste og solen ikke kretser rundt ham, slik mamma og pappa har fortalt ham i alle år. Det er heldigvis ikke så veldig vanlig, men jeg har da støtt på slike barn og deres logrende foreldre ofte nok til at jeg ikke klarer å slutte meg til påstanden om at det aldri kan bli for mye oppmerksomhet. En god balanse er vel det beste, om man så har ett barn, tre barn, seks barn eller hva det måtte være. Tillegg: et annet aspekt ved å alltid ha foreldrenes fulle og hele oppmerksomhet, er at det kan danne grunnlag for et slags forventningspress mot barnet. Foreldrene gir alt for meg, og krever (gjerne ubevisst) noe tilbake- at jeg får en flott utdannelse, gjør det bra i sport, lever opp til å oppfylle mors og fars forventninger, håp og drømmer. Det kan være en ganske tung bør å bære for et barn, i tillegg til at de mister sjansen til å finne ut av ting på egenhånd, prøve og feile, uten å ha hele familiens blikk rettet mot seg og tre tusen meninger om hva man burde og ikke burde satse på/gjøre/studere osv. Endret 26. februar 2014 av Mafalda 3
asterix Skrevet 26. februar 2014 #73 Skrevet 26. februar 2014 Hvordan klarer du det? Går du i jobb? Anonymous poster hash: 721b2...8a7 Hvordan jeg klarer det? Vet ikke at jeg gjør noe spesielt annerledes enn andre med færre barn. Har jobbet og/eller studert fullt i alle år. Inntil for et års tid siden hadde jo barna to foreldre da, men det går helt fint nå også. En av de eldste er flyttet hjemmefra for å studere i utlandet nå da.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2014 #74 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har en nabofamilie som har hele seks barn. De har i tillegg to hunder og en haug med katter. Jeg kan umulig se for meg at de har tid til å følge opp alle ungene og de leker ofte ute i gata til ni om kvelden (barneskolealder). Burde jeg gripe inn? Anonymous poster hash: 114bb...663 Hjelpes, nei. 1
edderkoppdame Skrevet 26. februar 2014 #75 Skrevet 26. februar 2014 kjekt å vite at det er andre foreldre som lar barna leke ute uten foreldre som henger over dem hele tiden. Trodde jeg var alene om det. 1
skruf Skrevet 26. februar 2014 #76 Skrevet 26. februar 2014 Hvis det skal meldes for barnevernet at unger er ute å leker om kveldene så tror jeg hele gata vi bor i må meldes inn Her er det nemlig mange barnefamilier som bor, barna er i forskjellig alder, men likevel så leker de sammen. De leker boksen går, gjemsel, sparker fotball osv osv.. og uten at foreldrene henger over de og passer på. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #77 Skrevet 26. februar 2014 Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man skal kunne "gripe inn" i denne situasjonen. Hva skal man liksom melde dem for eller gjøre? Anonymous poster hash: a7666...50a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #78 Skrevet 27. februar 2014 Kan du da melde meg med det samme? Og flere av naboene våre også er du snill! Barna mine leker ute til 21 de fleste kvelder i uka, sammen med andre nabobarn. De har fra de var små hatt blåmerker hele tiden, både på normale og unormale plasser. Du skjønner de leker og da skjer det knall og fall. Om sommeren og ved fri har det til og med skjedd at barna har vært ute til over midnatt ved varmt og godt vær. Fy meg!! Skjønner jo nå at jeg er en dårlig mor som lar ungene leke i stedet for å sitte inne foran TVen. Men skal love å skjerpe meg. Skal også passe på at barna ikke får frisk luft mer, heller ikke sunn mat (som mange ser på som "alternativt"). Så passer de bedre inn i sin generasjon av overbeskyttede, feite og bleke mennesker som ikke kommer til å klare noe uten at foreldrene er der og holder dem i hånden når de er på sitt første jobbintervju som 30-åring. Eller som gråter fordi læreren snakker til dem eller gir dem noe annet enn toppkarakter. Antall barn og husdyr har ingenting!! å si, så lenge ungene og dyrene får det de trenger. Og til dere som mener man ikke kan passe på mange barn: Jeg kjenner flere familier med 10+ barn, og der følger foreldrene opp både skolearbeid, treninger og kamper hele tiden. Kjenner flere ettbarnsfamilier som ikke en gang klarer å møte når poden spiller kamp, for de er jo så viktige på jobben... Anonymous poster hash: 564eb...ede 1
Meline37 Skrevet 27. februar 2014 #79 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har en nabofamilie som har hele seks barn. De har i tillegg to hunder og en haug med katter. Jeg kan umulig se for meg at de har tid til å følge opp alle ungene og de leker ofte ute i gata til ni om kvelden (barneskolealder). Burde jeg gripe inn? Anonymous poster hash: 114bb...663 Er du missunnelig på de eller? Du gjør ikke det beste ved å ta slikt opp med barnevernet.... Ni er ikke ille.... Og dessuten gjør du barna vondt hvis du lager trøbbel for familien...
Meline37 Skrevet 27. februar 2014 #80 Skrevet 27. februar 2014 (endret) De leker uten voksne ute til klokka ni om kvelden! Ser ikke noe galt i det. Hadde vært værre hvis de lekte til klokken tolv hver kveld..... Men fy fader..... man melder ikke folk til barnevernet fordi at ungene er ute til klokken ni, det er som å melde til barnevernet at foreldrene følger barna til skolen hehe.. latterlig dumt! Har du lite peiling på barn og familieliv, eller er du en person som ønsker bråk og kvalme? Endret 27. februar 2014 av Meline37
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå