Gå til innhold

Beste bok og forfatter?


Gjest anonym

Leser du mest bøker av utenlandske eller norske forfattere?  

  1. 1. Leser du mest bøker av utenlandske eller norske forfattere?

    • Norske
      19
    • Utenlandske
      11


Anbefalte innlegg

Gjest glamourgirl

Leser mest britisk og amerikansk jeg, på engelsk. (sikkert fordi jeg har studert i USA og England!?!) Med fare for å høres rar ut så er faktisk Agatha CHristie en forfatter jeg alltid kommer tilbake til. Jeg har nærmere 70 av bøkene hennes, og tar dem fram og koser meg med jevne mellomrom. Jeg er en sucker for crime and suspence, og leser ofte forholdsvis "lett" litteratur. Kanskje fordi jeg i studietida brukte så mye tid på å analysere tyngre litteratur, så kobler jeg mer av med Stephen King, Elizabeth George og :oops: Wilbur Smith. Men elsker også forfattere som Henrik Ibsen, Eugene O'Neill, Tennesee Williams, Edward Albee, Shakespeare og mange mange flere, jeg leser vel to til tre bøker i uka, og ofte flere på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg også digger O'Neill og Williams. A Long Days Journey into Night... Sukk. Men da kan man ikke glemme Jane Austen, Virginia Woolf, James Joyce, Dickens og Dahl... Superforfattere! Jeg også leser forfatterene på engelsk dersom det er originalspråket. Mange bøker mister mye i oversettelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
Jeg også digger O'Neill og Williams. A Long Days Journey into Night... Sukk. Men da kan man ikke glemme Jane Austen' date=' Virginia Woolf, James Joyce, Dickens og Dahl... Superforfattere! Jeg også leser forfatterene på engelsk dersom det er originalspråket. Mange bøker mister mye i oversettelsen..[/quote']

SOm om jeg skulle skrevet det selv! Leste en gang, for moro skyld "The Green Mile" simultant på norsk og engelsk, den norske oversettelsen hadde mistet utrolig mye av den lune humoren til King, og fortellerstemmen ble en "sur" gammel mann, isteden for den ironiske, sarkastiske MEN humoristiske fortellerstemmen som originalspråket har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig logget meg inn.. Det er jeg som har innleggene over som er signert av gjest..

Nå skal jeg lese Frøken Julie av kvinnehateren Strindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Jeg synes J.K.Rowling har gjort en flott jobb med de Harry Potter bøkene som har kommet så langt. De bøkene kan jeg lese om og om igjen.

Av norske forfattere er Jostein Gaarder og Frid Ingulstad de jeg har merket meg positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Harry Potter-bøkene er bra...Men det nærmer seg plagiati fra Rowlings side.. Tolkien har mye av det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal være enig med deg der. Sult er an vanskelig bok. Men vil du prøve en av de gode, gamle så prøv Skram. Hellemyrsfolket er jo absolutt å anbefale, men det er en serie med fire bøker. Vil du han e n smak så kjøp deg en pocketutgav som kom nå, den heter Bønn og Anfektelser. Den inneholder noen noveller. Madam Høiers Leiefolk er sinnsykt bra og trist. Et lite utdrag:

"Det var en stenarbeiderfamilie med en forsørger på ett ben, som for tidemn bodde der. For få år siden hadde mannen fått sitt lår knust av en stenbrytermaskin, da han arbeidet på landeveien for offentlig regning. (...) Nu hadde hans kone nylig vært Herrens redskap til å forøke antallet av de Guds gaver, som i skikkelse av forsultent avkom så rikelig utøses over armodens barn, idet hun for noen dager siden hadde sjenket sin mann et par blåfiolette tvillinger".

Takk for tipset. Skal prøve meg på de en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres rar ut så er faktisk Agatha CHristie en forfatter jeg alltid kommer tilbake til. Jeg har nærmere 70 av bøkene hennes' date=' og tar dem fram og koser meg med jevne mellomrom. [/quote']

Jeg også! Jeg har absolutt alle bøkene hennes og leser dem gjerne igjen og igjen. Jeg forstår godt at hun er den mestselgende forfatteren noensinne, hun skriver utrolig bra og til tross for så mange krimbøker er det alltid noe forskjellig i hver. Selvbiografien hennes er den absolutt beste, selv om det ikke er noen krim. Vi skal se Mousetrap i London senere i år. Til tross for at jeg har bodd tre år i England har jeg aldri kommet så langt som å se den, men nå skal vi endelig gjøre det, og det ser jeg fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Heldiggris! Bodde i London og fikk aldri sett MouseTrap, er en stooor drøm... (hm kanskje kjæresten leser dette, hinte hinte kjærest, STOR DRØM!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lesegjest

Hamsun er bra, ja, og utrolig lite "foreldet" - Mysterier er en favoritt. Pan også, men noen sammenliknet en gang kjæresten min med løytnant Glahn, så nå blir jeg bare sjalu på Edvarda når jeg tenker på boka...

De beste bøkene hans fungerer på mange plan - de er lette å lese, ekstremt billedskapende, spennende, morsomme, tragiske, dype. Og språket hans er sykt bra. Nesten på nivå med Cervantes.

Ellers er det kjedelig å anbefale klassikere, men jeg tror at hvis jeg bare fikk beholde EN bok måtte det vært "Forbrytelse og straff".

Og fikk jeg beholde fler er de neste på lista Brødrene Løvehjerte, Den lille prinsen og alle Tove Janssons bøker.

Og en bra bok som ikke er klassiker ennå er Elvestengfolket av Thure Erik Lund. (det er IKKE en oppfølger til Margit Sandemos bøker, så er dere advart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg helt hadde likt at kjæresten min ble sammenlignet med Glahn men.... han er jo litt irrasjonell og merkelig.

Jeg har ikke sansen for Margit Sandemo. Hadde det når jeg var i tenårene, men nå synes jeg det blir for simpelt. Både språklig og tematisk..

Men jeg har skikkelig sansen for Henrik Ibsen.... Helt fantastisk dramatiker. Hadde eksamen i dag, og fikk Hedda Gabler, kommenter med hovedvekt på kjønn og klasse.. Trodde jeg hadde dødd av lykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også nesten bare norske forfattere, mye fordi jeg synes det er mye bra norsk litteratur og fordi jeg synes det viktig å holde seg oppdatert på landets egne forfattere. Min stor favoritt er også Hamsun, da særlig Viktoria. Leste den for første gang da jeg var fjorten år og den gjorde et enormt inntrykk på meg, og siden er den blitt lest mange, mange ganger. Ellers liker jeg godt Bjørg Vik, Anne Karin Elstad, Lars Saabye Christensen og Tove Nilsen.

Av utenlandske går det mer i krim og spenningsjangeren: Minette Walter, og hun som skirver om Kay Scarpetta (husker ikke hva hun heter), Wilbur Smith og Agatha Christie. Jeg har også lest alt av henne, begynt som en videreføring av frk. Dektektiv/ Nancy Drew bøkene og jeg elsker dem forstsatt. Særlig Ti små negerbarn... Minner meg om min mormor forresten, hun hadde nemlig kun åtte små negebarn til pynt i vindueet og jeg lurte alltid på hvorfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lesegjest
Vet ikke om jeg helt hadde likt at kjæresten min ble sammenlignet med Glahn men.... han er jo litt irrasjonell og merkelig.

hehe...jeg synes ikke det var noen treffende beskrivelse av han heller, sånn som jeg kjenner han. Det er JEG som er den irrasjonelle av oss. Tror jeg skal prøve å lese Pan på nytt for å teste personlighetstrekkene hans, nå som forholdet begynner å bli seriøst.

Så morsomt at folk snakker om litt interessante og forskjellige bøker her - jeg trodde kg var mest for folk som tenkte på brudekjoler, jeg. Men kvinner kan jo gjøre mer enn en ting om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tenke på brudekjoler har jeg gitt opp...Den tiden kommer nok aldri.. jeg får heller lese om det.

Har noen av dere lest noe av Shakespeare? jeg er en ihuga Shakespeare-fan og det hadde vært gøy å snakke med andre med samme interessen.

Ellers leser jeg nesten alt jeg kommer over, bortsett fra teite blader, magasiner og det meste av gatekjøkkenlitteratur. Ikke for å være fordømmende, men mange av de seriene er svært lite utfordrende...

Gleder meg til sommeren, da skal jeg lese masse. For all del, jeg har lest min del i år også, her er et lite utdrag. Pan, Rosa, Mysterier, Hedda Gabler, Vildanden, Peer Gynt, Gjengangere, Eg kunne ikkje seie det til deg(novelle)Bondestudentar, en del noveller av Camilla Collett og Amalie Skram, Frøken Julie, Tine, Forraadt,. dette var litt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

jeg leser mest utenlandske hovedsakelig Russisk og Britisk literatur men også Norsk men mest utenlandsk mest Russisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på å lese en bok som heter Engelen på det sjuende trinn. Av Frank McCourt. Veldig bra bok, en av de beste jeg har lest på lang tid. den handler om en fattig katolsk gutts oppvekst i Irland.. det er en sånn sippebok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nick Hornby er veldig bra. Jeg har forresten akkuratt lest noen bøker av M.Moore, Adventures in a tv nation og Dude, where's my country. Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg leser kjempemye, mest krim. Noen av de bøkene jeg har lest i det siste er skrevet av: Unni Lundell, Karin Fossum, Henning Mankell og Liza Marklund... Jeg leser både utenlandske og norske bøker bare de er gode..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mest norsk... :)

Liker godt norsk krim som Karin Fossum, Unni Lindell og Anne Holt

Rett og slett elsker alt av Lars Saabye Christensen! :P

Har lest bøkene hans flere ganger og blir så fasinert at jeg kan sitte å lese et avsnitt 3-4 ganger....

Liker også godt de gamle norske forfatterene.... Ble fasinert etter norsktimene på videregående :) Med analysering osv..

Hmm... egentlig er jeg vel ganske alltetende... men får dessverre alt for liten tid til å lese så mye jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...