Gå til innhold

Beste bok og forfatter?


Gjest anonym

Leser du mest bøker av utenlandske eller norske forfattere?  

  1. 1. Leser du mest bøker av utenlandske eller norske forfattere?

    • Norske
      19
    • Utenlandske
      11


Anbefalte innlegg

Gjest Mamma1

De beste bøkene jeg har lest må være Hellemyrsfolket, og Amalie Skram er min favorittforfatter. Blandt utenlandske kommer Shakespeare og hans skuespill på en klar nr.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

99% av det jeg leser er av utenlandske forfattere, vet ikke hvorfor men jeg synes de fleste norske forfattere skriver kjedelige bøker. Jeg klarer ikke å plukke ut bare én favoritt, jeg elsker bøker og har mange favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nok mest utenlandske forfattere. Å velge EN favoritt er jo helt umulig, det varierer - alt etter tid og sted.

Det eneste som er sikkert er at det å lese er en favoritt-fritidssyssel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittforfatteren min er Margit Sandemo. Hun skriver akkurat slik jeg liker det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Leser absolutt mest av utenlandske forfattere, men noen norske glimrer jo også i mengden av grå og trist norsk litteratur.

Kan hende at det er fordi det er flere utenlandske forfattere enn norske :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan ikke forstå at det er så mange som synes at norsk litteratur er kjedelig?? Dere er klar over at vi har noen av verdens beste forfattere? Ibsen, Skram, Kielland? I nyere litteratur er det også mye bra å hente i Norge. Ta foreksempel Erlend Loe, Dag Solstad og ikke minst Jon Fosse som etter mitt syn er en av de beste nålevende norske forfattere, både som dramatiker og romanforfatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest mest norske, men også mange utenlandske. Jeg har nemlig studert norsk (nordisk) litteratur en gang i tiden.

Kan ikke plukke en favoritt. Det er så enormt mange forfattere jeg liker på ulike måter.

Men jeg vender alltid tilbake til Hamsun. De som ikke har lest Pan bør gjøre det umiddelbart. Det er en bok som kan leses på så enormt mange måter.

Det gjelder for øvrig også Markens Grøde.

Men Amalie Skram er også fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig med deg når det gjelder Hamsun. jeg har også studert nordisk. Er det ikke mye bra norsk litteratur? Du må lese Pan, jeg skrev seminar- oppgave om den i år. Sinnsykt kul bok, tror jeg har lest den 5 ganger eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg når det gjelder Hamsun. jeg har også studert nordisk. Er det ikke mye bra norsk litteratur? Du må lese Pan' date=' jeg skrev seminar- oppgave om den i år. Sinnsykt kul bok, tror jeg har lest den 5 ganger eller noe.[/quote']

Jippi en sjelefrende.... :klem:

Har sikkert lest Pan fem ganger jeg også.... og flere skal det bri... Men med fare for å kuppe tråden: Hvordan tolker du de grønne fjærene på slutten. Vil Edvarda ha ham tilbake eller sier hun at hun er ferdig med ham?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Unni Lindell er god og han som skreiv Pelle og Proffen bøkene. Kva heter ha då? (hjelp), men eg har ingen favoritt egentleg.

Eg likar best norsk, eg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Utenlandske. Har ingenting med at ikke norske forfattere ikke har noe å meddele eller er kjedelig. Jeg liker sjangre som få eller ingen norske forfattere beskjeftiger seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Unni Lindell er god og han som skreiv Pelle og Proffen bøkene. Kva heter ha då? (hjelp), men eg har ingen favoritt egentleg.

Eg likar best norsk, eg.....

Ingvar Ambjørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O! Elsker Irving! "Den fjerde hånden" er forøvrig genial, og den klare favoritten blant et mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elskar å lese (og gremmest over at eg i desse dagar ikkje kan ta i ei skjønnlitterær bok utan å få dårleg samvit fordi eg ikkje heller les pensum...).

Har lese veldig mykje norsk litteratur, og synst det finst særs mykje bra. Men den beste norske forfattaren gjennom tidene må nok i mine auge vere Hamsun. Pan er eit meisterverk, og Viktoria er i alle fall den vakraste kjærleiksromanen eg har lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De grønne fjærene ja. Han får jo to brev fra Edvarda. De grønne fjærene mottar han før han har kommet til India. Hun leverer dem tilbake, kanskje fordi det dengangen var vanlig å levere tilbake tng man hadde fått. Hun vil ikke ha ham tilbake. Dette er to år etter nordlandssommeren. I India får han enda et brav fra Edvarda, der han får beskjed om at hun har giftet seg med baronen. Dette er fire år etter nordlandssommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Til deg som liker Ambjørnsen: Har du lest Hvite Niggere? Dersom du ikke har gjort det så løp og kjøp. Kjempebra i beste Ambjørnsenstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi ha en del gode norske forfattere. Nesbø, Holt, Lindell, Christensen er jo noen av dem. Leser også en del bøker med utenlandske forfattere, men favorittforfatteren min er norsk. :)

Når det gjelder "de gode gamle" norske forfatterene som Skram, Hamsun osv. har jeg fått helt skrekken etter å ha lest Sult, eller det vil si, forsøkt å lese Sult av Hamsun. Klarer rett og slett ikke å komme gjenom den boka, men har lyst til å prøve meg på en annen bok av han, og de andre "gode gamle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Jeg leser mest av norske forfattere og den beste boka jeg har lest er Beatles av Lars S Christensen.. Har let den boka 4ganger, den er utrolig bra..

Ingvar Ambjørnsen er også veldig flink.. Hvite niggere var utrolig bra. Men han har en del bøker som rett og slett blir for tragiske og mørke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal være enig med deg der. Sult er an vanskelig bok. Men vil du prøve en av de gode, gamle så prøv Skram. Hellemyrsfolket er jo absolutt å anbefale, men det er en serie med fire bøker. Vil du han e n smak så kjøp deg en pocketutgav som kom nå, den heter Bønn og Anfektelser. Den inneholder noen noveller. Madam Høiers Leiefolk er sinnsykt bra og trist. Et lite utdrag:

"Det var en stenarbeiderfamilie med en forsørger på ett ben, som for tidemn bodde der. For få år siden hadde mannen fått sitt lår knust av en stenbrytermaskin, da han arbeidet på landeveien for offentlig regning. (...) Nu hadde hans kone nylig vært Herrens redskap til å forøke antallet av de Guds gaver, som i skikkelse av forsultent avkom så rikelig utøses over armodens barn, idet hun for noen dager siden hadde sjenket sin mann et par blåfiolette tvillinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...