Gå til innhold

Nå er jeg SINNA!! Rasisme...


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Det finnes jo etnisk norske gutter med autoritetsvegring eller hva det kalles også. Det betyr ikke at man skal la være å se på problemet til andregenerasjons innvandrergutter, som blir oppdratt i sin patriarkalske familie mens de må forholde seg til det norske samfunnet ute. Det kræsjer der. Etnisk norske gutter som driver på sånn er et annet problem. De mangler kanskje oppdragelse og struktur og lærdom om menneskeverd og respekt de også, men det er andre grunner og dermed andre løsninger som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Jeg har aldri blitt tafset på (mot min vilje :wink: ) på byen av etnisk norske gutter, kun utenlandske. Noen ga seg ikke med å beføle meg under skjørtet selv om jeg sa nei mange mange ganger. De bare lo og fortsatte.

Ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette et fenomen som eksklusivt eller hovedsaklig gjelder ungdommer av fremmedkulturell avstamning?

(seksuell trakassering/vold)

Ville vi begynt å snakke om hva som var galt med den norske kulturen og snillisme om det hadde vært nordmenn som hadde gjort noe lignende.

Vi må ikke glemme at det er individer som står bak denne typen handlinger, ikke hudfarger, religioner eller kulturer.

Tenkte det samme egentlig.

Det du, Lille Solstråle, skrev hørtes forferdelig ut, men må man trekke inn rase her? Bare et spørsmål altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tafset på av etnisk norske også, spesielt på ungdomsskolen var en del av guttene ille. De var jo da i samme aldersgruppe som hovedinnlegger beskriver. Da var det å legge hendene på pupper og skritt og romper og alt som var dagligdags. Jeg hadde lange sterke fine negler den tiden :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo etnisk norske gutter med autoritetsvegring eller hva det kalles også. Det betyr ikke at man skal la være å se på problemet til andregenerasjons innvandrergutter' date=' som blir oppdratt i sin patriarkalske familie mens de må forholde seg til det norske samfunnet ute. Det kræsjer der. Etnisk norske gutter som driver på sånn er et annet problem. De mangler kanskje oppdragelse og struktur og lærdom om menneskeverd og respekt de også, men det er andre grunner og dermed andre løsninger som ligger bak.[/quote']

For det første vil jeg påpeke at det ikke er alle andregenerasjons innvandrergutter som oppdras i en patriarkalsk familie. Hos enkelte kan dette være en del av forklaringen.

Det fremstilles her som om alle problemer med innvandrere er rotfestet i deres kulturelle bakgrunn, mens når det gjelder etniske nordmenn er det alltid individuelle trekk som bestemmer handlingsmønsteret. Dvs "vi" oppfører oss som individer, mens "de" er en gruppe styrt av kulturen sin.

Hva med den stadige seksualiseringen av samfunnet vårt? Den stadige reduserte respekten for autoriteter(fri oppdragelse, ingen disiplin i skolen etc)?

Er ikke dette også faktorer som virker på dagens ungdom?

Jeg avskriver ikke problemet med kulturkollisjon, negativt kvinnesyn i enkelte kulturer etc, men søker heller å nyansere bildet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 For det første vil jeg påpeke at det ikke er alle andregenerasjons innvandrergutter som oppdras i en patriarkalsk familie.

2 Det fremstilles her som om alle problemer med innvandrere er rotfestet i deres kulturelle bakgrunn, mens når det gjelder etniske nordmenn er det alltid individuelle trekk som bestemmer handlingsmønsteret. Dvs "vi" oppfører oss som individer, mens "de" er en gruppe styrt av kulturen sin.

3 Hva med den stadige seksualiseringen av samfunnet vårt? Den stadige reduserte respekten for autoriteter(fri oppdragelse, ingen disiplin i skolen etc)? Er ikke dette også faktorer som virker på dagens ungdom?

4 men søker heller å nyansere bildet litt.

1 Jeg sa ikke alle, jeg snakket om de som hovedinnlegger fortalte om og gjettet at de ble oppdratt i patriarkalske hjem.

2 Nei, snakker fortsatt ikke om alle innvandrere og at de har kulturelle problemer. Men noen ganger fører kulturkræsj til problemer, og det må tas frem i lyset. Det må være lov å diskutere noens problemer uten at man kun kan diskutere dem hvis de er alles problem.

3 Gode poenger alle de, og seksualiseringen av samfunnet er vel noe de guttene får forskjellig input om ute og hjemme. Uten at jeg dømmer alle innvandrere av den grunn.

4 Me too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Det er antasting og seksuell trakkasering vi snakker om her.

Her har jeg samme erfaring som Poirot.

De gangene noen har antastet eller prøvd å antaste meg har det alltid vært av fremmedkulturelle.

Dere går rundt grøten.

Om årsaken er den stadige seksualiseringen, autoritetsforakt og fri oppdragelse, hvorfor er ikke problemet utbredt også blant etnisk norske? Hvorfor har jeg aldri blitt "tafset på" av en av disse?

Forklar det slik at jeg kan forstå det ut i fra forklaringsmodellene dere kommer med.

Når vi snakker om mangel på respekt for kvinner:

For et par år siden var det lagt ut statistikk for Oslo. 2/3 av voldtektsanmeldte var ikke-vestlige.

Ikke-vestlige utgjør bare 15 % av Oslos befolkning.

Kom med forklaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
For et par år siden var det lagt ut statistikk for Oslo. 2/3 av voldtektsanmeldte var ikke-vestlige.

Ikke-vestlige utgjør bare 15 % av Oslos befolkning.

Kom med forklaringene.

Folk anmelder mørkhudede oftere enn hvite.

De fleste voldtekter skjer av kjente som man ikke anmelder.

I Oslo finnes mange barn som er preget av krigstraumer og som selv har opplevd forferdelige ting.

Dette forklarer noe av skjevheten, men ikke hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Argumentet at de fleste voldtekter skjer av kjente gjelder for innvandrermiljøer også, eller hva?

Krigstraumer og forferdelige ting er fortsatt ingen unnskyldning for å komme til et annet land for å påføre andre traumer. Hvis det skal være slik bør asylpolitikken revurderes kraftig.

"Stakkars dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Veslebråka har veldig rett :-)

Dette er en type problem som kanskje skyldes innvandrergutters patriarkalske oppdragelse.

Og så finnes det et lignende problem som kanskje skyldes etnisk norske gutters autoritetsvegring mm. Men det ene problemet utelukker ikke det andre og bør ikke føre til at vi ikke våger å ta tak i det!

Det er å gjøre en stor gruppe en bjørnetjeneste.

Ellers tror jeg mye av årsaken til slik oppførsel - uansett i hvilke grupper -bunner i manglende ballast hjemmefra...

Hvis vi klarer å lære ungene vår grunnleggende respekt for alle mennesker uansett farge, kjønn, religion osv - og klarer følge med på hva puddingene holder med på - så vil slike problemer bli mindre. Og så er det slik da at for at ungene skal respektere andre må de oppleve å bli respektert og tatt på alvor hjemme og på skolen. Men det er kanskje en annen diskusjon...

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antasting og seksuell trakkasering vi snakker om her.

Her har jeg samme erfaring som Poirot.

De gangene noen har antastet eller prøvd å antaste meg har det alltid vært av fremmedkulturelle.

Dere går rundt grøten.

Om årsaken er den stadige seksualiseringen, autoritetsforakt og fri oppdragelse, hvorfor er ikke problemet utbredt også blant etnisk norske? Hvorfor har jeg aldri blitt "tafset på" av en av disse?

Forklar det slik at jeg kan forstå det ut i fra forklaringsmodellene dere kommer med.

Når vi snakker om mangel på respekt for kvinner:

For et par år siden var det lagt ut statistikk for Oslo. 2/3 av voldtektsanmeldte var ikke-vestlige.

Ikke-vestlige utgjør bare 15 % av Oslos befolkning.

Kom med forklaringene.

For det første - hvilket grunnlag har du for å hevde at seksuell trakassering og "tafsing" ikke er noe problem blant etniske norske, men BARE hos fremmedkulturelle? (bortsett fra din personlige erfaring)

Forøvrig er voldtekt en annen sak, og det stemmer nok her at fremmedkulturelle er overrepresentert. Men hvilket grunnlag har man for automatisk å overføre dette til andre forhold?

Forøvrig kan det også nevnes at statistikken du viser til går på anmeldelser. Når det gjelder domfellelser viser det seg at det er en større avskalling fra anmeldelser til straffereaksjoner for utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan være ganske idioter ja, men heldigvis ikke alle. Utlendinger kan være ekstra ille, fordi de "ses".. Hvis man blir "tatt på" av en norsk mann, fnyser man det bort, men hvis en mørkhudet gjør det, så blir det ganske så ille..

Jeg har opplevd trakassering av menn - norske og utenlandske..

En hendelse var i en storby. jeg gikk de fredelig og kikket på husene og menneskene. det var ganske mørkt.. Mot meg kom en mørkhudet og i samme farten som han gikk forbi meg langet han hun hånden og strøyk meg over det ene brystet. jeg ble paff og ble bare stående å se etter han.. DET har ikke skjedd meg før av en norsk mann.. Men mange andre ting som er verd å merke seg.. Trakassering, kliping i bak, bryst, voldtekt, skittkasting av ord...

Det har vært flere Norske og lyse menn contra mørke, men det er den mørke man legger merke til ikke sant?????

Det jeg gjør med å bare poengtere det den mørkhudede, er å fremme rasisme og hat..

Det er rart. det norske menn gjør glir bare unna, mens det mørkhudede menn driver med klisterer seg som lim til netthinnen...' :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hvis man blir "tatt på" av en norsk mann, fnyser man det bort, men hvis en mørkhudet gjør det, så blir det ganske så ille..

JEG har aldri blitt tatt på av norske menn, har derfor ingen erfaringer å komme med. Det har ingenting med å fnyse det bort å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

For det første - hvilket grunnlag har du for å hevde at seksuell trakassering og "tafsing" ikke er noe problem blant etniske norske, men BARE hos fremmedkulturelle? (bortsett fra din personlige erfaring)

Forøvrig er voldtekt en annen sak, og det stemmer nok her at fremmedkulturelle er overrepresentert.

Jeg snakker ut fra min personlige erfaring. Og ut fra erfaringen fra andre i min omgangskrets hvor dette teamet ofte blir debattert.

På hvilket grunnlag kan du hevde at seksuell trakassering og "tafsing"

ikke er et problem blant fremmedkulturelle?

Du er ute på like subjektiv grunn som jeg.

Hvorfor er voldtekt en annen sak?

Begge går på på det samme. Mangelende respekt for kvinner og et behov for "makt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det blir kræsj for dem som kommer fra familier som har en helt annen kultur en vi har!!

Det KAN ikke være enkelt for noen å læres opp til èn ting og se i samfunnet rundt seg at ting er helt annerledes!

Noen grupper i samfunnet mener at kvinnen er mannen underdanning, det finnes grupper både av utenlandsk opprinnelse og av etnisk norsk, kristen, opprinnelse som mener at kvinnen er mannen underdannig og som lærer barna sine til at det er slik det er.

For disse ungdommene må det være uhyre vanskelig å forstå den verden de lever i, kontra den verden de oppdras til at er den rette.

De lærer av sine kjente og kjære at en kvinne er slik og sånn, at de som er annerledes er billige og man kan behandle dem som man vil. På den annen side så går de på norske skoler og lever i en norsk verden som ikke er tilrettelagt for ett slikt syn.

Hvordan mener vi at de skal reagere?

Tror vi det er enkelt å stille seg oppimot hele sin slekt og familie, og det de mener er rett?

Tror vi det er enkelt å leve "norskt" når man ikke bare har blitt oppdratt til noe helt annet, men i tillegg er 15-16 år og har de værste hormoner, den værste konge-følelsen, føler seg udødelig og er midtpunktet i sitt eget univers?

Vi må som land ta ansvar, og vi må faktisk prøve å se hva mange kommer fra.

Jeg blir nok sett på en som støtter opp om snillismen, men jeg tror faktisk at verken innvandrere eller etnisk norske vil komme særlig nærmere dersom vi ikke forsøker å se tingene litt fra den andre siden.

Og det gjelder ikke bare oss, det gjelder også de som kommer hit. Og vi KAN faktisk stille krav, som land så kan vi stille krav. Vi gjør det ikke idag, og legger skylda på de som kommer hit.

Jeg har aldri opplevd å bli klådd på av noen av utenlandsk opprinnelse, jeg HAR blitt klådd på av norske fjortissgutter når jeg var fjortiss selv.

Jeg har opplevd etnisk norske guttegjenger (med voksne mannfolk) som er tusen ganger mer ubehagelig for meg som sommerkledd, blond kvinne, en det den mørkhudede guttegjengen mellom 15-25 som kommer etter er!!

Vi opplever alt forskjellig, alle situasjoner oppfatter vi forskjellig.

De er alle individer, men min følelse er at de som er mest "bråkete" og mest ubehagelige er de som har eller har hatt det tøffest, de som er mest usikre på hvordan de skal oppføre seg. Og det gjelder samme hva slags kultur du opprinnelig kommer fra.

Man reagerer på slike hendelser, og det skal man!

Men det er ikke lurt å gjøre slik din kjære gjorde, altså å bli aggresiv tilbake på en gjeng som er både overtallig, i en alder som gjør dem til udødelige OG som viser en attitude som tilsier at de ikke bryr seg en døyt om autoritet eller alder eller opprinnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Akkurat.

Forøvrig er gjennomgangstonen er den samme her. Nevn noe, vær kritisk og man er rasist og fremmer hat. Fremmer man meninger som går på tvers av det politisk korrekte kommer stempelet med en gang.

Nå er det denne debatten det dreier seg om, neste gang kan vi ta en om norsk kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Myumi

De gangene jeg har blitt befølt på off. gate har det alltid vært av fremmedkulturelle menn med en ordbruk og en holdning til kvinner man ikke skulle tro var mulig i edru tilstand.

Jeg kan ikke fordra disse typene og jeg gjør en stor sving rundt dem når jeg ser de står samlet ett sted. Jeg er ikke interessert i plystring, kommentarer eller at en eller flere av dem blir nærgående.

En sommer satt jeg med en bok på en benk i Studenterlunden og ventet på en venninne (vi skulle se en film på Saga) og plutselig kommer det to pakistanske gutter og setter seg klin inntil meg på hver side. Den ene legger hånden på låret mitt mens den andre bøyer seg frem for å lukte på meg i nakken. Heldigvis sitter det en overvåken mann på benken ved siden av og han skjønner hva som skjer..... han reiser seg mens han høyt spør om hva faen de driver med.... da fikk de fart på seg og sprang avgårde.

Aldri i livet om norske menn med en normal dose vett i skallen ville oppført seg slik i dagslys på off. sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ut fra min personlige erfaring. Og ut fra erfaringen fra andre i min omgangskrets hvor dette teamet ofte blir debattert.

På hvilket grunnlag kan du hevde at seksuell trakassering og "tafsing"

ikke er et problem blant fremmedkulturelle?

Du er ute på like subjektiv grunn som jeg.

Hvorfor er voldtekt en annen sak?

Begge går på på det samme. Mangelende respekt for kvinner og et behov for "makt".

Jeg har aldri hevdet at dette ikke er noe problem blant fremmedkulturelle.

Din personlige erfaring er, som min, så begrenset at det blir lite grunnlag for en diskusjon som denne.

Seksuell trakassering - voldtekt - husbråk - diskriminering. Alle disse er til en viss grad utslag av samme "manglende respekt/behov for makt". Det er likevel forskjellige fenomener - og innenfor enkelte av dem er etniske nordmenn overrepresentert - hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... de står samlet ett sted. Jeg er ikke interessert i plystring, kommentarer eller at en eller flere av dem blir nærgående.

.....

...For det er påfallende at når det er i samla FLOKK de er f** så tøff og skal vise seg som "MENN"!!!

Jeg SKJØNNER innlegget tidligere fra en her som sa at det var i utgangspunktet idiotisk av kjæresten til jenta å skulle "blande seg inn" fordi han kunne bli slått ned. Hallo!?!!! JEG mener det i seg SELV er skremmende, at man ikke skal få gå i MOT noe, at man ikke skal få forsvare sine kjære i redsel for å bli slått til?! Javel?! Skal altså "disse menneskene" få gjøre HVA de vil, med den forståelse av at "de er flere, de er som de er, ergo KAN de gjøre hva fanden de vil"

F*** jeg blir provosert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg har aldri hevdet at dette ikke er noe problem blant fremmedkulturelle.

Din personlige erfaring er, som min, så begrenset at det blir lite grunnlag for en diskusjon som denne.

Så det er ikke tillatt å diskutere? Hvem er kvalifisert nok til å være berettiget til å delta i diskusjonen?

Du har jo deltatt hittil uten at jeg kan se at du har reservert deg på grunnlag av liten erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...