Gå til innhold

Dårlig morkake:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For to år siden kom datteren vår til verden, noen dager før tiden. Hun kom ut og var litt tørr og tynn men ellers ok, og da morkaken kom viste det seg at denne var svært dårlig. (Jeg har ikke røyket eller noe altså). Legen som så på morkaka uttalte spontant at det var flaks at ungen kom nå, ellers kunne det snart gått galt:( Og de ordene har PRENTET seg inni hjernen min!

Det har gjort at jeg kvier meg for å gå gravid igjen, for det å miste sitt ufødte barn helt på slutten av graviditeten og dermed føde en død unge må være noe av det jæveligste...

Så det jeg lurer på, går det an å kontrollere morkaken underveis i svangerskapet? Med ultralyd feks?

Tørr jeg å bli gravid igjen?

Fikk beskjed at morkaken var full av forkalkninger og infarkter, men siden barnet tross alt ikke var så lite, så ville de ikke sende den inn for histologi...



Anonymous poster hash: 31691...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at du får tettere oppfølging(hyppigere ul) når du har hatt dårlig morkake i tidligere svangerskap.

For sikkerhets skyld så kan du jo ta det opp med legen din før du evt blir gravid igjen.



Anonymous poster hash: c8c1a...60b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppfølging i neste svangerskap. Det står vel i journalen din også.



Anonymous poster hash: 8626e...6c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av andre grunner hadde jeg ekstra ul med kontroll av blodgjennomstrømmingen i morkaka. Så ja, de kan følge med.

Snakk med legen din, evt spør på helsestasjonen om en time med jordmor som vil vite mer om dette.

Anonymous poster hash: 18aa1...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Hadde ekstra oppfølging i svangerskapet pga liten baby, der de blant annet fulgte med på funksjonen og gjennomstrømning til morkaken. Så du får sikkert ekstra oppfølging dersom du blir gravid på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok godt å høre at det er noe man kan følge med på. Litt usikker på om jeg har noen dokumentasjon på at den var så dårlig siden de ikke sendte den inn. Men da kan jeg uansett følge dette opp privat med ultralyder dersom jeg ikke får det automatisk.

ts



Anonymous poster hash: 31691...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få deg ein legetime enten før du blir gravid eller veldig tidlig i graviditeten for å diskutera oppfølging denne gongen. Forhøyr deg også om du bør ta nokon blodfortynnande medisiner. Eg hadde svangerskapsforgiftning med første, med igangsatt fødsel i veke 35, og med andremann spurte dei meg på ordinær ultralyd om eg gjekk på blodfortynnande. Det hadde det ikkje vore snakk om hos legen, men mulig eg egentlig skulle ha gått på det? :vetikke: Eg fekk også 3 ekstra ultralydar der dei sjekka vekst og blodgjennomstrømming, så det er godt mulig dei klarer å avdekka dårlig morkake også på den måten.

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være nevt i journalen din selv om de ikke sendte inn morkaka, de skal til og med skrive hvor mange ganger du var på do under fødselen og hva du spiste. De skrev det iallefall i min journal. En dårlig morkake er mye viktigere info. Få legen din til å sjekke epikrisen fra sykehuset når du fødte. Fikk du ikke en kopi selv? Står det ikke noe der kan legen ringe sykehuset.

Anonymous poster hash: dcf3a...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig morkake i første svangerskap og fikk derfor mye ekstra oppfølging andre gang. Og det gikk helt fint: ingen morkakeproblemer, stor frisk baby.

Anonymous poster hash: e8022...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig morkake i første svangerskap og fikk derfor mye ekstra oppfølging andre gang. Og det gikk helt fint: ingen morkakeproblemer, stor frisk baby.

Anonymous poster hash: e8022...1e3

Kan jeg spørre hva den ekstra oppfølgingen besto i?

Ts

Anonymous poster hash: 31691...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva den ekstra oppfølgingen besto i?

Ts

Anonymous poster hash: 31691...014

Var på svangerskapspoliklinikken på sykehuset til kontroller. Begynte ca halvveis og hadde da kontroll hver 14.dag, oftere på slutten. De tok ultralyd, målte strømmen i navøestrengen, registerte babyen en periode, tok blodprøver, skjekket blodtrykket mitt.. og kajakk mer? Husker ikke helt..

Anonymous poster hash: e8022...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...