Gå til innhold

Lege/jordmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter mine egne beregninger er jeg nå 4 uker på vei. Det jeg lurer på er hvem jeg tar kontakt med, og når? Tenker at det ikke er noe hast enda, men jeg må vel bestille en legetime etterhvert. Er det legen som kontakter jordmor etter det, eller må jeg gjøre det selv? Går man annen hver gang til lege og jordmor?

Takker for svar!



Anonymous poster hash: 81e35...018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen først. Det er vanlig med første kontroll i uke 10-12. Hvordan man løser det med jordmor varierer fra sted til sted, men du kan jo ringe helsestasjonen der du bor og høre.



Anonymous poster hash: 9c7d3...d9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen først ja. Jeg fikk hos legen et skjema med oversikt over hvordan kommunen anbefaler at man gjør det med timer i graviditeten. De fleste hos jordmor men blodprøver ol. hos legen da jordmødre her ikke tar blodprøver. Andre plasser tar jordmødre blodprøver. Men spør legen din hva som anbefales, men du kan velge selv.

Anonymous poster hash: 5a9ad...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gått til jordmor fra uke 12. Hun tok blodprøver. Har vært til fastlegen også for sykemelding pga kvalme/oppkast. Jordmor sa hun sender meg til fastlege om det er tegn til sykdom osv. Syns det er mer behagelig å gå til jordmor for virker som hun har mer peiling på svangerskap og fødsel generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen først som de andre skriver. Jeg har vert gjevnt og trutt hos legen hver 4 uke pga plager i svangerskapet som trenger oppfølging, og kommer nok til og fortsette med det til termin. Skal til jordmor i tillegg etter oppfordring fra legen, han gir deg info om hvor du kan ringe osv. :)

Anonymous poster hash: e8722...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gått til jordmor fra uke 12. Hun tok blodprøver. Har vært til fastlegen også for sykemelding pga kvalme/oppkast. Jordmor sa hun sender meg til fastlege om det er tegn til sykdom osv. Syns det er mer behagelig å gå til jordmor for virker som hun har mer peiling på svangerskap og fødsel generelt.

Signerer denne. Jordmora jeg bruker tar de blodprøvene som trengs, så ser ikke noen grunn til å gå til lege. Føler meg også tryggere på hennes kompetanse på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...