Gå til innhold

fødselsforberedende kurs


fuerza

Anbefalte innlegg

Nyttig?

Jeg er førstegangsfødende, og tydeligvis sent ute ifht plass på fødselsforberedende kurs gjennom kommunenen. Det var fullt. Har funnet en privat aktør som arrangerer kurs i byen, er det verdt pengene? Koster 900 så ikke super dyrt, men jeg er veldig usikker på utbyttet av et slik kurs. Kommer aldri til å føle meg forberedt til fødsel uansett..Følte du det var nyttig?

Jeg får kun kontroller hos fastlege, fullt hos jordmor. Taler dette for å delta på kurset? Føler at alle anbefaler jordmor foran lege...kan kurset gi meg noe som fastlege ikke kan bidra med tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, jeg ville nok benyttet meg av det dersom du ikke har tilgang til jordmor.

Ellers kan jeg slå et slag for privat jordmor, dersom dette finnes der du bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et i regi av kommunen. Halve kurset var ammepropaganda med filmen "bryst er best". Kan godt hende at det private har mer å tilby. Jeg hadde ikke betalt 900 kr for det jeg var på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer hadde utbytte av det. Lærte mye om fasene ved fødsel, hva han kunne gjøre som en delaktig part og om spedbarnsperioden. Fikk også omvisning, som var kjempefint!

Vi gikk i regi av en privat jordmorklinikk, betalte vel rundt 1000,-. Har ei venninne som var på samme kurset, og var også kjempefornøyd.

Men det er smak og behag.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke på noen kurs, og snakket heller ingenting om fødsel hos jordmor/lege, men leste litt om de ulike fasene og hva jeg kunne velge mellom av smertelindring.

Så når jeg skjønte det gikk over termin leste jeg litt om igangsettelse, og visste dermed "alt" før det faktisk skjedde.

Utfra de par sidene så forstod jeg iallefall alt som foregikk før og under fødselen.

Ville personlig ikke ha fått noe særlig ut av det da min eneste egentlige forberedelse var at en fødsel ikke kan planlegges uansett, og utover å kunne basic ting så man forstår hva som foregår så er det liten hjelp i teori ;)

Synes egentlig formulering av fødebrevet var en veldig god forberedelse, da måtte jeg jo lese om diverse "valgmuligheter" i den grad man egentlig kan velge noe spesielt.



Anonymous poster hash: 4928a...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset her tilbyr det til rundet 700 kr. Det er hårreisende at et offentlig sykehus tar penger for slikt, og tilbyr bare rundstykker. Det bør være gratis.

Hører jordmoren i bydelen tilbyr slikt kurs også. Tenker det er gratis. Rundstykket kan jeg lage selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betalte 1000 kr på rikshospitalet, fikk dog litt kaffe/te og frukt........ Det var to interessante kurskvelder, men i ettertid vet jeg at jeg kunne lest meg opp på alt sammen selv. Fikk også omvisning på føden, og det syntes jeg var greit å være med på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja definitivt, spesielt mennene har mye utbytte av kursene for de vet generelt minimalt fra før av. Kurset pleier å inneholde litt om hva de kan gjøre for å hjelpe deg. Vi var på kurs første gang og selv om jeg leste masse på nett synes jeg det var lærerikt og interessant. Vi betalte en ganske drøy sum selv om det var i regi av sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fornøyd med det vi var på. Betalt vel 300 kr, fikk servert frukt, kaffe og te.

Var jordmoren i kommunen som hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe om amming, kun om fødselen, det kurset vi var på. Kostet 140kr, igjennom kommunen. Jeg hadde spurt hva kurset går ut på, for 900kr er mye om du syns at kurset var bortkastet. Jeg fikk ingenting ut av det kurset jeg var på, viste alt fra før. Men det var en hyggelig stemning, og vi fikk frukt, vann, te og kaffe.

Anonymous poster hash: 4f981...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset her tilbyr det til rundet 700 kr. Det er hårreisende at et offentlig sykehus tar penger for slikt, og tilbyr bare rundstykker. Det bør være gratis.

Hører jordmoren i bydelen tilbyr slikt kurs også. Tenker det er gratis. Rundstykket kan jeg lage selv.

Jaaa! La oss bruke enda mer av sykehusenes allerede trange økonomi på et relativt "unødvendig" (les: ikke direkte relatert til liv og helse) tilbud som et mindretall er interessert i å benytte seg av.

Kanskje sykehusene burde bruke penger på det som er viktigst, også kan de som er interessert i kurs faktisk betale for det - og ikke alle oss andre?

Anonymous poster hash: dde95...2c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen lærte hvertfall masse av det kurset vi var på. Jeg hadde lest mye på forhånd, så fikk ikke like mye utbytte av det som han. Men syns det var greit å ha vært på det likevel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg også hadde lest myyyye på forhånd, så sånn sett hadde jeg ikke utbytte av kurset. Derimot var det veldig beroligende å få omvisning på føden- bare det var verd kurspengene. Dessuten syns jeg det var bra at mannen min fikk den viktigste infoen om fødsel - han var ikke akkurat like ivrig som meg på å lese graviditets/ fødselsbøker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på fødselsforberedende på Ullevål i regi av Oslo jordmorsenter. Kostet vel rundt tusenlappen. Jeg hadde null utbytte av det, fordi jeg hadde lest meg opp fra før, men for mannen var det virkelig nyttig. Det merket man også på spørsmålene som ble stilt, utelukkende av de kommende fedrene. Var forresten ingenting om amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...