Gå til innhold

Hva gjøre med våken baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 6 uker, og har nå 1-2 perioder hvor han er lys våken i drøyt 3 timer om gangen. Ingen gråting eller sutring, legge jeg han fra meg så bare ligger han der og ser rundt seg, og i perioder laver han littmed armer/ben og lager masse lyd. Klarer ikkehelt å tyde lydene, om han stresser, bare vil ha oppmerksomhet eller hva. Han høres ikke lei seg/sint ut hvertfall.

Det jeg lurer litt på er hva jeg skal gjøre med han i disse timene. Han virker egentlig fornøyd med å ligge for seg selv. Nå lar jeg han ligge litt selv, og ellers ligger jeg litt ved siden han og snakker til han, etterligner han osv. Men er usikker på om jeg kanskje skulle gjort noen mer? Og hvor mye bør jeg la han ligge for seg selv? Han smiler ikke enda, men han virker fornøyd

Anonymous poster hash: e7535...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyer sier i fra når de ikke er fornøyde. Det at du ikke helt vet hva du skal gjøre med han nå er helt normalt, det kommer etterhvert som han "gir" mer tilbake. Det eneste han trenger er nærheten din =)



Anonymous poster hash: d5e40...281
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnytt det og kos dere sammen. Legg han på magen, under babygymen, i armene dine ol. Varier hvor og hvordan han ligger. Fra ca 5 uker gammel begynner de å få fargesyn så da er en fargerik babygym perfekt å legge han under. Stimuler synet med å holde en leke foran han med forskjellig avstand. Få han til å kjenne på nye materialer og huden din. Øv på å gripe, forsiktig ennå. Men ikke stimuler for mye av gangen, da kan de bli overstimulert og gretten.

Nyt at han er fornøyd ;)

Anonymous poster hash: 29c28...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han trene nakken ved å ligge litt på magen eller på deg slik at han løfter hodet.
Da blir han sterk i nakkemusklaturen og ikke så flat i bakhodet.
Hva med å vise leker til han og få han til å snu hodet fra side til side å følge med på leken.
Kos, kyss, snakk og stimuler han.



Anonymous poster hash: 646e2...324
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som han koser seg og oppdager verden. :) Og syns det virker som du gjør ting riktig siden han virker til å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som det du gjør er helt fint! Så små babyer skal nemlig ikke overstimuleres heller.



Anonymous poster hash: 4ef1e...a79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han styre selv, når han er såpass liten så er det bare å gi hva han trenger når han gir uttrykk for det. Du trenger ikke å tenke at du må leke og styre, hvis han virker fornøyd. Det er også fint at babyen selv kan kose seg i eget selskap uten å bli vant til å bli aktivisert hele tiden.

Om et par mnd krever han konstant oppmerksomhet, så du får spare energien til da :)



Anonymous poster hash: 56fa5...c3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er over 4 mnd og kan godt ligge alene, krever ikke full oppmerksomhet ennå :) Er når de begynner å krabbe at det er viktig. Så lenge man ikke har en baby som krever oppmerksomhet bare fordi den vil ha det. Så lurt å la han ligge alene og så han vender seg til det.

Anonymous poster hash: 29c28...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare ligge ved siden av han og herme er jo hyggelig, men du kan også prøve og synge til han og massere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er over 4 mnd og kan godt ligge alene, krever ikke full oppmerksomhet ennå :) Er når de begynner å krabbe at det er viktig. Så lenge man ikke har en baby som krever oppmerksomhet bare fordi den vil ha det. Så lurt å la han ligge alene og så han vender seg til det.

Anonymous poster hash: 29c28...04e

Dette er jeg ikke helt enig i. Det er viktig også før de begynner å krabbe. Og hva er lurt med å venne han til å ligge alene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Min er like gammel, og jeg følger rådet om å vente med de store oppdagelsene til etterhvert da de som andre her nevner fort blir overstimulerte.

Merker akkurat samme som deg; nye lyder og oppførsel, litt usikker på hva som er pludring, kaving og lett klaging. Konkluderer foreløpig med at han kommuniserer og oppdager nye ting ;)

Jeg snakker til ham, men passer på å ta pauser så han eventuelt kan respondere. Synger bittelitt, "svarer" når han lager lyder, koser, nærkontakt, lar ham selv bestemme øyekontakt og spiller relativt rolig musikk. Babygymmen begrenser jeg litt foreløpig da han ikke virker å få optimalt utbytte i lengden- men blir litt sånn klemme på lekene for å lage lyd osv. Men lar det gå litt tid mellom hver nye ting så det stort sett er rolig og behagelig.

Jeg "venner ham" ikke til å ligge alene(heller ikke ved siden av meg særlig lenge av gangen)siden så mye av dagen ellers består i å ligge for seg selv(sove/trilletur/når jeg må ordne nødvendige praktiske ting hjemme ifbm mating/når jeg dusjer osv).

De har jo veldig stort behov for kontakt og nærhet i det såkalte fjerde trimester.

Jeg lar ikke gråt være eneste "beskjed", det er jo gjerne siste signal for endel.

Endret av åffårno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...