Gå til innhold

Hvorfor koke frukten til baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor må man koke frukt til babyen? Som feks eple og pære? Og hvor gammel må de være når man kan slutte å koke frukten? Poden er 4 mnd.

Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koke frukten? Hvor har du det fra?

Kokt banan høres ekkelt ut!



Anonymous poster hash: e426b...9c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å google det, det er nevnt flere plasser at man må koke sånt men jeg finner ikke ut hvorfor. Jeg vet at aprikos skal kokes pga et stoff som må kokes bort. Og selvsagt koker man ikke bananen, så dum er ikke jeg iallfall. Er vanlig å koke epler ol når man lager mos.

TS

Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men dette er om å lage fruktmos. Ikke om frukt generelt. Du spør jo om hvorfor du må koke frukt.....

Anonymous poster hash: 6b249...cdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på hvorfor man koker frukt til fruktmos står det jo tydelig at det er for å få bitene møre.

Anonymous poster hash: 58a40...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om fruktmos, for å lage fruktmos, av frukt. Og all hard frukt er lettere å mose når det er kokt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det naturlig at kokt og most frukt er bedre å gi en liten baby en harde eple- og pærbiter. Men jeg moser all mat til små babyer,og da er det jo bedre når det er kokt. Og nei, banan kokes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få den myk og mosbar, spesielt med epler er det kjekt. Med pærer så pleide vi å lete etter godt modne, de fikk babyen ukokt (i nett den første tiden).

Anonymous poster hash: 8b313...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dere som faktisk svarte på mitt spørsmål :) Var selvsagt mos jeg mente, man gir da ikke biter som må tygges til en baby på 4 mnd, iallefall ikke jeg. Har en ganske bra mixer men sikkert lurt å koke. Bare lurte på om det kunne være en annen grunn i tillegg, som det jeg nevnte med aprikos.



Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å google det, det er nevnt flere plasser at man må koke sånt men jeg finner ikke ut hvorfor. Jeg vet at aprikos skal kokes pga et stoff som må kokes bort. Og selvsagt koker man ikke bananen, så dum er ikke jeg iallfall. Er vanlig å koke epler ol når man lager mos.

TS

Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0

Du trenger ikke koke tørket aprikos for å få bort svoveldioksiden, det holder å vanne den ut. Man bruker gjerne kokevannet for å spe mosen til ønsket konsistens, viktig å da ikke bruke vannet aprikosene har ligget i pga den nevnte svoveldioksiden (gir tørkede aprikoser fin orange farge, derfor økologiske er mer brune).

Til spørsmålet ditt, man koker får å få frukten mykere. Jeg kokte f eks epler, men ikke mango, nektarin, blåbær eller myke pærer. Aprikos kan man faktisk mose med stavmikser om man bløter de i vann først. Det er gunstig om man slipper å koke, så man ikke koker bort mange avnæringsstoffene. Men noen ganger må man jo som f eks med epler, eller harde pærer. Et fint tips er å mose og fryse i isterningbrett (for så å ta over i poser), da kan du bestemme porsjonen etter som baby spiser mer, og du kan blande eller ha rene smaker, alt etter hva som passer deg den dagen! Syns f eks det var friskt med elpe, blåbær og nektarin, og aprikos og pære var en hit her. Etter hvert blandet jeg i litt havremel også, for å få inn litt mer "mat" i det til en småspist baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke koke tørket aprikos for å få bort svoveldioksiden, det holder å vanne den ut. Man bruker gjerne kokevannet for å spe mosen til ønsket konsistens, viktig å da ikke bruke vannet aprikosene har ligget i pga den nevnte svoveldioksiden (gir tørkede aprikoser fin orange farge, derfor økologiske er mer brune).

Til spørsmålet ditt, man koker får å få frukten mykere. Jeg kokte f eks epler, men ikke mango, nektarin, blåbær eller myke pærer. Aprikos kan man faktisk mose med stavmikser om man bløter de i vann først. Det er gunstig om man slipper å koke, så man ikke koker bort mange avnæringsstoffene. Men noen ganger må man jo som f eks med epler, eller harde pærer. Et fint tips er å mose og fryse i isterningbrett (for så å ta over i poser), da kan du bestemme porsjonen etter som baby spiser mer, og du kan blande eller ha rene smaker, alt etter hva som passer deg den dagen! Syns f eks det var friskt med elpe, blåbær og nektarin, og aprikos og pære var en hit her. Etter hvert blandet jeg i litt havremel også, for å få inn litt mer "mat" i det til en småspist baby :)

Takk! :)

Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til dere som faktisk svarte på mitt spørsmål :) Var selvsagt mos jeg mente, man gir da ikke biter som må tygges til en baby på 4 mnd, iallefall ikke jeg. Har en ganske bra mixer men sikkert lurt å koke. Bare lurte på om det kunne være en annen grunn i tillegg, som det jeg nevnte med aprikos. Anonymous poster hash: 3ef1a...3f0

Min baby fikk biter å tygge på når han var 4. Klødde i gummene så beste som fantes at kålrabi stenger og pærestaver.

Anonymous poster hash: 789d9...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...