Gå til innhold

Vanskelig å lære å spille fiolin?


FantasDick

Anbefalte innlegg

Jeg har "alltid" hatt lyst å lære meg å spille fiolin, men mamma tvang meg istedet avgårde på orgel-timer i mine yngre dager! :bond:

Nå er jeg voksen og har fremdeles lyst å spille fiolin. Er det vanskelig å lære seg? Jeg kan spille litt gitar om det hjelper? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har "alltid" hatt lyst å lære meg å spille fiolin, men mamma tvang meg istedet avgårde på orgel-timer i mine yngre dager! :bond:

Nå er jeg voksen og har fremdeles lyst å spille fiolin. Er det vanskelig å lære seg? Jeg kan spille litt gitar om det hjelper? :vetikke:

Om det er vanskelig? Ja, det er det. Men det er jo vanskelig å svare på uten å vite hva som er målet ditt. Jeg pleier å spille på fiolinen til samboeren min. Jeg kan spille mange andre instrumenter, både strenge- og blåseinstrumenter, så jeg har en del å sammenligne med. Jeg kan spille enkle melodier på øret og klarer stort sett å intonere i førsteposisjon, men jeg sliter med å kontrollere buen, så jeg har ikke særlig god klang.

Så spørsmålet er: Hva vil du kunne spille? Det er overkommelig å kunne lære seg å spille enkle melodier. Du må ha en fiolin og bue til minst 10-15000 kr, og du bør ta timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke spesielt langt uten lærer og du må være forberedt på å spille surt et par år til du har fått øvd nok til at det sitter i fingrene, men til hygge og nyttebruk får du absolutt til.



Anonymous poster hash: 635b0...d9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke spesielt langt uten lærer og du må være forberedt på å spille surt et par år til du har fått øvd nok til at det sitter i fingrene, men til hygge og nyttebruk får du absolutt til. Anonymous poster hash: 635b0...d9c

Jeg skal selvsagt ta timer, kommer jo til å ta hundre år om kun skal holde på på egen hånd.

Det jeg mente med "er det vanskelig?" er om det er et vanskelig instrument å lære seg? Hvor vanskelig i forhold til andre instrumenter? Noe det kan sammenlignes med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selvsagt ta timer, kommer jo til å ta hundre år om kun skal holde på på egen hånd.

Det jeg mente med "er det vanskelig?" er om det er et vanskelig instrument å lære seg? Hvor vanskelig i forhold til andre instrumenter? Noe det kan sammenlignes med?

Jeg har spilt det siden jeg var 10 år gammel, så jeg vet ikke. Men mener å ha hørt at det er et vanskelig instrument å lære. Det tar tross alt lang tid før fingrene treffer strengene akkurat på millimeteren riktig og buebevegelsene er ikke instinktive.

Anonymous poster hash: 635b0...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt det siden jeg var 10 år gammel, så jeg vet ikke. Men mener å ha hørt at det er et vanskelig instrument å lære. Det tar tross alt lang tid før fingrene treffer strengene akkurat på millimeteren riktig og buebevegelsene er ikke instinktive.

Anonymous poster hash: 635b0...d9c

Ja, var det jeg fryktet. :ler:

Jeg er 27 år, så er nok ikke like lettlært som en 10-åring, dessverre. Hm, jeg får se om det er noen lærere her i området, ellers må jeg dra til byen for å ta timer (bor et stykke unna) og er lite lysten på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, var det jeg fryktet. :ler:

Jeg er 27 år, så er nok ikke like lettlært som en 10-åring, dessverre. Hm, jeg får se om det er noen lærere her i området, ellers må jeg dra til byen for å ta timer (bor et stykke unna) og er lite lysten på akkurat det.

Fordelen med å lære fiolin som barn, ved siden av det at man er mer mottakelig for å lære det motoriske, er at man tåler dårlig klang i mye større grad. Som voksen kan det være vanskelig å innse at det låter jævli de første åra. Det krever pågangsmot. Dessuten kan det være vanskelig å finne lærere som er gode til å undervise voksne nybegynnere.

Kan du si noe om målet ditt? Hvor god ønsker du å bli? Hvor god tror du at du kan bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanskelig? Ja, det er det. Men det er jo vanskelig å svare på uten å vite hva som er målet ditt. Jeg pleier å spille på fiolinen til samboeren min. Jeg kan spille mange andre instrumenter, både strenge- og blåseinstrumenter, så jeg har en del å sammenligne med. Jeg kan spille enkle melodier på øret og klarer stort sett å intonere i førsteposisjon, men jeg sliter med å kontrollere buen, så jeg har ikke særlig god klang.

Så spørsmålet er: Hva vil du kunne spille? Det er overkommelig å kunne lære seg å spille enkle melodier. Du må ha en fiolin og bue til minst 10-15000 kr, og du bør ta timer.

10-15000? Nå tar du litt i, ikke minst fordi hun skal lære det seg. Da holder det lenge med en til et par tusen.

Anonymous poster hash: 182de...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Dytter litt denne. Jeg begynte og spille fiolin da jeg var 30, men jeg er særdeles musikalsk og har veldig lett for og lære å spille på nye instrumenter, så for meg var det ikke så ille. Jeg skaffet meg først og fremst en privatærer som kunne hjelpe med teknikken, da spesielt bueteknikk og hvordan man skal holde armene, og noter siden jeg kun spiller med gehør. Læreren min sa at de som ikke var født med bra gehør og/eller et slags talent for det, vil ha VELDIG vanskelig for å beherske fiolin. Det tar gjerne flere år og lære å spille rent så man må nesten ha tid til og øve mye, og å være dedikert. Når det er sagt, er det et utrolig fint instrument når man først behersker det. Pluss at det er veldig stas og kunne spille noe for andre, og når de prøver selv så høres det ut som en blandig av isopor mot glass/kattejammer. Da får man respekt for og si det sånn😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...