Gå til innhold

blodprøve, tar fra unødvendig tid hos lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 12 dager over IKM og ingen positive tester. Jeg vurderer gå til lege å få blodprøve, men er redd jeg tar tid fra andre som trenger mer hjelp..

Er det flaut om plodprøven også er negativ da?

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Det er helt vanlig å gå over tiden, til og med å hoppe over en mens, så det er ikke et reellt problem. Jeg synes det er dumt å bruke av legen tid på dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må du nesten kjenne på selv :) men ville ventet noen dager :)



Anonymous poster hash: 6567f...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å gå til lege for en enkelt uteblitt mens. En grunn til at mensen kan være sen kan være at du ikke har hatt eggløsning denne mnd.



Anonymous poster hash: 7ff4e...2b4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du nesten kjenne på selv. Hvis det er sjangs for at du er gravid ville jeg ha tatt en tlf til legekontoret for å forklare situasjonen å høre hva de sier. Så får de avgjøre om du skal til legen eller ikke. Uansett, lykke til :-)

Anonymous poster hash: 6d885...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er tidlig å gå til lege 12 dager over IKM, men med det sagt, tar det ikke lang tid for en av laborantene å stikke deg. Ville ikke bekymret meg for at du stjeler ressursene fra andre "som trenger det mer". Men det er lurt å gjøre en avtale per tlf først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tidlig å gå til lege 12 dager over IKM, men med det sagt, tar det ikke lang tid for en av laborantene å stikke deg. Ville ikke bekymret meg for at du stjeler ressursene fra andre "som trenger det mer". Men det er lurt å gjøre en avtale per tlf først.

ja det er sant, jeg tenker at om ikke mens kommer i løpet av denne uka går jeg til legen i neste uke..

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar da ikke opp tiden til legen når du ikke trenger legetime for å ta blodprøve, bare lab-time.



Anonymous poster hash: f366a...870
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke opp til den enkelte å kjenne på samvittigheten av dette. Det er rekvierende lege som skal avgjøre. Læreboka på dette området sier at man ikke skal innvilge blodprøve til enhver kvinne som er noen dager sen. Fordi det er ufattelig skjeldent man finner noe - en urinprøve tatt når man er etter ventet mens er over 99% sikker, så sannsynligheten er overveiende for at det bare er kroppen som klusser. Men man kommer selvfølgelig til et punkt der belastningen med å vente/stresse med dette er så stor at en blodprøve er verdt det. Jeg har vært der selv en gang, og det roet psyken veldig å se at blodprøven viste ikke-gravid.

Et interessant poeng er at hun som tok blodprøven på meg, hos en av de store legekontorene i Oslo, sa at hun tok den typen prøver daglig. Men at hun kun en gang i løpet av sine 15 år i yrket hadde hørt om et tilfelle der blodprøven viste positiv selv om urinprøven var negativ, da selvfølgelig blant de som tok blodprøve mer enn 14 dager etter faktisk eggløsning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke opp til den enkelte å kjenne på samvittigheten av dette. Det er rekvierende lege som skal avgjøre. Læreboka på dette området sier at man ikke skal innvilge blodprøve til enhver kvinne som er noen dager sen. Fordi det er ufattelig skjeldent man finner noe - en urinprøve tatt når man er etter ventet mens er over 99% sikker, så sannsynligheten er overveiende for at det bare er kroppen som klusser. Men man kommer selvfølgelig til et punkt der belastningen med å vente/stresse med dette er så stor at en blodprøve er verdt det. Jeg har vært der selv en gang, og det roet psyken veldig å se at blodprøven viste ikke-gravid.

Et interessant poeng er at hun som tok blodprøven på meg, hos en av de store legekontorene i Oslo, sa at hun tok den typen prøver daglig. Men at hun kun en gang i løpet av sine 15 år i yrket hadde hørt om et tilfelle der blodprøven viste positiv selv om urinprøven var negativ, da selvfølgelig blant de som tok blodprøve mer enn 14 dager etter faktisk eggløsning.

dette er absolutt ikke noe frekt ment, men det virker som du tror du er ekspert på dette med positiv/negative tester, uif hvor jeg ser du har kommentert. jeg ser flere her inne har skrevet at de har fått pos. På blodprøve å ikke urin.. det er ikke planen min å springe til legen med det første, men jeg har aldri hatt en forsinket mens og heller ikke de "symptomene" jeg har. Du sier du har vært der selv, ja da skjønner vel du også hvorfor kvinner gjør dette! For min del er jeg rett å slett slapp i hele kroppen, unormal slapp og når jeg føler ting er ikke som det skal atpåtil at mensen ikke har kommet vil jeg jo skjekke meg. Så ser jeg også flere plasser at hcg utvikler seg forskjellig, noen har mindre enn andre som igjen viser neg. Tester..

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er absolutt ikke noe frekt ment, men det virker som du tror du er ekspert på dette med positiv/negative tester, uif hvor jeg ser du har kommentert. jeg ser flere her inne har skrevet at de har fått pos. På blodprøve å ikke urin.. det er ikke planen min å springe til legen med det første, men jeg har aldri hatt en forsinket mens og heller ikke de "symptomene" jeg har. Du sier du har vært der selv, ja da skjønner vel du også hvorfor kvinner gjør dette! For min del er jeg rett å slett slapp i hele kroppen, unormal slapp og når jeg føler ting er ikke som det skal atpåtil at mensen ikke har kommet vil jeg jo skjekke meg. Så ser jeg også flere plasser at hcg utvikler seg forskjellig, noen har mindre enn andre som igjen viser neg. Tester..

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Jeg har i løpet av fem år som prøver tatt et tresifret antall tester, inkludert mange på sykehus, og lest det meste om testing. Noen ekspert er jeg ikke, men jeg kan det meste av teori rundt hcg stigninger, sensitivitet og forskjeller mellom blod- og urinprøver.

Basert på hvor mange innlegg du har startet om dette nå forstår jeg at det er en psykisk belastning. Så i ditt tilfelle, slik det også var i mitt for mange år siden, er det nok på tide å ta en test. Noe mitt innlegg også støttet dersom du hadde lest det på riktig måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i løpet av fem år som prøver tatt et tresifret antall tester, inkludert mange på sykehus, og lest det meste om testing. Noen ekspert er jeg ikke, men jeg kan det meste av teori rundt hcg stigninger, sensitivitet og forskjeller mellom blod- og urinprøver.

Basert på hvor mange innlegg du har startet om dette nå forstår jeg at det er en psykisk belastning. Så i ditt tilfelle, slik det også var i mitt for mange år siden, er det nok på tide å ta en test. Noe mitt innlegg også støttet dersom du hadde lest det på riktig måte.

jeg skjønner, er det nå jeg kan skjylde på de "hormonelle" symptomene mine.. he he

Enten er jeg gravid eller ikke, vil bare vite det nå..

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia i dag også, masse symptomer og ingen mens..

TS

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia i dag også, masse symptomer og ingen mens..

TS

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

har du vært å tatt blodprøve????

I tilfelle ikke, så er det kanskje på tide.

Anonymous poster hash: 6d885...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har nok hcg til å gi symptomer har du og nok hcg til at testen slår ut, med mindre du er en uhyre sjelden medisinsk raritet.

Syns ikke du trenger noen blodprøve, jeg hatt sykluser på nesten 70 dager uten at noe har vært galt i kroppen.

Har du vedvarende rare sykluser derimot ville jeg bestilt time hos gynekolog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å gå over tiden, til og med å hoppe over en mens, så det er ikke et reellt problem. Jeg synes det er dumt å bruke av legen tid på dette.

Det er jo sannhet med modifikasjoner, for selvom det for noen er helt vanlig, så kan det vanlige for andre være å kunne stille klokken etter syklusen. Vet ikke hvilken gruppe TS faller under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen har enda ikke kommet, men nå begynner symptomene og forsvinne litt.. jeg har fortsatt veldig mye luft i magen og jeg blir bare mer og mer trøtt om dagene.. sist test jeg tok for 2 dager siden var negativ (denogså)

Jeg kan også kjenne at livmortappen min er lukket og ikke forandret seg på de siste ukene.. jeg har litt murringer fortsatt nede i magen men det kommer og går..

Hva tenker dere? Er det på tide å gå til lege eller bare slote på g testene?

TS

Anonymous poster hash: 4284c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...