Gå til innhold

Hva er egentlig "sunn mat"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av sykdom har jeg fått råd om å "spise sunt", noe jeg synes er et veldig vanskelig råd å følge. Hva er egentlig sunn mat, og hvordan burde jeg egentlig spise?

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som menes med sunn mat. Er det snakk om at jeg kun skal spise et visst antall kalorier for dag? Må jeg kutte ut karbohydrater? Skal jeg lage all mat fra bunnen av? Kun spise økologisk? Kan jeg ikke røre brus eller godteri?

Generelle råd som å spise mye grønnsaker og velge sunt kjøtt, samt å spise snop med måte synes jeg er veldig diffuse og vanskelig å følge. Jeg vil gjerne lære mer om hvordan jeg bør spise, slik at jeg kan sette opp en konkret plan for hva jeg skal få i meg. Det florerer med kostholdsråd rundt om kring, og jeg synes som sagt det er veldig vanskelig å vite hvilke jeg skal følge. Det finnes ingen spesifikke råd for min sykdom, så jeg er veldig i tvil på hva som egentlig menes med at det vil gjøre ting bedre å spise sunt?

Er det noen som kan gi meg tips til hva jeg bør fokusere på, eller hvor jeg kan finne mer informasjon? Jeg kunne gjerne tenke meg å følge en slags matfilosofi for å vite mer hva jeg kan og ikke kan spise. Som sagt synes jeg at diffuse råd er vanskelig å forholde seg til.

Anonymous poster hash: ccb77...a85
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis passe med kalorier, spis variert, nok frukt og grønt og du er langt på vei.

Anonymous poster hash: a8a2f...3fd
  • Liker 2
Skrevet

Hva slags sykdom er det snakk om? Jeg har diabetes og har lært hva som fungerer for meg etter prøving og feiling.

Anonymous poster hash: a63eb...388
Skrevet

Spis passe med kalorier, spis variert, nok frukt og grønt og du er langt på vei.

Anonymous poster hash: a8a2f...3fd

Det er akkurat slike råd jeg ikke klarer å forholde meg til, det blir alt for diffust for meg. Jeg trenger å lage en konkret plan over hva jeg kan/skal/bør spise. Jeg skjønner at ingen på KG kan gi meg akkurat en slik plan, men derfor søker jeg hjelp til å finne ut hvor jeg kan finne slik informasjon.

Ord som passe, variert og nok er veldig vanskelig for meg å forholde meg til.

Hva slags sykdom er det snakk om? Jeg har diabetes og har lært hva som fungerer for meg etter prøving og feiling.

Anonymous poster hash: a63eb...388

Det spiller egentlig ingen rolle, da det ikke finnes offisielle kostholdsråd for min sykdom. Jeg vil bare undersøke om det blir bedre av å spise sunnere enn jeg gjør i dag, men jeg er usikker på hva som egentlig er sunt.

Anonymous poster hash: 74e5f...e33

Skrevet

Bumper denne, er det noen som har tips til for eksempel bøker eller nettsider?

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg spiser moderat karbo. Passer veldig bra for min Bekhterev.

Hvordan sykdom er det? Litt enklere å komme med råd om man vet det.

Skrevet

Jeg spiser moderat karbo. Passer veldig bra for min Bekhterev.

Hvordan sykdom er det? Litt enklere å komme med råd om man vet det.

Som sagt spiller det ingen rolle hva slags sykdom det er, da det ikke finnes noen offisielle kostholdsråd for sykdommen annet enn å spise sunt. Jeg ønsker å lære mer om hva som er sunn mat, sånn at jeg kan lage en sammensetning som er å anse som sunn kost :) Det har i utgangspunktet ikke noe å si for sykdommen, men jeg vil prøve det for å se om det likevel kan gjøre ting bedre.

Gjest Magdalene
Skrevet

Som sagt spiller det ingen rolle hva slags sykdom det er, da det ikke finnes noen offisielle kostholdsråd for sykdommen annet enn å spise sunt. Jeg ønsker å lære mer om hva som er sunn mat, sånn at jeg kan lage en sammensetning som er å anse som sunn kost :) Det har i utgangspunktet ikke noe å si for sykdommen, men jeg vil prøve det for å se om det likevel kan gjøre ting bedre.

Men det kan jo være andre med samme sykdom som har råd da 😉

• Liker 2
Skrevet

Men det kan jo være andre med samme sykdom som har råd da

Men det er ikke det jeg lurer på, jeg lurer på hvor jeg kan lese mer om sunt kosthold :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Men det er ikke det jeg lurer på, jeg lurer på hvor jeg kan lese mer om sunt kosthold :)

Det kommer Ann på hvem spørr. Jeg mener at et variert kosthold, med mye grønnsaker og lite karbohydrater er sunt.

Skrevet

Det kommer Ann på hvem spørr. Jeg mener at et variert kosthold, med mye grønnsaker og lite karbohydrater er sunt.

Nå føler jeg meg veldig vanskelig her, som må presisere så veldig, det er ikke meningen. Som jeg skriver i hovedinnlegget synes jeg det er veldig vanskelig å forstå slike diffuse råd, og ønsker å lese litt mer konkret om hvordan jeg legger opp et sunt kosthold. For eksempel, hva betyr variert? Betyr det at jeg må spise forskjellige ting hver eneste dag? Hvor mye er mye grønnsaker, og hvor lite er lite karbohydrater? Det er slike ting jeg ønsker å bli klok på, og sette opp en kostplan ut i fra.

Skrevet

Nå er jeg frisk som en fisk og trenger ikke ta spesielle hensyn. Jeg spiser sunt for å unngå sykdommer, og tar følgende forbehold i kostholdet:

- Jeg unngår mat med lange lister over innhold. Helst spiser jeg naturlig og rent, det vil si mat som ikke lages i et laboratorium eller på en fabrikk. MAten jeg spiser må lages på kjøkkenet, enten mitt eller hos en restaurant.

- Jeg unngår rødt kjøtt, særlig "blandet" kjøtt som pølser, kjøttdeig, farse o.l. Unntaket er vilt eller rent rødt kjøtt som jeg spiser en sjelden gang.

- Jeg prioriterer grønnsaker og frukt og spiser så mye jeg ønsker. Jeg drikker de for det meste i form av smoothie. Invester derfor i en blender! Det er en ypperlig måte å få i seg grønnsaker på. Et kosthold bestående av mye frukt og grønt er dessuten mer miljøvennlig.

- Jeg spiser en del fisk og skjell. Variasjon er viktig og jeg er ikke redd for å prøve sjømat. Unngår opprettsprodukter så langt det er mulig, men det er vanskelig i Norge, dessverre.

- Unngår lette produkter og spiser hel-mat med måte.

- Om et produkt finnes i flere varianter, som yoghurt eller ost, velger jeg varianten naturelle. Unntaket er skyr (jeg finner ikke naturelle lengre).

- Ettersom jeg spiser lite kjøtt, velger jeg annen mat som er rike på jern. Jeg er dame i fruktbar alder og trenger jern. Jeg velger grønnkål, banan, spinat, bønner o.l.

- Er måteholden med kaker og godteri. Unner meg litt i blant likevel..

- Drikker bare vann, te, kaffe og smoothier jeg lager selv.

Ting jeg aldri spiser:

- potetgull

- kjeks

- smakstilsatt yoghurt

- annet gotdteri enn sjokolade og lakris

- Kjøttpålegg

- hverdagsbrød, som kneipbrød o.l. Byttet det ut med knekkebrød.

Det var mine tips! Tror jeg er ganske sunn i allefall. Spiser mye og ofte, men det er OK syns jeg så lenge man velger riktig. I tillegg drikker jeg mye vann og trener 1-4 ganger i uken.

Anonymous poster hash: 9ca42...a64
  • Liker 7
Skrevet

Søk opp Berit Nordstrand. Hun har publisert flere gode bøker og ett foredrag som ligger på nett. Sistenevnte heter "Ribbefett og hjerneføde" tror jeg. Ligger på nrk.no.

• Liker 2
Skrevet

Dem sier at et eple om dagen gir deg evig ungdom. Eplet er jo som kjent myteomspunnet i samtlige mytologier med magiske krefter om evig liv, ungdom, skjønnhet osv.

Det må jo ligge noe i det, tenker jeg. Så derfor spiser jeg minst et eple om dagen... Det er godt for magan, også skal det visstnok være sunt... :P

Anonymous poster hash: 6fdef...786
Skrevet

Sjekk ut de offisielle kostholdsrådene, TS. Ingen her kan fortelle deg at "du skal spise én 84 % grov brødskive med 23 gram leverpostei og fire agurkbiter samt 3,1 dl skummet melk til frokost", men følger du kostholdsrådene spiser du sunnere enn veldig, veldig mange andre.

Anonymous poster hash: 7cfa9...4b7
  • Liker 6
Skrevet

Virker som de som svarer her, egentlig ikke vet selv... :fnise: Er veldig nysgjerrig jeg og! Det er aldri noen som kan si noe konkret, hadde vært supert om noen har en form for "kostholds-plan" og vise til! :)

Skrevet

Hva som er sunt og ikke kommer an på hvem du spør. Siden du etterlyser konkrete tips så gir jeg deg noen forslag:

Frokost:

Hjemmelagde knekkebrød (eksempel på oppskrift, det finnes hundrevis) med pålegg

Eggerøre og røkt laks

Cottage cheese og/eller gresk yoghurt med friske bær

Hjemmelaget müsli (eksempel på oppskrift) med h-melk, surmelk eller gresk yoghurt

Lunsj:

Omelett med skinke

Middagsrester

Salat med ost, hjemmelaget dressing av rømme, samt kylling/skinke/tunfisk

Frokostforslagene passer også her

Middag:

Tenk rene råvarer:

Kjøtt eller fisk (laksefilet, kjøttdeig, kyllinglår, stekt torsk)

Mye grønnsaker (kokt brokkoli, blomkål, rosenkål, gulrot, eller en salat... Det du liker)

Litt potet, ris, mathavre, byggris eller couscous (helst ikke pasta)

Saus som du lager selv (stek f.eks. sopp og bland i fløte)

Generelt:

Hold deg unna sukker

Fyll alltid 1/3 av tallerkenen med grønnsaker

Unngå lettprodukter

Ikke vær redd for fett, men du trenger ikke presse det i deg heller

Spis mat du synes er god!

Anonymous poster hash: aa592...602
  • Liker 5
Skrevet

Virker som de som svarer her, egentlig ikke vet selv... :fnise: Er veldig nysgjerrig jeg og! Det er aldri noen som kan si noe konkret, hadde vært supert om noen har en form for "kostholds-plan" og vise til! :)

Dette er bare tull. Det har kommet gode, konkrete råd her, og trenger du mer kan du sjekke et annet konkret råd, nemlig ernæringslege Berit Nordstrand sitt arbeid.

• Liker 4
Skrevet

Dette er bare tull. Det har kommet gode, konkrete råd her, og trenger du mer kan du sjekke et annet konkret råd, nemlig ernæringslege Berit Nordstrand sitt arbeid.

Oi, beklager, ser det er kommet flere gode forslag her! Takk for det, er til stor hjelp for meg og! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...