Gå til innhold

Listeria i mykoster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det burde jo ikke være så vanskelig og holde seg vekke de få månedene man er gravid.

Ja selvfølgelig savner jeg myk ost, salami, spekemat og vin selv om jeg er gravid. Men jeg er ikke villig til og ta sjangsen på å miste eller skade babyen min bare fordi jeg hadde lyst på litt ost. Skal heller trykke i tryne når h*n kommer ut! Anonymous poster hash: ca256...50b

Det er ikke snakk om at det er vanskelig å holde seg unna, men om er det nødvendig? Som i eksempelet jeg nevnte over, det er mer farlig å gå ut av huset pga fare å bli påkjørt, enn det å spise ost, og det burde da ikke være vanskelig for gravide å holde seg inne i 9 måneder, for å ikke risikere noe? Ville du brukt samme argumentet der? Du vet det er hundre ganger mer farlig å kjøre bil - la du være å kjøre i 9 måneder?

med pasteriserte oster - hele risiko er beregnet på en eneste tilfelle i Norge, og det er snakk om en spesiell ost servert på et sykehus - kan det være kjøkkenet på sykehus ikke var på topp? eller den gård osten kommer ifra? det er engangstilfelle, man kan ikke basere helseråd på sånt. Det er det jeg prøver å få folk til å forstå, men ser at statistikken er skummel og vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: dba61...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke snakk om at det er vanskelig å holde seg unna, men om er det nødvendig? Som i eksempelet jeg nevnte over, det er mer farlig å gå ut av huset pga fare å bli påkjørt, enn det å spise ost, og det burde da ikke være vanskelig for gravide å holde seg inne i 9 måneder, for å ikke risikere noe? Ville du brukt samme argumentet der? Du vet det er hundre ganger mer farlig å kjøre bil - la du være å kjøre i 9 måneder?

med pasteriserte oster - hele risiko er beregnet på en eneste tilfelle i Norge, og det er snakk om en spesiell ost servert på et sykehus - kan det være kjøkkenet på sykehus ikke var på topp? eller den gård osten kommer ifra? det er engangstilfelle, man kan ikke basere helseråd på sånt. Det er det jeg prøver å få folk til å forstå, men ser at statistikken er skummel og vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Nei, men jeg går heller ikke midt i veien, eller kjører uforsvarlig. Jeg tar også på meg gravid setebelte, selv om det også er omdiskutert om er nødvendig.

Det er snakk om livet til barnet mitt, så nei jeg er ikke villig til å ta sjangsen! Pluttselig er du den uheldige som får en dårlig ost fra en gård. Da er det for sent og være etterpå klok. Dette er snakk om å følge helsemyndighetene sine rettningslinjer, det burde ikke være så vanskelig.

Anonymous poster hash: ca256...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at det er vanskelig å holde seg unna, men om er det nødvendig? Som i eksempelet jeg nevnte over, det er mer farlig å gå ut av huset pga fare å bli påkjørt, enn det å spise ost, og det burde da ikke være vanskelig for gravide å holde seg inne i 9 måneder, for å ikke risikere noe? Ville du brukt samme argumentet der? Du vet det er hundre ganger mer farlig å kjøre bil - la du være å kjøre i 9 måneder?

med pasteriserte oster - hele risiko er beregnet på en eneste tilfelle i Norge, og det er snakk om en spesiell ost servert på et sykehus - kan det være kjøkkenet på sykehus ikke var på topp? eller den gård osten kommer ifra? det er engangstilfelle, man kan ikke basere helseråd på sånt. Det er det jeg prøver å få folk til å forstå, men ser at statistikken er skummel og vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: dba61...a21

De aller fleste gravide er nødt til å kjøre bil i løpet av svangerskapet, f eks til og fra jobb. Ingen er nødt til å spise "farlige" oster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozarella er et såkalt tvilstilfelle siden den er myk og listeria trives godt i mykost.

Hvis du ser her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/hvilke_oster_kan_gravide_eldre_og_personer_med_nedsatt_imunforsvar_spise

...så er ikke myke oster av pasteurisert melk på listen over oster man skal unngå. Mozarella er ikke nevnt spesielt, men det står at man kan spise ferskost fra nyåpnet pakke/glass. Greia med muggost er jo at den er lagret lenge og at det dermed er gode vekstforhold for listeria hvis bakterien først er der.

Anonymous poster hash: 74044...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at det er vanskelig å holde seg unna, men om er det nødvendig? Som i eksempelet jeg nevnte over, det er mer farlig å gå ut av huset pga fare å bli påkjørt, enn det å spise ost, og det burde da ikke være vanskelig for gravide å holde seg inne i 9 måneder, for å ikke risikere noe? Ville du brukt samme argumentet der? Du vet det er hundre ganger mer farlig å kjøre bil - la du være å kjøre i 9 måneder?

med pasteriserte oster - hele risiko er beregnet på en eneste tilfelle i Norge, og det er snakk om en spesiell ost servert på et sykehus - kan det være kjøkkenet på sykehus ikke var på topp? eller den gård osten kommer ifra? det er engangstilfelle, man kan ikke basere helseråd på sånt. Det er det jeg prøver å få folk til å forstå, men ser at statistikken er skummel og vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Det er ikke sikkert barnet mitt får skade av et glass rødvin eller fire gjennom graviditeten heller. Synes du jeg skal unne meg det da? Skadene er i allefall ikke like alvorlige som listeriasmitte så sånn sett antar jeg du synes det er helt greit? Kanskje jeg kan ta meg et par sigaretter også i samme slengen? Det går jo mest sannsynlig helt fint.

Ikke det nei.... Nei disse tingene er jo ikke sosialt akseptert, derfor mener du nok at det er verre.

Og jeg er faktisk nødt til å bevege meg ut i trafikken i løpet av 9 mnd. Jeg må kjøpe mat, jeg må på jobb (ellers blir jeg jo en av de gravide som sykemelder seg for moro skyld), jeg må til lege/jordmor, og jeg må gå for å hente barnet mitt i barnehagen. Heldigvis er det ingenting som tilsier at jeg må spise ost som ikke er anbefalt fordi det finnes annen mat å få tak i. Hadde det derimot vært det eneste å få tak i skulle jeg nok tatt sjansen.

Skjønner du hvor tåpelig innlegget ditt er når du ser svarene mine?

Endret av Sunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en større sjanse å bli påkjørt og drept på en tilfeldig dag i Norge, enn å bli smittet av Listeria etter å ha spist en ost, kjøpt i butikk. Hvis man allikevel er redd, Listeria er ganske temperatur-sensitiv, og det å varme opp maten for 2 minutt ved 70 grader er nok til å drepe den. Og ost blir ikke så mye verre etter det. :) Det er også derfor det er helt ufarlig å spise ost på pizza eller burger - de blir mer enn nok varmebehandlet.

Ser fra sidene til Folkehelseinstituttet: "Tre kjente utbrudd av Listeria er beskrevet i Norge. I 1992 var det et utbrudd i Trøndelag med seks verifiserte tilfeller, der smittekilden var varmebehandlet, vakuumpakket kjøttpålegg. I 2005 ble det meldt om tre tilfeller av listeriose ved Ålesund sykehus. Bakterieisolatene viste seg å ha samme DNA-profil. Listeria med denne profilen ble også funnet på påleggskutteren i sykehuskjøkkenet. Hvilke matvarer som var kontaminert, er ukjent. I 2007 fikk 15 pasienter ved to sykehus i Oslo med samme kjøkken listeriose etter å ha fått servert økologisk camembert fra et lite gårdmeieri mens de var innlagt."

Som man kan se, de tre tilfeller gir ikke noe bra regel. Ved en tilfelle det var snakk om ferdig pakket varmebehandlet kjøttpålegg. Andre tilfelle var ukjent i hva, men trolig pga kantina brukte samme kutter på alt pålegg - og smitte spredde. Og tredje tilfelle - økologisk camembert - og det er derfor camembert kom på nei-lista til helsedirektoratet. Men problemet var vel ikke selve camembert men utilstrekkelig hygiene på den lille gårdmeieri som den kom ifra? Så.. ferdig pakket, ikke kuttet i butikken, både ost- og kjøttpålegg godt innen holdbarhetsdato virker helt safe.

Men rå kjøtt, hagearbeid og uvaskede grønnsaker og frukt derimot kan bære risiko. God hygiene på kjøkkenet, som det å aldri bruke samme kniv på rått kjøtt og annet, er mye mer viktig.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Dette gjelder utbrudd - altså tilfeller hvor det er flere som smittes fra én kjent smittekilde.

Om du leser denne rapporten fra fhi, så ser du at det er mellom 15 og 25 rapporterte tilfeller av listeriose i Norge hvert år. Siden voksne, friske mennesker ikke nødvendigvis får så sterke symptomer regner man i tillegg med at det finnes mange flere tilfeller som ikke blir rapportert.

Om smittekilder står det følgende:

L. monocytogenes er isolert fra en lang rekke matvarer(1). Molekylærepidemiologisk forskning har påvist stor genetisk diversitet blant isolater fra kjøttproduksjonsbedrifter, blant annet virksomheter som produserer kjøttpålegg eller fjørfekjøtt. En rekke av genotypene isolert fra påleggsbedrifter, er også funnet hos norske pasienter (4, 5).

(...)
Resultatene gir ikke grunnlag for å trekke konklusjoner angående betydningen av kjøttprodukter som smittekilde sammenlignet med andre mulige kilder.
Listeria monocytogenes er en meget vanlig bakterie som også finnes i andre næringsmidler, blant annet i myke modningsoster og i fiskeprodukter som røkelaks, gravlaks og rakefisk. En undersøkelse av Listeria fra sjømat og sjømatbedrifter viste at de samme genotypene ble funnet i sjømat, inkludert røkelaks og gravlaks, som hos pasienter (8).
Listeria er i hovedsak et produksjonshygienisk problem i virksomhetene, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område, uheldige rutiner, og problemer med vask og renhold av utstyr og lokaler

Anonymous poster hash: 764eb...da3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert barnet mitt får skade av et glass rødvin eller fire gjennom graviditeten heller. Synes du jeg skal unne meg det da? Skadene er i allefall ikke like alvorlige som listeriasmitte så sånn sett antar jeg du synes det er helt greit? Kanskje jeg kan ta meg et par sigaretter også i samme slengen? Det går jo mest sannsynlig helt fint.

Ikke det nei.... Nei disse tingene er jo ikke sosialt akseptert, derfor mener du nok at det er verre.

Og jeg er faktisk nødt til å bevege meg ut i trafikken i løpet av 9 mnd. Jeg må kjøpe mat, jeg må på jobb (ellers blir jeg jo en av de gravide som sykemelder seg for moro skyld), jeg må til lege/jordmor, og jeg må gå for å hente barnet mitt i barnehagen. Heldigvis er det ingenting som tilsier at jeg må spise ost som ikke er anbefalt fordi det finnes annen mat å få tak i. Hadde det derimot vært det eneste å få tak i skulle jeg nok tatt sjansen.

Skjønner du hvor tåpelig innlegget ditt er når du ser svarene mine?

Vel, egentlig ikke. Fordi du hengte deg så veldig opp i osten - men det jeg prøver å si er at osten ble en "syndebok" for den ene tilfelle av Listeria, den ene av de 3 store (med over 10 smittede) som har skjedd i Norge i de siste 22 år. Og hvis du ser på de tilfellene - og jeg har listet de opp - så ser du at kjøkkenhygiene virker som er større problem enn ost! Fordi Listeria finnes først og fremst i rått kjøtt, og det er alt som kommer i kontakt med rått kjøtt - gjennom bruk av felles kniv eller skjærebrett f.eks., som kan bære smittefare. Og hvis man vil være så forsiktig, så ville jeg heller ikke spist noe av ikke varmebehandlet mat i kantina på jobben eller på en kaffe, hvis jeg ikke var 100% sikker på at de er god på hygiene. Det er ikke vanskelig å ikke spise ost, men det gir ikke mindre risiko for å bli smittet av Listeria, det gjør bare ikke det. Og jeg har nevnt tilfeller av Listeria-spredning pga agurk og melon i andre land, det finnes sikkert flere eksempler. Skal du la være å spise ALT?

Jeg har uthevet det viktigste, hvis du ikke gidder å lese alt. :)

Anonymous poster hash: dba61...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som AB med 764.. postet, akkurat det jeg mener: "Listeria er i hovedsak et produksjonshygienisk problem i virksomhetene, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område, uheldige rutiner, og problemer med vask og renhold av utstyr og lokaler ".

Altså, Listeria KAN forekomme i hva som helst som produseres/lages i samme lokaler hvor man samtidig behandler rått kjøtt, rå fisk og andre ikke varmebehandlet produkter.



Anonymous poster hash: dba61...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, egentlig ikke. Fordi du hengte deg så veldig opp i osten - men det jeg prøver å si er at osten ble en "syndebok" for den ene tilfelle av Listeria, den ene av de 3 store (med over 10 smittede) som har skjedd i Norge i de siste 22 år. Og hvis du ser på de tilfellene - og jeg har listet de opp - så ser du at kjøkkenhygiene virker som er større problem enn ost! Fordi Listeria finnes først og fremst i rått kjøtt, og det er alt som kommer i kontakt med rått kjøtt - gjennom bruk av felles kniv eller skjærebrett f.eks., som kan bære smittefare. Og hvis man vil være så forsiktig, så ville jeg heller ikke spist noe av ikke varmebehandlet mat i kantina på jobben eller på en kaffe, hvis jeg ikke var 100% sikker på at de er god på hygiene. Det er ikke vanskelig å ikke spise ost, men det gir ikke mindre risiko for å bli smittet av Listeria, det gjør bare ikke det. Og jeg har nevnt tilfeller av Listeria-spredning pga agurk og melon i andre land, det finnes sikkert flere eksempler. Skal du la være å spise ALT?

Jeg har uthevet det viktigste, hvis du ikke gidder å lese alt. :)

Anonymous poster hash: dba61...a21

Hvorfor gjentar du feilaktige påstander? Les innlegget over ditt.

Anonymous poster hash: f25e6...c4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at en del matvarer står på nei-lista av god grunn, og andre av mindre god grunn. For enkelte matvarer er det flaks/uflaks, for andre er det kvantum som avgjør.

For meg er dette enkelt. Man velger den lette utveien og holder seg til lista som er laget av norske helsemyndigheter. Om ikke setter man seg godt inn i det teoretiske rundt hvorfor matvarene står på lista, og hvilken risiko man tar. Jeg utelukker ikke at både mykoster og enkelte typer skinke og laks står på min ja-mat liste, samtidig vil jeg begrense koffein i større grad enn anbefalt da jeg har lest undersøkelser som viser hvordan fosteret blir påvirket av koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, egentlig ikke. Fordi du hengte deg så veldig opp i osten - men det jeg prøver å si er at osten ble en "syndebok" for den ene tilfelle av Listeria, den ene av de 3 store (med over 10 smittede) som har skjedd i Norge i de siste 22 år. Og hvis du ser på de tilfellene - og jeg har listet de opp - så ser du at kjøkkenhygiene virker som er større problem enn ost! Fordi Listeria finnes først og fremst i rått kjøtt, og det er alt som kommer i kontakt med rått kjøtt - gjennom bruk av felles kniv eller skjærebrett f.eks., som kan bære smittefare. Og hvis man vil være så forsiktig, så ville jeg heller ikke spist noe av ikke varmebehandlet mat i kantina på jobben eller på en kaffe, hvis jeg ikke var 100% sikker på at de er god på hygiene. Det er ikke vanskelig å ikke spise ost, men det gir ikke mindre risiko for å bli smittet av Listeria, det gjør bare ikke det. Og jeg har nevnt tilfeller av Listeria-spredning pga agurk og melon i andre land, det finnes sikkert flere eksempler. Skal du la være å spise ALT?

Jeg har uthevet det viktigste, hvis du ikke gidder å lese alt. :)

Anonymous poster hash: dba61...a21

Listeria vokser best i noen få type matvarer som mykoster derfor frarådes disse. Listeria trives derimot dårlig i harde oster. Det frarådes også å spise alt av pålegg som kokt skinke osv mange dager etter åpning av pakka, nettopp fordi evt utvikling av listeria som er smittet under pakking starter når vakumpakningen brytes.

Det virker ikke som at du kan så veldig mye om det her, så i stedet for å diskutere med deg holder jeg meg til råd fra fagfolk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjentar du feilaktige påstander? Les innlegget over ditt.

Anonymous poster hash: f25e6...c4a

Det er ikke "feilaktige" påstander - det er faktisk bare 3 utbrudd i Norge hvor kilde er kjent, altså når vi har noe å basere seg på, når vi snakker om hva som kan være farlig å spise.

Fra samme rapporten som er linket til høyre oppe (forresten, den skal jeg referere til neste gang noen skremmer gravide fra å spise ost, skinke eller noe annet) har jeg hentet den info: "Det foreligger ikke gode opplysninger i MSIS om hvor mange tilfeller som hadde tilknytning til svangerskap eller fødsel. Antallet er estimert til 34 tilfeller per million svangerskap for perioden 1977-2003". Det gir 0,0034% sjanse, eller en av 30 tusen graviditeter. Det er snakk om en generell sjanse, hvor kilden er ikke kjent, altså vi vet ikke om det var skinke, ost, laks eller noe helt annet. Og det er også derfor jeg nevner at den siste utbrudd (med kjent kilde) i USA var av Cantalope-melon! - [url=http://www.nrk.no/verden/15-dode-av-listeria-i-usa-1.7815775] Det kan altså være "hva som helst", det er hygiene på kjøkkenet og temperatur ved oppbevaring som er viktigst.

Hvorfor hisser jeg meg sånn opp? Kanskje også fordi jeg jobber faktisk selv på Helsedir - men ikke i en avdeling for informasjon for gravide - men synes selv at noen av brosjyrene til Helsedir er ikke av en god nok kvalitet, de må jobbes mer med. Rådene som "du må kanskje vise forsiktighet i å spise også myke pasteuriserte oster og alt av kuttet pålegg nærmere holdbarhetsdato" er alt for diffuse, og de skremmer gravide mer enn de gjør nyte. Og jeg ser at de blir tolket til det ekstreme, som det å la være å spise mye forskjellig mat pga usikkerhet. Og det er faktisk uheldig, for hvis det er noen som trenger et godt og variert kosthold, så det er gravide. Og hvis det er noen som får plutselige anfall at de må bare spise noe spesielt, så det er også gravide. :) Og de trenger ikke å få dårlig samvittighet for det.

Og igjen, skriver det sikkert for tredje gang her, men føler det er viktig å få det med. Om man varmebehandler mat, kan alle typer oster og pålegg trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, blåmyggostsaus, parmaskinke på pizza osv. Temperatur på 70 grader over 2 minutter er nok.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "feilaktige" påstander - det er faktisk bare 3 utbrudd i Norge hvor kilde er kjent, altså når vi har noe å basere seg på, når vi snakker om hva som kan være farlig å spise.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Jo, det er feilaktige påstander når det er langt fler tilfeller hvert år, det spiller da ingen rolle om man kjenner smittekilden når man vet hvor det vanligvis kommer fra.

Det er heller ingen grunn til å gjenta det med varmebehandling, det har da alle fått med seg.

Anonymous poster hash: f25e6...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo interessant at du som jobber i helsedirektoratet har en mye slappere holdning enn hva mange ansatte i Mattilsynet har. Noen mener dere er altfor trege og forsiktige med anbefalingene ovenfor gravide i forhold til hva de ser i sitt daglige arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...