Gå til innhold

Listeria i mykoster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg blir ikke klok på dette. Jeg er et skikkelig ostemenneske og er så lei av parmesan, norvegia og jarlsberg og ridderost. Jeg savner geitost, fetaost, blåmuggost og brie og camembert....:(

Også kommer jeg over en bok med oppskrifter for gravide, hvor det står en oppskrift med chevre og at chevre er ok så lenge den er ferskest mulig og ferdigemballasjert før den kommer til butikken? Og så lenge den har pasteurisert melk!

Er det det som avgjør? For de fleste ostene i ostedisken er jo av pasteurisert melk...? Etter å lest dette nedenfor her, føler jeg at dt meste koker ned til at om jeg ønsker å ta risken kan jeg skaffe ferskest mulige mykoster og likevel unngå listeria?

Ifølge Tine: Alle TINEs oster er laget på pasteurisert melk. Pasteurisering betyr at melka varmes opp til ca. 72 grader i 15 sekunder. Dette tar knekken på listeriabakterier og eventuelle andre bakterier. Bruker du kun oster som er basert på pasteurisert melk, er det liten risiko for listeriainfeksjon. Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men man er helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den spises ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.



Anonymous poster hash: e4606...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en liten risiko for listeria så det blir opp til deg å vurdere. Hvis du kjøper ost som er skjært opp og pakket i butikken er det litt større risk siden de skjæres på samme brett og med samme kniv som alle andre oster.

Personlig har jeg droppet det. Jeg ville ikke tilgitt meg selv hvis jeg skulle være max uheldig bare fordi jeg hadde lyst på ost.

En oppskriftsbok for gravide med chevre? Det synes jeg var veldig spesielt. Skal den varmes?

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html#.Uv-38o29Kc0

Særlig sannsynlig er det ikke men det kan være så katastrofalt å bli smittet at jeg ikke ville tatt sjansen.

Jeg er også veldig glad i ost og savner brie, mozarella og chevre osv. Jeg spiste denne type oster flere ganger i uken men nå som jeg er gravid holder jeg meg unna. Spiser blåskimmelost men da kokt til saus, utrolig godt!! "Bare" 9 uker igjen nå og da skal mannen få handle inn spekeskinker, oster og røyklaks før jeg kommer hjem fra føden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan da spise pasteuriserte oster, kan man ikke?

Og røykalaks, bare det ikke er veldig nærme siste forbruksdag?

Det gjør nå jeg....

Anonymous poster hash: 98000...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastauriserte oster stod ikke på nei-mat lista før. Men for noen år siden ble det registrert noen tilfeller av fosterdød i Norge etter inntak av pastauriserte oster, og Helsedirektoratet tok det inn i sin liste over mat gravide skal unngå.

Alle gravide bør sette seg inn i teorien bak listeria, toxoplasmose og tungmetaller i mat, og forstå hvorfor enkelte matvarer er på nei-lista, mens man finner motstridende opplysninger om andre typer. På den måten kan en selv velge hvilken risiko en tar. Evner man ikke dette bør man forholde seg til de offisielle anbefalingene, og ikke ulike påstander på nett og i bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 9 mnd uten div mat og drikke, man klarer det fint :)

Anonymous poster hash: 108bd...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om 9 mnd uten div mat og drikke, man klarer det fint :)Anonymous poster hash: 108bd...96b

Enig. Å ofre 9 mnd av ditt liv er ingenting når man tenker på hva man kan være uheldig å oppleve om man ikke følger rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangsen er liten, men hvis det går galt går det fort forferdelig galt. Og du skal bli mor? :hakeslepp: Du tar deg vel et glass eller to :vin: ved siden av også da?



Anonymous poster hash: f25e6...c4a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en større sjanse å bli påkjørt og drept på en tilfeldig dag i Norge, enn å bli smittet av Listeria etter å ha spist en ost, kjøpt i butikk. Hvis man allikevel er redd, Listeria er ganske temperatur-sensitiv, og det å varme opp maten for 2 minutt ved 70 grader er nok til å drepe den. Og ost blir ikke så mye verre etter det. :) Det er også derfor det er helt ufarlig å spise ost på pizza eller burger - de blir mer enn nok varmebehandlet.

Ser fra sidene til Folkehelseinstituttet: "Tre kjente utbrudd av Listeria er beskrevet i Norge. I 1992 var det et utbrudd i Trøndelag med seks verifiserte tilfeller, der smittekilden var varmebehandlet, vakuumpakket kjøttpålegg. I 2005 ble det meldt om tre tilfeller av listeriose ved Ålesund sykehus. Bakterieisolatene viste seg å ha samme DNA-profil. Listeria med denne profilen ble også funnet på påleggskutteren i sykehuskjøkkenet. Hvilke matvarer som var kontaminert, er ukjent. I 2007 fikk 15 pasienter ved to sykehus i Oslo med samme kjøkken listeriose etter å ha fått servert økologisk camembert fra et lite gårdmeieri mens de var innlagt."

Som man kan se, de tre tilfeller gir ikke noe bra regel. Ved en tilfelle det var snakk om ferdig pakket varmebehandlet kjøttpålegg. Andre tilfelle var ukjent i hva, men trolig pga kantina brukte samme kutter på alt pålegg - og smitte spredde. Og tredje tilfelle - økologisk camembert - og det er derfor camembert kom på nei-lista til helsedirektoratet. Men problemet var vel ikke selve camembert men utilstrekkelig hygiene på den lille gårdmeieri som den kom ifra? Så.. ferdig pakket, ikke kuttet i butikken, både ost- og kjøttpålegg godt innen holdbarhetsdato virker helt safe.

Men rå kjøtt, hagearbeid og uvaskede grønnsaker og frukt derimot kan bære risiko. God hygiene på kjøkkenet, som det å aldri bruke samme kniv på rått kjøtt og annet, er mye mer viktig.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangsen er liten, men hvis det går galt går det fort forferdelig galt. Og du skal bli mor? :hakeslepp: Du tar deg vel et glass eller to :vin: ved siden av også da? Anonymous poster hash: f25e6...c4a

og du er en idiot, håper ikke du skal bli mor ihvertfall.

Anonymous poster hash: dba61...a21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du er en idiot, håper ikke du skal bli mor ihvertfall.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Jeg kan i det minste skrive korrekt og begrunne min påstander, i motsetning til deg.

Anonymous poster hash: f25e6...c4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flere Listeriatilfeller som er kjent enn det! Rett før jul var det to tilfeller i rakfisk (riktignok ikke fisk men helt tilfeldig at det ble oppdaget). Dessuten er det høyst sannsynlig store mørketall ettersom smitten ikke merkes om det kun er mennesker utenfor risikoen som spiser det. I tillegg stoppes noe før det kommer ut i butikkene. Det er mye Mattilsynet ikke opplyser om, og det tas kun stikkprøver. Skal du ha riktige tall må du gange funnene med prosenten som ikke testes.

De som jobber med dette sier man skal være glad vi ikke vet om alt, og deres private anbefalinger pga erfaring er langt strengere enn matilsynets. ;)

Anonymous poster hash: b999a...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hentet info fra sidene til Folkehelseinstitutet, og det er faktisk de tre kjente tilfeller de nevner, i Norge. Jeg har også hørt om tilfeller i Danmark, da var det snakk om agurk eller riccula? Og i USA var det en cantalope-melon som forårsaket siste utbrudd. Alle de tilfellene er så forskjellige, at de bare viser at det viktigste er hygiene på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det å spise på en tvilsom kaffe er vel heller ikke anbefalt. Ihvertfall hvis man skal spise maten som ikke er varmebehandlet. Men som sagt, 2 minutter ved 70 grader er også alt som skal til for å være helt 100% sikker.

Anonymous poster hash: dba61...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html

– Det er med dyp beklagelse vi må erkjenne at en pasient som var innlagt hos oss i oktober har mistet to fostre på grunn av listeriabakterie, opplyser strategi- og markedsdirektør Stein Vaaler ved Rikshospitalet i en pressemelding.

Tvillingene døde for tre uker siden.

- De to barna døde i mors liv på begynnelsen av siste tredjedel av svangerskapet. Vi oppdaget at de var døde under en kontroll, sier Vaaler til Aftenposten.no.

Rapportert til Helsetilsynet

Kvinnen, som bar på tvillinger, var ifølge Rikshospitalet innlagt på sykehuset til kontroll og fikk servert den osten som inneholdt listeriasmitte .



Anonymous poster hash: c8d36...df2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html#.Uv-38o29Kc0

Særlig sannsynlig er det ikke men det kan være så katastrofalt å bli smittet at jeg ikke ville tatt sjansen.

Jeg er også veldig glad i ost og savner brie, mozarella og chevre osv. Jeg spiste denne type oster flere ganger i uken men nå som jeg er gravid holder jeg meg unna. Spiser blåskimmelost men da kokt til saus, utrolig godt!! "Bare" 9 uker igjen nå og da skal mannen få handle inn spekeskinker, oster og røyklaks før jeg kommer hjem fra føden ;)

Mozarella kan du jo spise! Det er en ferskost. :)

Anonymous poster hash: 74044...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozarella er et såkalt tvilstilfelle siden den er myk og listeria trives godt i mykost.

Fetaost fra Arla kan man spise for produsenten går god for at den er trygg.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være så vanskelig og holde seg vekke de få månedene man er gravid.

Ja selvfølgelig savner jeg myk ost, salami, spekemat og vin selv om jeg er gravid. Men jeg er ikke villig til og ta sjangsen på å miste eller skade babyen min bare fordi jeg hadde lyst på litt ost. Skal heller trykke i tryne når h*n kommer ut!

Anonymous poster hash: ca256...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html – Det er med dyp beklagelse vi må erkjenne at en pasient som var innlagt hos oss i oktober har mistet to fostre på grunn av listeriabakterie, opplyser strategi- og markedsdirektør Stein Vaaler ved Rikshospitalet i en pressemelding.Tvillingene døde for tre uker siden.- De to barna døde i mors liv på begynnelsen av siste tredjedel av svangerskapet. Vi oppdaget at de var døde under en kontroll, sier Vaaler til Aftenposten.no. Rapportert til HelsetilsynetKvinnen, som bar på tvillinger, var ifølge Rikshospitalet innlagt på sykehuset til kontroll og fikk servert den osten som inneholdt listeriasmitte . Anonymous poster hash: c8d36...df2

Hvis du leser svaret mitt høyre oppe, hun inngår i tredje tilfelle - de som ble smittet etter å fått servert en organisk Camembert fra et lite gård, på et sykehus. Artikkelen er forresten fra 2007, og på Folkehelseinstituttet sine sider hun er nevnt blannt ofrene av det tredje kjente utbruddet i Norge i de siste 22 år. Jeg mener det er enestående tilfelle og er ikke representabell for noe som helst. Jeg tror det er større sjanse er at hygienen på den gården ikke helt var på toppen, enn at det er noe galt med selve osten, eller at det skal være farlig å spise ost generelt. :)

Anonymous poster hash: dba61...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...