Gå til innhold

Hvor lang tid bruker NAV på å behandle søknad?


Teeny

Anbefalte innlegg

Er litt sen med å sende inn søknad om foreldrepermisjon. Må også ha underskrift av far som for tiden er i utlandet. Får ikke sendt den før 5 uker før permisjon start. Vil det ta lengre tid enn dette å få den behandlet? Hvor lang tid tok det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saksbehandlingstiden hos nav varierer mellom 1 mnd til 12 uker fra søknaden er mottatt hos nav.. Hvor lang tid det er i ditt fylke kan du finne ut ved å kontakte foreldrepengetelefonen på tlf 55553333..



Anonymous poster hash: 842b0...b15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, hørte at de har ti uker behandlingstid her jeg bor. Men jeg fikk selv svaret en uke etter jeg sendte papirene...

Anonymous poster hash: 6a241...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 5 veker før permisjonsstart seint? Eg sendte vel inn søknaden omtrent ei veke før. :sjenert: Behandlingstida var då ca. 1 mnd. (April i fjor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 5 veker før permisjonsstart seint? Eg sendte vel inn søknaden omtrent ei veke før. :sjenert: Behandlingstida var då ca. 1 mnd. (April i fjor.)

Man kan faktisk søke inntil 3 mnd etter permisjonsstart, men selvsagt må man vente på at søknaden blir behandlet uansett når man sender den inn.. Det anbefales å søke 6 uker før permisjonsstart...

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Det varierer fra kommune til kommune.

Nå, grunnet endringer i statsbudsjettet pga ny fedrekvote m blåblå regjering har det kommet mange søknader uten at NAV har fått økt behandlingskapasitet, så de fleste har måttet utvide beh.tid.

I Oslo kommune gikk det fra ca 6 uker til 12 uker, men min ble likevel behandlet raskere- ca 9-10 uker.

Kan være de har fått tatt igjen rushet nå siden det er gått noen mnd siden endringene.

I skrivet står det at far må søke 3 mnd før, så 6 uker er sent ja, dersom man er avhengig av utbetaling fom permisjonsstart.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører Bergen NAV kontor i sentrum. Det var også en mann på foreldrepengechatten som sa man ikke skulle søke før 6 uker før. Og på søknadsskjema står det at hvis man søker mer enn 6 uker før kunne man regne med å måtte sende inn noe ekstra angående lønn eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra kommune til kommune.

Nå, grunnet endringer i statsbudsjettet pga ny fedrekvote m blåblå regjering har det kommet mange søknader uten at NAV har fått økt behandlingskapasitet, så de fleste har måttet utvide beh.tid.

I Oslo kommune gikk det fra ca 6 uker til 12 uker, men min ble likevel behandlet raskere- ca 9-10 uker.

Kan være de har fått tatt igjen rushet nå siden det er gått noen mnd siden endringene.

I skrivet står det at far må søke 3 mnd før, så 6 uker er sent ja, dersom man er avhengig av utbetaling fom permisjonsstart.

Hvilket skriv henviser du til? Både på søknadsskjema og på nettsidene til nav står det at man skal søke 6 uker før...

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket skriv henviser du til? Både på søknadsskjema og på nettsidene til nav står det at man skal søke 6 uker før...

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Det varierer fra kommune til kommune.

Nå, grunnet endringer i statsbudsjettet pga ny fedrekvote m blåblå regjering har det kommet mange søknader uten at NAV har fått økt behandlingskapasitet, så de fleste har måttet utvide beh.tid.

I Oslo kommune gikk det fra ca 6 uker til 12 uker, men min ble likevel behandlet raskere- ca 9-10 uker.

Kan være de har fått tatt igjen rushet nå siden det er gått noen mnd siden endringene.

I skrivet står det at far må søke 3 mnd før, så 6 uker er sent ja, dersom man er avhengig av utbetaling fom permisjonsstart.

En ting til, søknadene behandles ikke i kommunen men på fylkesnivå på forvaltningsenhetene som ligger i hvert fylke.. Det er dermed ikke forskjell mellom kommuner i samme fylke, men det vil være forskjell mellom fylker....

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Hvilket skriv henviser du til? Både på søknadsskjema og på nettsidene til nav står det at man skal søke 6 uker før...

Anonymous poster hash: 842b0...b15

En ting til, søknadene behandles ikke i kommunen men på fylkesnivå på forvaltningsenhetene som ligger i hvert fylke.. Det er dermed ikke forskjell mellom kommuner i samme fylke, men det vil være forskjell mellom fylker....

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Det er iallefall hva de sa her i Oslo kommune til meg på den chattefunksjonen for foreldrepenger samt over telefon, og det står også i brevet jeg fikk.

Mulig de to jeg snakket med sa feil, men det spiller jo uansett ingen rolle. Kan også hende Oslo kommune kommer inn under egen "region", jeg spurte ikke ;)

Det ble nå uansett en politisk endring som førte til et ras av søknader enkelte/mange steder, og dermed som jeg nevnte - så ble behandlingstiden/fristen i Oslo utvidet med ganske mange uker.

Hva som egentlig er saken vet ikke jeg :)

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall hva de sa her i Oslo kommune til meg på den chattefunksjonen for foreldrepenger samt over telefon, og det står også i brevet jeg fikk.

Mulig de to jeg snakket med sa feil, men det spiller jo uansett ingen rolle. Kan også hende Oslo kommune kommer inn under egen "region", jeg spurte ikke ;)

Hva som egentlig er saken vet ikke jeg :)

Oslo behandles under ett da det jo også er et eget fylke.....

Anonymous poster hash: 842b0...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...