Gå til innhold

hjelp, prøver bli gravid men har spist muggost nå. Kan det skade?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter mensen i disse dager, i dag, i morgen eller i de nærmeste dagene, men jeg tenkte meg ikke om og spiste da blåmuggost og brie til frokost. Jeg har ikke fått positiv enda, men kan skimte en veeeeeeldig svak strek, men vet ikke om det er skyggestrek.

Så leser jeg på nettet at det er farlig.

Kan jeg ha skadet fosteret hvis jeg er gravid?? :(



Anonymous poster hash: 8bbfc...b64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke spise muggost og lignende på grunn av faren for listeria, om jeg ikke husker helt feil, så med mindre du blir dårlig, og selv da, så trooooor jeg ikke det skal kunne skade så tidlig, man deler jo ikke kretsløp med babyen før etter en del uker. (Mener jeg å huske? Rett gjerne på meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste muggost en gang når jeg var ca. 10 uker på vei. Tok det opp med legen men hun sa det ikke var noe å bekymre seg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muggosten i seg selv er jo ikke farlig, det er bare dersom det finnes Listeriabakterier i den, noe som er fryktelig sjeldent. Så du har nok ingen grunn til å bekymre deg! :)



Anonymous poster hash: b37af...944
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud, jeg spiste fenalår og spekeskinke, oster i alle former og måtte tilogmed ta i kattebæsj da jeg var gravid. Tenk jeg har unger som lever helt friske og raske. Snakk om å være overhysterisk for å ha spist ost en gang.



Anonymous poster hash: afc48...857
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre Gud, jeg spiste fenalår og spekeskinke, oster i alle former og måtte tilogmed ta i kattebæsj da jeg var gravid. Tenk jeg har unger som lever helt friske og raske. Snakk om å være overhysterisk for å ha spist ost en gang.

Anonymous poster hash: afc48...857

Ja - og snakk om å være uansvarlig av seg. Og du er mor, sier du?

Anonymous poster hash: ab80a...58c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud, jeg spiste fenalår og spekeskinke, oster i alle former og måtte tilogmed ta i kattebæsj da jeg var gravid. Tenk jeg har unger som lever helt friske og raske. Snakk om å være overhysterisk for å ha spist ost en gang.

Anonymous poster hash: afc48...857

Det er noe av det mest ubetenksomme og egoistiske jeg har lest her inne, enkelte er for dumme til å gå gravide. Det er en grunn til at man skal unngå enkelte matvarer. Matvarene du nevner, og avføring fra katter, kan inneholde listeria eller toxoplasmose. Hadde du vært uheldig ville barna fått alvorlige missdannelser, eller du kunne abortert.

TS - sannsynligheten for at det er listeria i det stykket med muggost er veldig lav. Jeg anbefaler deg å se på hvorfor ulike matvarer bør unngås som gravid, da kjenner du selv hva som er faren og hvilken risiko du er villig til å ta.

Anonymous poster hash: 69d27...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det mest ubetenksomme og egoistiske jeg har lest her inne, enkelte er for dumme til å gå gravide. Det er en grunn til at man skal unngå enkelte matvarer. Matvarene du nevner, og avføring fra katter, kan inneholde listeria eller toxoplasmose. Hadde du vært uheldig ville barna fått alvorlige missdannelser, eller du kunne abortert. TS - sannsynligheten for at det er listeria i det stykket med muggost er veldig lav. Jeg anbefaler deg å se på hvorfor ulike matvarer bør unngås som gravid, da kjenner du selv hva som er faren og hvilken risiko du er villig til å ta. Anonymous poster hash: 69d27...a8a

Man er ikke for dum til å gå gravid, fordi man ikke uroer seg syk!

Til ts. Mest sannsynlig er det ikke farlig og du er jo ikke sikker på om du er gravid enda. Da kan det være du bruker tiden på å bekymre deg helt uten grunn

Endret av lilljan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud, jeg spiste fenalår og spekeskinke, oster i alle former og måtte tilogmed ta i kattebæsj da jeg var gravid. Tenk jeg har unger som lever helt friske og raske. Snakk om å være overhysterisk for å ha spist ost en gang.

Anonymous poster hash: afc48...857

Åh, det irriterer meg sånn med folk som sier "jeg spiste og gjorde hva jeg ville i svangerskapet, og barna mine er friske og fine" - ja..?! Og så da?! Hva hvis de ikke hadde vært det? Selv om det gikk bra med deg når du spiste ost og spekemat, så trenger ikke andre være like heldige!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro TS, det skal endel til før det går galt! Gjort er gjort, og om den streken er en skikkelig strek husker du nok å droppe blåmuggosten heretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det irriterer meg sånn med folk som sier "jeg spiste og gjorde hva jeg ville i svangerskapet, og barna mine er friske og fine" - ja..?! Og så da?! Hva hvis de ikke hadde vært det? Selv om det gikk bra med deg når du spiste ost og spekemat, så trenger ikke andre være like heldige!

Nei, men hærlighet hun vet ikke om hun er gravid engang.

Skal man bekymre seg slik FØR man er gravid staker man veien opp for en unge som skal gå på bomull og sukkerspinn.

Og jeg er overhodet ikke dum, når jeg fikk mine unger var det aldri snakk om ost som hadde skumle bakterier.

Anonymous poster hash: afc48...857

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hærlighet hun vet ikke om hun er gravid engang.

Skal man bekymre seg slik FØR man er gravid staker man veien opp for en unge som skal gå på bomull og sukkerspinn.

Og jeg er overhodet ikke dum, når jeg fikk mine unger var det aldri snakk om ost som hadde skumle bakterier.

Anonymous poster hash: afc48...857

Det er nok ikke noe å bekymre seg for så tidlig, og etter kun en gang. Men den holdningen "det gikk jo bra med mine unger", er bare naiv. Det er en grunn til at gravide frarådes ulike matvarer. Det er ikke for moroskyld. Det går som regel bra, ja, men hvorfor ta noen sjanser?

Har forresten aldri sagt du er dum?!

Synes likevel du er helt på bærtur når du mener at man skaper bomullsbarn av å bekymre seg for mat som kan smitte fosteret, og gjøre det sykt.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, det irriterer meg sånn med folk som sier "jeg spiste og gjorde hva jeg ville i svangerskapet, og barna mine er friske og fine" - ja..?! Og så da?! Hva hvis de ikke hadde vært det? Selv om det gikk bra med deg når du spiste ost og spekemat, så trenger ikke andre være like heldige!

Enig. Det er jo ingen mamma som vil stå fram og forteller at "ungen er hjerneskadd fordi hun spiste fenalår og elgstek". Istedet får vi bare høre om de som det liksom gikk bra med, til tross for uvettig spising.

Men til TS: jeg tror ikke du trenger bekymre deg på et så tidlig tidspunkt.

Anonymous poster hash: 6a1cf...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt syk av mat før, hva er sjansen for at jeg skal bli det nå? Nei, nettopp. Det er knøttliten sjanse for å bli syk av listeria i Norge.



Anonymous poster hash: 74928...234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri blitt syk av mat før, hva er sjansen for at jeg skal bli det nå? Nei, nettopp. Det er knøttliten sjanse for å bli syk av listeria i Norge.

Anonymous poster hash: 74928...234

Voksne mennesker blir sjeldent syke av listeriabakterien selv om man er smittet, men et foster kan ta stor skade av det. Så hvorfor ta sjansen?

Anonymous poster hash: 5a24c...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...