Gå til innhold

få babyer til å sovne av seg selv og sove alene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tvillinger på 4 uker. De klarer ikke å sovne av seg selv og våkner med en gang de legges ned. Ene tvillingen har også kolikk.

Om en uke så starter far på jobb igjen. Jeg prøver å legge dem ned, stryke, trøste, synge, da de opp å legge de ned når de er rolige osv. De sovner ikke. De bare skriker. forstår ikke hvordan det skal gå når jeg blir alene. Er helt gåen av søvnmangel. Har også en på 2år, så det er ikke bare å legge seg ned når som helst. Hun er heldigvis i barnehagen 70%.

Vi samsover om natten, men de er premature og må vekkes hver 3.time for mat. Har fått time til manuelltereapaut neste uke. Nesten så jeg håper hun finner noe galt. Har lite familie rundt oss.

Jeg føler meg veldig heldig og velsinget som har fått to mirakler, men dette er beintøft..

Har dårlig samvittighet fordi jeg stadig gleder meg til de blir større og bli sint på de som sier : "nyt det, tiden går alt for fort." Jeg skulle ønske tiden gikk fortere.

Har snakket med hs, men det er ei gammel dame som sier de må få skrike til de sovner, men det er uaktuelt.

Noen tips, råd? Anything??

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, stakkars deg som har to på en gang når det er sånn (misforstå meg rett...) :klemmer:

Eneste som nytter her er lange turer i vogna. Eller soving i sjal eller i mine armer.

Ammer du eller gir du mme?

Anonymous poster hash: 088a3...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får mme :) Mista melka oppi alt stresset. De sover når jeg er ute å går, men våkner med en gang vogna er parkert. Det blir lange turer for å si det mildt :P når vi "øver" på å sove alene, ender det opp med overtrøtte babyer, og det er enda værre.

Ts

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge deg med dem nå og da kå i starten hvertfall? De er jo bare fire uker, slett ikke sikkert at det blir en varig vane. De første tre mnd satt jeg stort sett med baby på armen når han sov, ellers var han i bæresjal eller jeg la meg ned ved siden av ham og sov litt jeg og. Dersom de er samkjørte mht soving/spising vil du hvertfall få hvilt litt når eldste er i barnehagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får dem til å sove alene nå.. De har ligget i magen din lenge og trenger fortsatt varme og kroppskontakt. Spesielt h is de er premature!

Sover de samtidig? Klarer du å lene deg bakover å sove med dem på fanget? Evnt legge dere i senga på dagtid? Trilleturer i vogn er sovemedisin, men da får selvsagt ikke du sovet.. Kanskje prøve å få tak i en trillepike?

Anonymous poster hash: f885e...a72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg sover når jeg har muligheten til det :P

Vet jo at dette er vanlig, men det blir litt ekstra når det er to av dem. Om jeg legger de i fra meg for å gå på do? Lys våken når jeg kommer tilbake, samme om jeg skal lage mat. Kolikken setter inn i ca 7-8 tiden.

De er ikke samkjørde pga. magetrøbblet hos tv1. Hadde vært håpløst å vække tv2 når tv1 våkner etter 5 min fordi jeg måtte på do en tur.

Ja, mye kan forandre seg...men akkurat nå ser jeg mørkt på ting.

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sinnsykt slitsomt, det vet jeg alt om...

Gå på do først. Rigg deg til i soafen med vann/snack/fjernkontroll/bok. Legg ungene på ammepute og amm i søvn... Sitt og slapp av til de våkner...;)

Et godt triks å kunne er å bruke et underlag (pledd/babydyne etc) som babyene ligger på og du flytter med ungene når du må skifte plass. Da merker de ikke så godt at de blir flyttet på siden tempraturen og teksturen forblir den samme.

Og prøv å go with the flow! Mine ble aldri mer enn halvtimessovere uansett hva jeg gjorde. Det ble mye enklere da jeg sluttet å "sloss" og heller aksepterte at det var slik. Det gir deg ikke mer søvn og hvile, men det ER mindre stress når man ikke lengre kjemper i motvind :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye premature er de? Har vektoppgangen til nå vært tilfredsstillende? Jeg fikk en gutt fire uker før termin og måtte også vekke ham for mat hver 3.time hele døgnet de første ukene. Men siden han la godt på seg, fikk jeg raskt beskjed fra helsesøster om at det var unødvendig. Et friskt barn våkner selv av sult og bør få selvregulere. Diskuter med helsesøster om du virkelig trenger å vekke dem for mat om natten. Ellers ville jeg prøvd å samkjøre tvillingene når det gjelder mat, i hvert fall om natten. Vår gutt har ofte spist mer eller mindre i søvne, og det går helt fint (han får også flaske). Så når en av tvillingene våkner for mat, gir du den andre også. Da får du i hvert fall mer sammenhengende søvn.

Når det gjelder å sovne alene, har du prøvd å legge dem i vogna og trille dem i søvn inne? Vi har vogna i gangen eller stua, og gutten sovner etter kort tid når jeg triller litt. Da får jeg armene frie når han sover. Tar de smokk forresten? Gutten vår trenger smokk for å sovne om kvelden og natten, men da sover han helt fint i egen seng.

Jeg syns det til tider er slitsomt med ett barn, så du får min fulle sympati! Vet at det finnes egne forum for tvillingmammaer, kanskje du kan få noen gode råd der? Håper at hverdagen snart blir litt lettere for dere, slik at du koser deg mer.



Anonymous poster hash: 43ea6...a76
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Ikke at det hjelper, men jeg har alltid verdens sympati med deg.....!

Ifht kolikktvillingen så er jo de vanlige rådende(og mange har du sikkert forsøkt) sukkervann, lett massasje, te i flaskene(fennikel/amme/roiboos eller kamille), minifom dersom luft(tas ikke opp av kroppen), bytte merke på MME(ikke for ofte), bæresjal(anbefales ikke av manuellterapeuten jeg bruker, men var ok kriseløsning), og dersom hard mage bruker endel olje fremfor malt pga gluteninnholdet i malt.

De siste dagene her(han er 5 uker) har gan plutselig sovet flere timer på natten, men før det var vi avhengige av å dele våketiden så begge fikk sove- også etter han begynte i jobb.

Gjør dere dette?

Med tvillinger, kolikk og ett småbarn er det jo unntakstilstand og da må også han legge absolutt alle kluter til- spesielt kanskje ovenfor kolikktvillingen så du får fri avogtil fra gråten?

Her fikk mannen tilbud av sjefen om å komme senere på jobb en periode ifht langvarig nattevåk, mannen din kan jo sjekke om det er muligheter for noe liknende - lønnet eller evt ulønnet.

Med mindre økonomien deres går rundt med svært knappe marginer et det noe som bør vurderes en periode.

Mange kartlegger også de beste/verste periodene og legger opp dagen etter det.

Har dere noen som kan hjelpe med trilletur, eks i helger e.l? Om ikke fast så noen ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, jeg er så imponert over at du henger sammen. Det der høres tøft ut ja. Jeg vet alt om at det er vanskelig å få det til, og kan bare se for meg hvor ille det er med to så små.

Mitt best tips måtte være å få tak i en person som kan trille en god tur med dem, slik at du får sove i fred inne. En pensjonist, ungjente eller noe slik. Hadde glatt betalt meg ut av dette om det var det som skulle til. ;)

:hug:



Anonymous poster hash: 85476...68d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, setter virkelig pris på det. :) De er født bare 4 uker for tidlig. Samkjøring føler jeg er umulig, mye pga. kolikken. Ikke f om jeg vekker tv1 når han har hyla fra 20-01 :P

Jeg var på helsestasjonen forige uke, å da bestemte vi oss for å kutte ut amminga og gi de mme istede for, så fram til neste time så må de få hver 3.time.

Vi triller 2 tretimers turer hver dag, slik at vi får sove på skift. Har også snakket om at mannen kan sykmelde seg, vet ikke om det går ann? Så prøver vi så godt vi kan å smile til hverandre oppi det hele. Vet jo at det går over. skal også høre om nabojenta er int. i å tjene penger på å trille en tur, takk for tips :)

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Takk for alle svar, setter virkelig pris på det. :) De er født bare 4 uker for tidlig. Samkjøring føler jeg er umulig, mye pga. kolikken. Ikke f om jeg vekker tv1 når han har hyla fra 20-01 :P

Jeg var på helsestasjonen forige uke, å da bestemte vi oss for å kutte ut amminga og gi de mme istede for, så fram til neste time så må de få hver 3.time.

Vi triller 2 tretimers turer hver dag, slik at vi får sove på skift. Har også snakket om at mannen kan sykmelde seg, vet ikke om det går ann? Så prøver vi så godt vi kan å smile til hverandre oppi det hele. Vet jo at det går over. skal også høre om nabojenta er int. i å tjene penger på å trille en tur, takk for tips :)

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Nabojenta kan fort bli redninga her en periode, spesielt om hun kan trille før minsten kommer hjem fra barnehagen.

Ville og ringt helsesøster imorra og bedt om hjemmebesøk hvor de tar med ei vekt så du kan få en vurdering kjappest mulig - og kanskje kan du ha ett måltid om dagen hvor du kan trekke tiden litt lengre om ikke alle enda er mulig?

Da hadde du jo spart kanskje en times tid der som du kunne bakt inn når du eventuelt får trillehjelp på for/ettermiddag.

Sykemelding kan kanskje være mulig en periode dersom det er nødvendig for din helse, og med en 2åring i hus og to tvillinger hvorav en har kolikk er iallefall et tilfelle legen bør kunne vurdere.

Selv ville jeg kuttet ut ganske mye økonomisk og droppet alt av ikke helt nødvendige ting for å prioritere evt ulønnet permisjon mens det står som verst på(dersom det går når du har permisjon? Litt usikker på reglene her).

Jeg ville spurt legen iallefall, men det er nok ganske strenge regler rundt dette.

Kolikk er visstnok på en topp rundt uke 6, så det kan være verdt å planlegge etter det hva enn dere ender med av hjelp/permisjoner/sykemeldinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kontakte Home Start? Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er en frivillig organisasjon som hjelper familier som trenger det. Vet om ei som hadde tvillinger med kolikk som fikk hjelp av de :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du er helt på felgen kan vel far kanskje være hjemme litt lenger? Ta noen uker ferie? Om han ikke sover om nettene så kan han vel få en sykmelding fra legen sin?

Uff, håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå bestemt at han vertfall tar 14dager med ferie fra mandag av. Han skal jo ha 14 uker pappaperm fra høsten av uansett :)

Og min mor som bor i Spania kommer hjem neste uke for å hjelpe oss. Hun ante ikke hvor ille det var og jeg fikk kjeft for å ikke ha sagt noe tidligere.

Tusen takk for alle svar :)

Anonymous poster hash: 41228...0eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette høres slitsomt ut. Vår yngste (2 mnd) sover stortsett bare i fanget eller når vogna triller. Med en gang vogna blir stående i ro, våkner hun. Spesielt dersom jeg setter den inne. Kan virke som om den støyen som er utendørs, er søvndyssende for henne. Det som imidlertid kan virke her, er å ha henne på badet m tørketrommelen på. Da sovner hun tvert. Vet om flere som har brukt hårføner, elektrisk tannbørste og kjøkkenvifte for å få barna til å sove. Verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 1c7dd...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, høres ikke så greit ut, bra du får hjelp av moren din og at mannen tar ekstra ferie.

Husker jeg trodde jeg skulle bli helt psykotisk når det stod på som verst med min, og jeg har bare 1! Ikke 3! Nå er jeg alene med min, men alikevel. Søvnmangel er noe av det verste som finnes, de bruker jo det som et torturmiddel. For meg virket det som at kroppen etter noen måneder nesten vente seg til å sove så lite, da gikk det litt lettere. Har egentlig ingen tips til hva du kan gjøre for å få de til å sovne, da ingen av de tipsene jeg fikk fungerte i det hele tatt. Jeg tror ikke på de som sier at man kan få alle babyer til å sove hele natta, det er rett og slett ikke mulig, alle unger er jo forskjellig, akkurat som at vi voksne er det. Blir det slik at det går utover helsen din, syntes jeg faktisk du burde få fri en natt slik at du kan få sovet ut, det er bedre enn at du svimer av når du er alene hjemme med tvillingene f eks fordi du er så sliten.



Anonymous poster hash: 65d08...249
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette høres slitsomt ut. Vår yngste (2 mnd) sover stortsett bare i fanget eller når vogna triller. Med en gang vogna blir stående i ro, våkner hun. Spesielt dersom jeg setter den inne. Kan virke som om den støyen som er utendørs, er søvndyssende for henne. Det som imidlertid kan virke her, er å ha henne på badet m tørketrommelen på. Da sovner hun tvert. Vet om flere som har brukt hårføner, elektrisk tannbørste og kjøkkenvifte for å få barna til å sove. Verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 1c7dd...d31

Så bra at du får ha mannen hjemme en stund lenger og får hjelp av mammaen din! Husker hvor slitsomt det var med ett barn som var urolig og kun ville sove inntill mamma, man blir jo litt sprø av det.

Det finnes forresten også en rekke apper for nettbrett/telefon med hvit støy (white noise). Vi hadde god nytte av slike en stund, det hjalp guttungen slappe av og gjorde overgangen fra f.eks fang til vogn som stod stille enklere. Husker også at vi svøpte ham en stund, det var også effektivt da han ofte "sprellet seg våken" straks han ble lagt ned - og gjør det enkelt å flytte et sovende barn. Kan også være verdt et forsøk. Bare pass på at det ikke blir for varmt om du bruker et ullteppe eller helseteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo 5 eller 7 uker med tvillinguker far kan ta ut samtidig med deg - hvorfor gjør dere ikke det?? Det er jo det de er ment for....



Anonymous poster hash: 12355...694
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært 4 uker sammen med oss og begynner på den siste uken i morgen. Bare sånn til informasjon.

Ts

Anonymous poster hash: 41228...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...