Gå til innhold

Pumpe melk til å ha i fryseren.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det? Jeg har behov for barnevakt en time her og der av og til. Det passer ikke alltid ut med amming så jeg skulle hatt pumpet melk de gangene det trengs. Babyen her spiser fra ett bryst pr måltid, kan jeg da pumpe det andre samtidig eller vil der være for lite melk i det til neste måltid da?

Jeg har lest at morsmelk kan stå 3-5 døgn i kjøleskap, kan den fryses etter 3 døgn om den ikke blir brukt eller må den hives hvis jeg ikke fryser den ganske så med en gang?

Anonymous poster hash: b588c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant svar på dette med å fryse melk som har stått noen dager i kjøleskap hos ammehjelpen, men lurer fortsatt på resten. Jeg pumpet opp et lager sist jeg ammet, men klarer for alt i verden ikke å huske hvordan jeg gjor det i forhold til amming :P

Anonymous poster hash: b588c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egenerfaring å snakke fra ennå, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at det er for lite på puppen til neste måltid om du pumper, ihvertfall hvis du ikke har hatt spesielle problemer med lite melk eller noe sånt. Melkeproduksjonen er kontinuerlig, men er på topp rett etter at brystet er tømt og går langsommere etter hvert. I ammebrosjyren fra Helsedirektoratet sto det at brystet er fullt igjen 3-4 timer etter forrige amming - men hovedmengden produseres visst den første timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på om du har nok melk til neste gang om du pumper og ammer samtidig. Du må nesten bare prøve deg frem, og gi pumpemelk om det blir for lite når du ammer.

Jeg må "spare" på melka, mengden øker ikke tross hyppig amming. Sparer f.eks før lange bilturer, for å slippe å blande flaske underveis.



Anonymous poster hash: 5e03f...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pumper mens du ammer på den andre puppen så vil du trolig øke produksjonen. Du kan også pumpe rett etter amming hvis du har mye melk på morgenen. Det er i alle fall tidlig på dagen det er lettest å få ut melk med pumpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pumper mens du ammer på den andre puppen så vil du trolig øke produksjonen. Du kan også pumpe rett etter amming hvis du har mye melk på morgenen. Det er i alle fall tidlig på dagen det er lettest å få ut melk med pumpe.

Mini er såpass liten at det spises hyppig hele natten enda så jeg har ikke mere en vanlig om morningen.

Hvis jeg pumper samme pupp som babyen spiser på vil vel produksjonen gå opp der også? Da kan jeg vel ende opp med for mye formelk etter hvert?

Anonymous poster hash: b588c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini er såpass liten at det spises hyppig hele natten enda så jeg har ikke mere en vanlig om morningen.

Hvis jeg pumper samme pupp som babyen spiser på vil vel produksjonen gå opp der også? Da kan jeg vel ende opp med for mye formelk etter hvert? Anonymous poster hash: b588c...e22

Det er vel på kvelden de fleste har minst melk. Jeg hadde mye mer om morgenen uavhengig av nattamming, men så hadde jeg også overproduksjon da. Tror ikke du får mer formelk av å pumpe, det har jeg i alle fall aldri hørt om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...