Gå til innhold

Mye melk og grinete unge (4 uker) - tips?


Fim

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ei lita jente på 4 uker. Hun er ikke et spesielt vanskelig barn, men ser ut til å plages en del med magen (jeg har ihvertfall tolket det sånn når hun har gråtetokter kombinert med at hun vrir seg, fiser og bæsjer i mange omganger - det er tyntflytende og har mye luftbobler). Hun vokser fint og spiser godt, så helt galt kan det vel ikke være, men jeg tenker at det må da være noe jeg kan gjøre bedre her. Måltidene pågår over lang tid, gjerne en time eller mer, med hyppige pauser for raping, sutring og bleieskift. Og hun sover ikke spesielt lenge mellom - maks et par timer hvis forholdene er optimale (når vi triller vogn eller bærer i sjal). Særlig på kvelden spiser hun i ett sett med bare korte soveperioder innimellom - og blir stadig mer grinete utover kvelden. I tillegg lekker jeg melk i parodiske mengder. Når hun slipper taket renner det godt og jeg har noen hektiske øyeblikk for å få kontrollert puppen så ikke alt i omgivelsene blir vått, samtidig som vesla bør plukkes opp for en rap fortest mulig før hun blir alt for sinna. Samler opp fra den ledige puppen og det kan fort bli 1/2-1 dl i løpet av et måltid når puppen var full fra før. Får tilløp til melkespreng hvis hun har sovet lenge. Ammer bare fra ett bryst om gangen så hun skal få i seg noe av ettermelken også. Er det noen som kjenner seg igjen eller har gode råd? Får hun for mye formelk? Bør jeg gå drastisk til verks for å prøve å redusere melkemengden? Er ikke så gira på å pumpe før måltider, men hvis det er lurt må det jo prøves - men jeg tenker jo at det bare vil holde produksjonen oppe? I tillegg haster det gjerne litt når vesla våkner og er sulten, og da frister det ikke å bruke 10 minutter på å pumpe mens hun blir stadig mer hysterisk. Og jeg sliter med å høre forskjellen på sulten, trøtt, kosesyk og magevondt. Mistenker at jeg innimellom overforer henne fordi jeg feiltolker ting som sult - men samtidig virker det som det bare er puppen som får henne til å sove skikkelig. Hvis jeg har greid å bysse henne i søvn uten mat (når jeg mener at hun burde være mett) våkner hun igjen etter kort tid, like grinete. Overtrøtt, kanskje? Burde jeg prøve smokk? (Har ikke turt å prøve det, er redd hun skal bli sugeforvirret…) Det er jaggu ikke lett å være fersk i dette gamet, selv når man slipper unna de helt store problemene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsøkt blockfeeding for å få bukt med luftboblene i bæsjen? Det kan ha sammenheng.

Det er dét det heter, ja! Takk :) Tja, ut fra beskrivelsen her (http://www.mother-2-mother.com/blockfeeding.htm ) er det vel omtrent det jeg gjør nå, jeg gir stort sett bare den ene puppen i løpet av ett (langt og oppstykket) måltid. Men jeg synes det er litt vanskelig å sammenlikne oss med det som beskrives rundt omkring ift. spisemønster, varighet o.l., siden det er så mange pauser. Hun spiser sjelden mer enn noen få minutter i ett strekk. Men kanskje jeg skal prøve lengre blokker - samme pupp to måltid i slengen, eller noe sånt?

Godt mulig? Vi har mange av "symptomene" som beskrives der. Takk for link! Har ikke prøvd mer tilbakelente ammestillinger, bare sittende eller liggende. Får eksperimentere litt med stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, jenter - kan foreløpig melde om at mer tilbakelent amming ser ut til å fungere veldig bra. Har hatt en veldig mye roligere og hyggeligere spisestund med færre rapepauser og mindre kaving og pesing. Nå er vesla mett og fornøyd og sover søtt. Skal fortsette å bruke samme pupp enda lenger i slengen, så får vi se om det hjelper litt på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...