Gå til innhold

Urolige kvelder - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby mellom 4-5 måneder. Legges ca. 20, er tydelig trøtt. Sovner - våkner - sovner. Noen ganger vil hun ammes, noen ganger bare sutring. Sovner ikke over lang tid før jeg kommer og legger meg. Soveperiodene disse timene er mellom 5-45 minutter.

Helt normalt, eller gjør jeg noe feil?

Vi samsover, det vil jeg fortsette med. Har begynt å prøvesmake ting, men hovedføden er morsmelk.



Anonymous poster hash: fae8d...ebc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver tydelig trett da hun legges. Da kan det hende det er "for sent" allerede. Min venninnes og min egen datter, 4 og 5 mnd, blir lagt snarest etter det minste tegn. Ikke vent til gjesp eller at hun gnir seg i ansiktet. Legg da hun vrir seg/hever stemmen, slik at hun ikke blir overtrett for raskt.

Hvis vi venter for lenge fortsetter hun med fem minuttersdupper i neten en time, vanligvis sovner hun uten protest hvis lagt i sengen med en gang

Anonymous poster hash: d62a1...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver tydelig trett da hun legges. Da kan det hende det er "for sent" allerede. Min venninnes og min egen datter, 4 og 5 mnd, blir lagt snarest etter det minste tegn. Ikke vent til gjesp eller at hun gnir seg i ansiktet. Legg da hun vrir seg/hever stemmen, slik at hun ikke blir overtrett for raskt.

Hvis vi venter for lenge fortsetter hun med fem minuttersdupper i neten en time, vanligvis sovner hun uten protest hvis lagt i sengen med en gang

Anonymous poster hash: d62a1...691

Legge enda tidligere altså. Sannsynligvis lurt, tror jeg skal prøve det. Eneste er at jeg er redd for at hun da blir veldig morgenfugl, men det får man vel bare bite i seg!

Anonymous poster hash: fae8d...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig fra barn til barn hvilken effekt det har å legge dem tidligere. For mange vil "søvn avler søvn" være gjeldende, dvs at de sover mer urolig og våkner tidligere hvis de er for trøtte når de legges. Min var sånn til han var et halvår, kanskje, og det var en stor oppdagelse, spesielt for dagsoving, da jeg oppdaget det. Men da han rundet halvåret eller så, har det vært motsatt. Men blant andre barn jeg kjenner, har jeg inntrykk av at det siste nesten er mer uvanlig blant småbarn. Man må nesten bare prøve seg fram. (Det skal sies at det siste er mest praktisk, syns jeg, siden vi da har et barn som fint tåler å få tøyd leggetider hvis vi gjør noe spesielt på kveldstid, og så sover han bare lengre om morgenen. Men alle barn er som sagt ikke sånn.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en på 6 mnd.. Hun legger seg kl 19.30.. Sover hele natten frem til 07.00 =) Smokk er et lurt trix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en på 6 mnd.. Hun legger seg kl 19.30.. Sover hele natten frem til 07.00 =) Smokk er et lurt trix

Hehe, det gjør ikke min altså, hverken med eller uten smokk. Men det er helt ok, jeg klager ikke på nettene. Samsoving synes jeg er fantastisk, letter babyperioden veldig. Og personlig liker jeg det godt. Men hadde vært utrolig deilig med et par timer uavbrutt ro på kvelden. Har fått det til noen ganger

Anonymous poster hash: fae8d...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering fra TS her:

Prøvde å legge ca. 19.20 i går. Hun sov en time, deretter hadde hun en time-halvannen hvor hun våknet en del og ville ha mat og trøst flere ganger. Men så hadde hun enda en periode med ro før det ble litt skurr igjen. Jeg gikk og la meg ca. tolv, og er ikke så verst fornøyd. Hun sov dessuten til åtte om morgenen (med noe mating selvsagt), så er egentlig ganske fornøyd med forsøket. Tror jeg forsøker det litt mer. Hun sovnet veldig greit så tidlig - altså før jeg trodde hun var skikkelig trøtt.

Tusen takk for hjelpen alle sammen!



Anonymous poster hash: fae8d...ebc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...