Gå til innhold

The Wonder Weeks tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har fulgt med på og "bruker" the wonder weeks opplegget - jeg lurer litt på hva dere har gjort for å lette overgangene i de urolige fasene i ulike leaps/utviklingssprang?

Minien her er nå over i sprang nr 2 noen dager før tiden, og da er jeg litt usikker på om han er mer misfornøyd eller bare er igang med sin nye fase.

I overgangene er det litt vanskelig å tilfredsstille behovene, fordi han ikke vil ha spesifikt en ting - og jeg synes det er vanskelig å tolke om det er et sprang eller ett konkret behov.

I hans fase nå er han eksempelvis mer våken/aktiv, men ikke utpreget blid. Han gråter fortere/oftere, men har ikke ett spesifikt behov han ønsker utført(mat/bleie/kos/søvn). Så dermed gjenkjenner jeg at det kanskje er ett sprang, men usikker på hvordan jeg kan "hjelpe ham" med en smidig overgang.

Hvordan har dere gjort det i de ulike overgangene, og hva har hjulpet mest for dere i sprangfasene?



Anonymous poster hash: f0f80...cda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å se på appen rett før steg 3 og steg 3 stemte godt men varte i bare 3 dager, ikke en uke. Så vi gjorde ikke noe spesielt.

Han er snart ferdig med steg 4, som skal være en slitsom periode, vi merker ingenting :) Eller utviklingen stemmer, men han har vært i supert humør siden de tre dagene i steg 3.

Har du lest tipsenen i appen? The wonder weeks stemmer neppe helt hos noen, din gutt er sikkert i det andre steget nå om du syns at noe stemmer :)

Anonymous poster hash: 10c7c...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst leste jeg stegene underveis for å forstå litt bedre hva som foregikk. Det ga meg mye bedre tålmodighet de døgnene det sto på som verst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst leste jeg stegene underveis for å forstå litt bedre hva som foregikk. Det ga meg mye bedre tålmodighet de døgnene det sto på som verst ;-)

Helt enig. Vi gav så mye trøst og kroppskontakt som mulig i de verste periodene, men den største hjelpen var vissheten om at dette var noe som ville gå over om ikke så lenge. Det gjorde det lettere å holde ut.

Eldstejenta her har lagt ca en uke foran hele tiden og har gitt tydelig uttrykk for hvert leap. Minsten derimot, har vi ikke merket like mye på. Bare en gang i blandt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trøst er hel først og fremst når de gråter/er utilpass?

Her er det mer utålmodig/han vil noe uten at jeg helt vet hva(responderer ikke spesielt på sine vanlige behov).

Så når appen viser til de 3 C' ene så er det ikke helt det som er effekten direkte her.

Kanskje litt cranky, men mer "småkrevende".

Ut å trille i vogn er eneste univetsalmiddel foreløpig ;)

Litt interessant å se hvordan de utvikler seg :)

Anonymous poster hash: f0f80...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er utrolig teit, eller dårlig mor, eller hva som helst, men jeg har tre barn, og synes dette med "utviklingssprang" virker som noe tull, som er funnet på av noen som vil tjene penger (de som ga ut bøkene om Wonder Weeks).

Med mitt første barn hadde jeg ikke hørt om dette, og da jeg leste om de rett før nummer to ble født syntes jeg det virket veldig merkelig, og kjente ikke igjen noe. Ja, barn er innimellom ekstra sutrete, sover dårlig, spiser dårlig osv, men min erfaring tilsier at dette så og si alltid kan forklares med andre ting, som for eksempel tannfrembrudd eller sykdom. Tannfrembrudd kan forøvrig være smertefullt i ukesvis før tanna bryter frem, det er dermed ganske sannsynlig at dette vil sammenfalle med noen av de såkalte utviklingssprangene.

Da nummer to ble født, og jeg hadde lest om utviklingssprang, kjøpte jeg boka The Wonder Weeks, og tenkte at nå skulle jeg jammen prøve å følge litt mer med, for kanskje stemte dette likevel, bare at jeg ikke hadde registrert det med nummer én fordi jeg da ikke kjente til det. Men nei, jeg opplevde ingenting med nummer to heller, som ikke hadde andre, og mer naturlige forklaringer, enn dette med utviklingssprang.

Så også med nummer tre som straks er et år, ikke på noe tidspunkt synes jeg noe har stemt med at hun skal gjennomgå noen såkalte "utviklingssprang". (Ja, hun utvikler seg selvsagt, og kan nå både gå og si mamma og pappa, men jeg har overhode ikke merket noen sammenheng mellom når utviklingen skjer og humøret hennes.

Så etter tre barn er jeg ikke akkurat overbevist om at dette er noe annet enn humbug funnet på av noen som vil tjene lettjente penger...!

Anonymous poster hash: ec4dc...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spørsmål; jeg har ikke lest noe som helst om Wonder Weeks. Babyen min er snart 2,5 måned, når er første gang man bør forvente et slikt "utviklingssprang"? Så langt har hun hatt et enormt stabilt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er utrolig teit, eller dårlig mor, eller hva som helst, men jeg har tre barn, og synes dette med "utviklingssprang" virker som noe tull, som er funnet på av noen som vil tjene penger (de som ga ut bøkene om Wonder Weeks).

Med mitt første barn hadde jeg ikke hørt om dette, og da jeg leste om de rett før nummer to ble født syntes jeg det virket veldig merkelig, og kjente ikke igjen noe. Ja, barn er innimellom ekstra sutrete, sover dårlig, spiser dårlig osv, men min erfaring tilsier at dette så og si alltid kan forklares med andre ting, som for eksempel tannfrembrudd eller sykdom. Tannfrembrudd kan forøvrig være smertefullt i ukesvis før tanna bryter frem, det er dermed ganske sannsynlig at dette vil sammenfalle med noen av de såkalte utviklingssprangene.

Da nummer to ble født, og jeg hadde lest om utviklingssprang, kjøpte jeg boka The Wonder Weeks, og tenkte at nå skulle jeg jammen prøve å følge litt mer med, for kanskje stemte dette likevel, bare at jeg ikke hadde registrert det med nummer én fordi jeg da ikke kjente til det. Men nei, jeg opplevde ingenting med nummer to heller, som ikke hadde andre, og mer naturlige forklaringer, enn dette med utviklingssprang.

Så også med nummer tre som straks er et år, ikke på noe tidspunkt synes jeg noe har stemt med at hun skal gjennomgå noen såkalte "utviklingssprang". (Ja, hun utvikler seg selvsagt, og kan nå både gå og si mamma og pappa, men jeg har overhode ikke merket noen sammenheng mellom når utviklingen skjer og humøret hennes.

Så etter tre barn er jeg ikke akkurat overbevist om at dette er noe annet enn humbug funnet på av noen som vil tjene lettjente penger...!

Anonymous poster hash: ec4dc...423

...mens mine to har fulgt steg og humør på prikken. Tenner og sykdom har kommet utenom.

Anonymous poster hash: 9de6e...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i allefall det er dumt å lese seg opp på forhånd for da er det lett å tillegge barna de ulike karakteristikkene. Jeg merket aldri noen utpregede perioder med jenta vår utenom tiden før tannfrembrudd.

Anonymous poster hash: 5cd0b...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dårlige humøret har ikke stemt her men selve utviklingen stemmer, så artig å vite hva som kommer. Jo man kan lese om det andre plasser og.

Klart de som skrev bøkene vil tjene penger, ingen skriver en bok og forventer å tjene null kr. Men de har forsket på dette og funnet ut at dette stemmer sånn ca på mange babyer.

Anonymous poster hash: 10c7c...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har den appen. Min er i "the leap of categories". Nestne alt stemmer!!! Men hun har begynt med ting som hunskal kunne etter perioden er ferdig 10 dager før tida :)

Anonymous poster hash: 61181...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noen penger på the Wonder Weeks, bare lest det somligger tilgjengelig på nettet. For min del, når det gjelder mine to, så har jeg ikke først lest også sett tegnene. Men i perioder der jeg ikke forstår hva som skjer,ikke vet hvordan jeg skal takle ting,og er helt forvirret fordi ungen plutselig er en annen, så har jeg gått inn og sjekket om det kan være et leap. Og jammen og det så stemmer det hver gang. Med eldste mer enn med første.

Da er det godt å vite at det går over!

Anonymous poster hash: 19b4f...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hva blir det neste?

Har dere an app dere ser på for å skjønne ungen deres? SYKT SYKT SYKT!

Hva med å ta ting som de kommer, se på ungen din, gi den det den trenger når den trenger det.

Jeg har fire barn, og alle har vært forskjellige, ikke noe mønster slik denne appen mener det skal være.

Utviklingssprang MY ASS!

Hva skjedde plutselig med KG-hylekorets faste frase: ALLE ER FORSKJELLIGE!



Anonymous poster hash: d84b2...78e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe du vet tydeligvis ikke hva det er snakk om :) Og appen er ingen fasit, det vet alle. Med litt googling vil du finne den samme infoen på dvs nettsider, blir du like hysterisk av det? Er du virkelig så sjokkert over at noen har forsket på babyer sin utvinling, som ca når de begynner å gripe etter ting eller ca når de begynner å krappe. Er interessant lesing, og jeg ser at utviklingen er veldig likt for alle babyene i min barselgruppe. Ikke identisk nei.

Anonymous poster hash: 10c7c...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...