Gå til innhold

Dere som fikk i sept/okt - hvordan løste dere kabalen med jobb og barnehageplass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det. Har termin i september.

Og med tanke på barnehagopptak så blir barnet nesten 2 år da før han/hun kan i barnehagen.

Jeg og mann jobber begge 100% og jeg har lyst å være hjemme til vertfall august 2015 og jobbe deltid slik at mann kan ta et par dager permisjon i uka etter dette og jeg være hjemme noen dager i uka.

Men når mannen sin perm er ferdig, har dere gått på kontantstøtte da?

Anonymous poster hash: e1d3a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, legger til det siste spm: at dere da vært hjemme 100% med kontantstøtte til barnehagestart?

Anonymous poster hash: e1d3a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med tanke på barnehagopptak så blir barnet nesten 2 år da før han/hun kan i barnehagen.

Anonymous poster hash: e1d3a...bb3

Akkurat det er jo ikke helt riktig. Dere kan søke om plass som alle andre, men dere har ikke lovfestet rett til plass. Mange steder betyr dette ingenting, andre steder kan det bety at det er svært vanskelig å få plass (min personlige mening var at det faktisk var greiere før, da ingen hadde lovfestet rett i det hele tatt og man slapp å slåss mot termindato-spøkelset, men akkurat den regla skal jeg ikke dra her... :ler:).

Vi venter en liten en 14. september, og håper aller mest at den kommer to uker tidligere. Men vi kommer til å søke om plass i hovedopptaket, i alle barnehager i mils omkrets, og satse på at det- eller søskenprioritet i nåværende barnehage- skaffer oss en plass i hovedopptaket til neste år. Så er det bare å krysse alt som er for at det går i boks, hvis ikke sitter vi i den fella som mange har sittet i før oss her i Oslo, uten både permisjon og barnehageplass. Men vi sjanser likevel, for noen får jo plass, og siden jeg har to tette permisjoner ønsker jeg virkelig ikke å dra den ut så mye lenger enn ett år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart opp en god sum slik at vi har til de månedene vi ikke har barnehageplass.
Dere får jo også 6000 kr i kontantstøtte + barnetrygd.
Vi begynte å spare allerede før han ble født og nå skal han være hjemme til han er 2 år :)



Anonymous poster hash: f0b9f...b8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også termin i september. Vi satser på plass fea september/oktober, med søskenprioritet. Hvis der viser seg vanskelig satser vi på enten au-pair eller dagmamma dekket av kontantstøtten.

Anonymous poster hash: e1ad8...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løser det med redusert jobbing og hjelp fra familie. Er faktisk lettet over det. Jeg synes det er for tidlig å begynne i barnehage når hun er ett år. Og da slipper jeg å måtte "forsvare" det til alle som spør.



Anonymous poster hash: da2b0...9f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk barn i september, søkte til hovedopptak året etter og fikk plass.



Anonymous poster hash: 5047f...ac0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagmamma :) evt. starte som dagmamma selv. Vet ikke hvordan det er der du bor, men her er det stor etterspørsel :)

Dette lurte jeg også på om jeg skulle gjøre :)

Hvor mye betaler man en dagmamma egentlig? Typisk en-to dager?!

Anonymous poster hash: f0b9f...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdragsfrihet på huslånet, kontantstøtte, gradert perm på far, og jeg tok noen fag jeg uansett ventet på en mulighet for å ta på høgskolen, så fikk jeg stipend også. Vi overlappet veldig lite på ferie, hadde vel en drøy uke sammen, jeg jobbet fullt i fars ferieuker. Jobber en dag i uken nå, mest for å holde kontakt med arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk plass nå ved nyttår til gutten min som er født i september 2012. Men det skal sies at det nok var pga søskenprioritet (storebror hadde plass). Men søk uansett, du vet aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lurte jeg også på om jeg skulle gjøre :)

Hvor mye betaler man en dagmamma egentlig? Typisk en-to dager?!

Anonymous poster hash: f0b9f...b8a

Vi betalte kontantstøtta for full plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...