Gå til innhold

Snart 5 mnd baby med søvnproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart 5 måneder gammel jente som sliter med å sovne selv. Hun gjesper og gnir seg i øynene, og viser tydelige tegn på at hun er trøtt, før jeg legger henne ned for en lur. Tingen er at hun begynner å skrike allerede i det jeg legger henne ned i vogna eller babygymmen, og holder på i alt fra 15 min til en time, før hun sovner av utmattelse. Hun sover ikke lenge av gangen heller. Når hun først har brukt lang tid på å sovne, tar det ikke lang tid før hun er sulten igjen. Dette fører til at hun får alt for lite søvn, og blir lett grinete. Jeg lar henne ikke ligge alene og skrike, men står eller sitter med henne, rugger på vognen, synger og stryker henne på magen. Når vi er ute på tur sovner hun stort sett uten problemer, men sover ikke lenge av gangen da heller.

Om kveldene har jeg ikke overskudd til å ta kampen med henne, så da blir det til at jeg ammer henne i søvn, og det går heldigvis smertefritt. Hun ligger mellom meg og faren i dobbeltsengen, slik at jeg lett kan amme henne i halvsøvne om natten, og da er det ikke noe problem. Føler at situasjonen er helt låst, og siden hun spiser relativt ofte om natta, er jeg helt utslitt. Jeg prøver å sove når hun sover, men siden hun sover så kort av gangen, rekker jeg sjelden å sovne før hun våkner igjen.

Hadde satt stor pris på om noen kunne komme med tips til både dagsoving, og hvordan jeg skal klare å avvenne henne med å bli ammet i søvn om kveldene. All hjelp mottas med takk!



Anonymous poster hash: 0535c...1ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Om det er helt smertefritt å amme henne i søvn på kvelden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde giddet å bruke energi på det når hun alikevel er så liten.

Når det kommer til dagsoving. Har du prøvd å samsove med henne på dagen da--? Eller amme henne i søvn?

Noen barn sover kun korte lurer på dagen, og i mange tilfeller er det ingen ting å få gjort noe med desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at hun er overtrøtt når du legger henne, jeg slet med det samme på dagtid med sønnen min på 4 mnd. Har lært meg å se at han er trøtt før han blir overtrøtt (gnuing i øynene kan bety overtrøtt) og da protesterer han ikke når jeg legger han og sovner fort. Men det hender ennå at jeg ikke ser det på han så han blir overtrøtt, da må han sovne i mine armer for å sovne :( Når vi legger han om kvelden er det null problemer.

Jeg ser det på blikket hans. Men prøver også i blant å legge han uten tegn, noen ganger sovner han fort og andre ganger protesterer han men ikke like heftig som npr han er overtrøtt.

Anonymous poster hash: 92b8a...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg med han i senga slik at vi sov sammen når jeg også var trøtt på dagen. Ellers lot jeg han sovne i armene mine og la han så forsiktig fra meg på sofaen når han sov godt. Hadde han ofte svøpt tett i et teppe da, slik at han ikke merket overgangen til å ligge alene på sofaen.



Anonymous poster hash: c3ef1...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg med han i senga slik at vi sov sammen når jeg også var trøtt på dagen. Ellers lot jeg han sovne i armene mine og la han så forsiktig fra meg på sofaen når han sov godt.

Anonymous poster hash: c3ef1...02c

Sånn gjør jeg det også, bare at jeg legger jenta mi i senga si på dagtid, hvis hun sovner i fanget mitt.

Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver, TS, bare at her er jenta ni måneder... :sjenert:

Siden vi har hatt problemer med å få faste kveldsrutiner, og hun litt for ofte sovner i bilen på vei til eller fra et sted på ettermiddagen, blir det til at jeg kjører enkleste måte og ammer henne i søvn.

Tenker jeg gjør det noen måneder til. Når hun nærmer seg ett år, må vi se om det ikke er på tide å gjøre noe, men foreløpig tror jeg det blir for tidlig- siden det neppe kommer til å løse seg uten litt hyl og skrik og drama. Og da vil jeg helst at hun skal være litt større.

Jeg får heller ikke sovet så mye på dagtid når hun sover, for det er gjerne ganske korte lurer av gangen. Men jeg synes det er mye hjelp i å legge seg nedpå litt i senga likevel- å ligge helt stille i halvmørket og gjøre ingenting er en form for batteri-lading det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og innspill. Jeg forsøkte å legge henne før hun vanligvis blir trøtt, men det var ingen suksess. Jenta gikk helt i vranglås, og vrælte i en time uansett hva jeg gjorde, inkludert mating. Til slutt hadde hun slitt seg helt ut, og kollapset i vognen sin. Da sov hun faktisk i 1,5 time, og våknet utsultet med et skrik. Trilleturer ble det som har reddet dagsøvnen hennes denne uka. I dag er det en ny dag, og pappan skal få prøve seg. Han har egne teorier om hva som fungerer, så nå får vi se om han finner opp noen vidundermetode i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...