Gå til innhold

Hva gjør dere for å forebygge sjalusi hos nybakte storebrødre og -søstre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..det lurer jeg på. Her er kommende storesøsken tre år, og har sett noen eksempler blant vennene på sjalu storesøsken som biter og slår både baby og andre. Vil gjøre det jeg kan for å forebygge det..

Anonymous poster hash: 97650...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg ble storesøster da jeg var 7 år gammel. Mamma og den nye mannen hennes fikk da søsteren min sammen. Jeg hadde helt fram til da så og si fått all oppmerksomheten, og man skulle egentlig ikke trodd at det skulle gått så bra (i og med at jeg var eneste barnebarn osv). Men det gikk veldig bra med tanke på sjalusi, jeg elsket søsteren min fra første stund og har aldri følt et snev av sjalusi. Jeg er ganske sikker på at det er fordi mamma og stefaren min fokuserte veldig på meg og min rolle som storesøster. Hvor stort dette var og hvor viktig det var, de vinklet det veldig positivt. Og de ga meg masse skryt hver gang jeg gjorde noe "fint" for søsteren min (hjelpe de med skift, trøst osv).

Nå er det selvsagt stor forskjell på en 7-åring og en 3-åring, men jeg tror løsningen så og si kan være den samme. Altså, at dere foran barnet ikke er overfokusert på babyen og helt fortapt, men inkluderer han/henne så godt som mulig. Gir storebror/storesøster gave f.eks, slik at det ikke bare er babyen som får masse gaver/oppmerksomhet. Passe på at barnet får litt alenetid med hver av foreldrene.

Høres jo ganske enkelt/banalt ut, men jeg tror allikevel det kan være ganske effektivt for å unngå sjalusi.

Gratulerer med familieforøkelsen :)

Anonymous poster hash: 2b57b...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis barnet oppmerksomhet?

Vær åpen med barnet allerede i graviditeten, fortell barnet hva som skal skje og som allerede påpekt snakk om rollen, selvfølgelig i et språk barnet kan forstå. La barnet også glede seg til å få en søster/bror!

La barnet få delta og ikke skill dem. Søsken skal jo også etablere et forhold.

Ikke gjør forskjell, vis at du også har tid til storebror.

Mye går også på kroppsspråk, noe som kanskje ikke påpekes ofte nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det som mange skriver før meg er veldig viktig, vær inkluderende, ikke hold barna adskilt.

Når min lillesøster ble født så kjøpte mamma en babyborn dukke (og prematur bleier) til meg som jeg kunne bade, mate, skifte bleie på, osv.

Når min søster måtte skiftes på\bades\mates så gjorde vi dette i sammen. Mamma på lillesøster og jeg på babyborn. Jeg fikk også være med å hjelpe til å stelle lillesøster. Og å holde, leke med, trille vogn osv. Alt med tilsyn naturligvis.

selvfølgelig tok alt lenger tid på denne måten, men jeg var en kjempe stolt store søster som syntes det var super gøy å ha en baby i hus. Ingen sjalusi her.

Og siden lillesøster ble lagt før meg på kvelden så hadde mamma og jeg vår tid i sammen etter det, bare oss to.



Anonymous poster hash: 1622d...ec8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er ganske stor forskjell på om storesøskenet også er svært lite og ikke har fullt utviklet språkforståelse osv, eller om det er flere år mellom. Jeg er for øvrig helt enig i at det nok er lurt å inkludere eldstemann, gi oppgaver hvor de kan føle at de hjelper osv. Men er de små, tror jeg også de trenger tid med foreldrene alene eller i barnehagen, hvor ting kan foregå på deres premisser. For selv om man godt kan si at man ikke skal gjøre forskjell på barna, vil jo en baby gjerne kreve særlig mor mer (om hun ammer). Man kan ikke la en hylskrikende baby ligge og vente fordi eldstemann skal få sin tilmålte tid. Jeg vet hvertfall om noen 2-åringer som kan få tålmodigheten sin alvorlig strukket om de syns de må bruke hoveddelen av dagen på å vente på at mamma skal få ammet babyen ferdig f.eks. Men det gjelder jo å finne en balanse som passer eldstebarnet og familien.

Jeg har ingen egne erfaringer, for øvrig, men får det snart. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Her har vi inkludert storesøster, som var 3,5år da minsten ble føde, helt fra starten.

Hun har fått holde, mate, og kose baby. Hun fikk vise frem baby til de som kom på besøk. Også hadde hun ferie fra bhg de ukene pappaen var hjemme etter fødsel slik at hun også fikk bli kjent med minsten, og har hatt mye fri og korte dager (ca 5t de dagene hun har vært i bhg).

Også har vi passet på at jeg og storesøster finner på ting uten baby, helt fra starten av. Baby var vel ikke to uker engang før jeg og storesøster var på kafé og drakk kakao og spiste boller. Er ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk nr 2 var størstemann ett år og ni måneder. Det jeg gjorde for å forebygge var at jeg aldri avviste størstemann når jeg f.eks satt og ammet, men kom med løsninger på hvordan vi kunne leke sammen, eller at han kunne sitte sammen med oss og få en kosestund, jeg kunne iblant sitte og leke med en bil med foten, mens jeg ammet.

Jeg snakket mye om hvor flott lillesøster syntes at det var med en storebror. Han fikk hjelpe med å gi oss bleie ved skift om han ville og lignende ting.

Nå var storebror ikke noen spesielt sjalu type, det eneste som skjedde var at han plutselig nektet å sove formiddagslur i en periode, fordi han tydeligvis oppdaget at han fikk være alene med meg når lillesøster sov. Iblant kunne han si: "Bæje gå å lægg ho" fordi han nok syntes at han trengte alenetid med meg, og dette var noe han begynte med samme uke som pappaen dro på jobb. - Barnas far var i denne perioden på anleggsarbeid 75 mil unna, så vi var stort sett alene i 4 måneder ( fra nr to var to uker) utenom en og annen langhelg og i jula hvor han var hjemme, så det var liksom bare meg de hadde på deling.

Gikk flott !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er storesøster 3,5 år og vi har (litt overraskende ) sluppet sjalusi så langt. Babyen er nå 2 mnd. Tror kanskje det er lurt å

- Holde på rutinene man har fra før sånn at hverdagen blir mest mulig lik selv etter at babyen har kommet. Noe blir jo annerledes, men her tror jeg storesøster i stor grad opplever hverdagen som ganske lik, selv om deg nå er en baby som også er her når vi står opp, spiser etc. Her har det alltid vært pappaen som har levert i bhg, men jeg står allikevel opp, hjelper til m frokost, sier hadet etc.... Før jeg og babyen legger oss igjen og sover videre.

- snakke en del om det som skal skje i forkant. Vi så masse på bilder fra da storesøster var lita, snakket om at babyer spiser mye og vil være mye i fanget og at sånn var det for storesøster da hun vag baby også.

- forsøke å ikke "skylde" på babyen når storesøster må vente (f,eks heller si at "jeg kan ikke være med deg ut nå, for jeg skal lage middag". ).

- jobbe med å overlate flere arbeidsoppgaver til pappaen før fødselen slik at en slik endring ikke knyttes til babyen. Det spørs selvfølgelig litt hvordan man har fordelt det fra før . Hos oss var det nok slik at jeg tok mange av "jobben" m storesøster, men vi jobbet med å endre dette, f.eks at vi tok legging annenhver kveld, i forkant, og dermed var storesøster vant til at pappa skulle gjøre dette. Hun var virkelig ei skikkelig mammajente tidligere, men nå er det mer jevnt fordelt. Pappaen ble også mer bevisst på å ta med seg henne på kino, i bassenget etc uten meg i god tid før fødselen ( vi har ofte gjort alt sånt sammen).

- Sist men ikke minst har jeg forsøkt å gjøre små ting sammen m storesøster alene, og jeg forsøker foreslå det før hun selv kommer og spør, slik at hun skal føle at det er noe jeg gjør fordi jeg har lyst, ikke fordi hun spør...

Vår jente var veeeldig vant til ekstremt mye oppmerksomhet både fra oss og besteforeldre, men det har gått veldig fint altså, så sjalusi trenger jo ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er jeg enig m mange andre her mht å inkludere storesøsken. Her har storesøster alltid fått holde lillesøster når hun hun spør, med mindre lillesøster akkurat har sovnet. Hun vil uansett ikke holde henne mer enn noen sekunder, men det gjør allikevel at hun blir fornøyd og stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår storbror er fortsatt veldig liten, men vi har helt unngått sjalusi foreløpig.

-Gir storebror masse oppmerksomhet og kos

-Inkluderer han i stell og kos med lillebror

-Storebror får oppgaver som å hente klut, gi babyen kosekluten, flaska osv

-Passer på at vi er to voksne med ungene mest mulig, spesielt i pressede situasjoner der begge krever mye (mating og legging)

-Storebror får mye alenetid

-Storebror er i bhg på dagtid (korte dager), slik at den som er hjemme med baby får konsentrere seg fullt om baby, og har mer overskudd til storebror når han kommer hjem

-Storebror får vise frem babyen og har tydelig "eierskap" til han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...