Gå til innhold

Når bestilte du lege time og hadde du tidlig UL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid for første gang.

Lurer på når det er vanlig å bestille legetime?

Jeg har lyst å ta tidlig UL, for å bekreftet at det er liv der inne. Jeg leser så mange tråder om folk som testa positiv så viste det seg og være tom fostersekk osv, så vil gjerne få bekrefta at jeg faktisk er gravid.

Anonymous poster hash: 69349...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min tar ikke inn gravide før uke 11-12, pga noe med blodprøver. Men privat tidlig ul kan du bestille når du vil :)

Anonymous poster hash: 0fe7f...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første svangerskap hadde jeg første legetime 5+3. Det var en legetime jeg hadde bestilt før jeg ble gravid og en time jeg bestilte fordi vi hadde prøvd et år uten å bli gravide. Så den endte opp med å bli motsatt av det den var tenkt til :)

Var jo litt tidlig til å være første kontroll, men fikk nå tatt det som var nødvendig av blodprøver o.l.

Neste time var i uke 12 hos jordmor.

Hadde ikke tidlig ul.

I andre svangerskap hadde jeg første legetime i uke 10. Ikke tidlig ul denne gang heller.



Anonymous poster hash: a1bde...be9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊

Jeg lurer på når jeg skal fortelle arbeidsgiver, jeg har blitt tildelt et stort ansvar på jobb og føler kanskje jeg bør si fra tidlig og trekke meg fra det, så han kan sette inn nye folk og lære de opp før jeg skal ut i permisjon..

Jeg føler også at det ansvaret jeg har fått blir litt mye for meg nå, jeg stresser veldig mye og det er vel ikke så bra.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 69349...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne litt for å høre om dere har noen råd i forhold til deg siste spm mitt ang jobb og når jeg bør fortelle arbeidsgiver..

Anonymous poster hash: 69349...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det med en gang.

Faktisk gjorde jeg nettopp det denne gangen (sa fra omtrent fem minutter etter positiv test), siden jeg er i permisjon nå og det var viktig for dem å kunne planlegge i forhold til kabalen framover.

Man er jo ikke pliktig til å fortelle det tidlig, men i de tilfellene hvor det kan medføre spesiell ulempe for arbeidsgiver synes jeg det er mest redelig å gjøre det. Og man skal jo tilbake i jobb også en dag, da er det greit å ha tjent opp lutt goodwill. Å fortelle sjefen trenger heller ikke bety at alt og alle får vite noe, han/hun har jo taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første ultralyd uke 7 :) ringte uke 5-6. Akkurat da jeg fnt ut at jeg var gravid!

Anonymous poster hash: 997f4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang hadde jeg første legetime i uke 8 for å ta blodprøver og for å være sikret fødeplass og søke tidlig nok. Så var jeg på UL i uke 12. Nå, gang nr 2 skal jeg bare gå til jordmor, synes ikke legen min kan noe om gravide og de kan ta samme blodprøver etc. Hun sa det er vanlig å gjøre det i uke 10, men denne gangen søkte jeg fødeplass på Ullevål selv, fant skjema på nett og sendte inn, med en gang jeg fant ut omtrent. Var på UL i uke 8 for å se om det var noe der før jeg fortalte aller nærmeste familie og sjefen, så skal jeg på UL i uke 13 før jeg forteller alle andre.

Jeg har vært sinnsykt dårlig så ville fortelle sjefen og ikke lyve om hvorfor jeg var sykemeldt. Vi planlegger også resten av året nå og da fikk vi snakket sammen ift alt som skjer og når jeg må ut i permisjon, og jeg fikk da velge de prosjektene som ikke innebar altfor mye reising og stress. Er veldig behagelig at sjefen vet, spesielt hvis du har en forståelsesfull sjef.

Anonymous poster hash: 79711...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter alltid så lenge som mulig, rundt uke 11, før jeg ordner slikt, siden jeg har habituell abort og har sett hjertet slå på UL i uke 7 og 8 for så at livet tok slutt senere.

For meg er det altså ingen selvfølge at jeg ordner det før jeg har vært på privat UL i uke 9-10, blodprøver osv tas rundt uke 11-12 her..

Jeg sa ifra til sjefen i uke 12, da var jeg veldig dårlig og kastet opp nesten hele tiden. Hvis ikke hadde jeg ikke sagt det før senere.



Anonymous poster hash: 25f3a...1c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyttikatta! jeg er gravid i 4 uke ( om det går an å si) jeg sa opp min lederstilling som jeg hadde hatt 2 år pga jeg ville prøve noe annet i samme bedrift. Jeg har sa sagt ja til og akurrat begynt i ny jobb...Dette er da kun et vikariat ( for ei som er gravid!!!) skikkelig flaut å si det til sjefen! gruer meg virkelig!!!

hun ler av meg og sier rett ut: "nå må du faen ikke bli gravid du da!!"

så sitter jeg her og gruer meg i hjeeeel!

men har jo ikke en jobb å komme tilbake til når jeg skal tilbake i permisjon. Noen som vet om jeg fåt fullt utbetalt permisjons-penger..eller hva det heter?

ps: sitter også med mye ansvar nå og lurer på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...