Gå til innhold

80% vs. 100%


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge foreldrepengekalkulatoren taper vi ca. 13.000kr på å ta 80% fremfor 100%.

Hvis vi velger 100%, og mor tar mødrekvoten+fellesdelen sammenhengende først og så tar far fedrekvoten (14 uker) fordelt på 60% permisjon/40% jobb per uke (totalt ca. 23 uker) og gir dermed mor muligheten til å jobbe 60%/ha 40% fri (altså er en av foreldrene hjemme med barnet hele tiden) vil vi vel tjene på det fremfor å velge 80% (10 uker lenger permisjon) eller 100% hvor både mor og far tar sammenhengende permisjon og mor må ta 8-10 uker ulønnet permisjon?

Litt knotete skrevet, men håper noen skjønner.... :)



Anonymous poster hash: 5b49d...cbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere tjener uansett på å velge 100% fremfor 80%. Om dere velger å dele opp uka mellom dere eller at du tar 8-10 uker ulønnet permisjon på slutten går stort sett for det samme, men det er nok fordel å velge 60%-varianten når det kommer til sykepenger. Hvis du tar lang ulønnet permisjon får du redusert rett til sykepenger.



Anonymous poster hash: 0b602...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg regnet på det ennå, men du må huske på at du betaler mindre i skatt ved mindre lønn. Jeg går så mye ned i lønn hvis jeg velger 80% at jeg tror det ikke utgjør store forskjellen til syvende og sist.

Men som sakt har jeg ikke regnet på det, så hva som blir den reelle forskjellen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg regnet på det ennå, men du må huske på at du betaler mindre i skatt ved mindre lønn. Jeg går så mye ned i lønn hvis jeg velger 80% at jeg tror det ikke utgjør store forskjellen til syvende og sist.

Men som sakt har jeg ikke regnet på det, så hva som blir den reelle forskjellen vet jeg ikke.

Men hvis du har en mann som tjener mye mer så tjener du plutselig ikke på det for ditt valg gjøre for han også. Dvs han får bare 80% av sin lønn i pappapermen.

Anonymous poster hash: 8ce91...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med permisjonens lengde i forhold til forventet/ønsket barnehagestart, det er vel også en faktor i regnestykket?

Vi får baby i mai, og med 80% + ferie går det akkurat fram til 1. august, da vi får barnehageplass. Hadde terminen vært i juli eller august hadde vi klart oss med 100%. Hvordan planlegger dere å gjøre det? Det er i utgangspunktet bra med lang permisjon, men det bør jo passe inn i planer i forhold til jobb osv også?



Anonymous poster hash: f3dd9...1d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også baby i mai. Tok 100%, + ulønnet permisjon + ferie. Da traff vi akkurat oppstart i barnehagen, og pappaen hadde sin siste permisjonsuke den første uka ungen startet i bhg, så han tok all tilvenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du har en mann som tjener mye mer så tjener du plutselig ikke på det for ditt valg gjøre for han også. Dvs han får bare 80% av sin lønn i pappapermen.

Anonymous poster hash: 8ce91...130

Nå er vi i den situasjonen at jeg tjener mye mer enn far, og selv om han skal ta ut mer enn fedrekvoten kan det være det lønner seg for oss.

TS nevner ikke noe om inntekt, så det var ment som et tips som kan være greit å at med i beregningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.....

Vi tjener så godt som likt



Anonymous poster hash: 5b49d...cbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...