Gå til innhold

Hvorfor snakker afrikanere så rar engelsk/fransk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mange afrikanske kunder innom på jobben og syns de snakker så rart. Istedet for å si "I asked her" kan de si "I aksed her" som blir veldig feil. I tillegg skjønner jeg ikke en dritt når de snakker fransk.. har ikke problemer med å skjønne fransk når jeg er i Frankrike.



Anonymous poster hash: b6a41...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aksent heter det. Noe de fleste nordmenn også har.



Anonymous poster hash: 3b2f9...d90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at de har aksent, akkurat som nordmenn eller indere etc, men ofte skjønner jeg nesten ikke hva de sier.



Anonymous poster hash: b6a41...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn de snakker engelsk, deres dialekt. Slik som at folk fra England, Skottland, Wales, Irland, Australia og alle statene i USA har ulike dialekter. Det er altså ikke gebrokkent eller noe, men deres måte å prate engelsk på. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at de har aksent, akkurat som nordmenn eller indere etc, men ofte skjønner jeg nesten ikke hva de sier.

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Kanskje det er du som burde jobbe med engelsken din da? Øve på forståelsen av forskjellige dialekter, i stedet for bare den amerikanske og engelske.

Anonymous poster hash: 3b2f9...d90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er du som burde jobbe med engelsken din da? Øve på forståelsen av forskjellige dialekter, i stedet for bare den amerikanske og engelske.

Anonymous poster hash: 3b2f9...d90

Du, jeg har vokst opp i Irland. Tror jeg snakker bedre engelsk enn de fleste. Jeg skjønner bare ikke hva mange av disse afrikanerne sier. Dessuten høres de så sinna ut.

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg har vokst opp i Irland. Tror jeg snakker bedre engelsk enn de fleste. Jeg skjønner bare ikke hva mange av disse afrikanerne sier. Dessuten høres de så sinna ut.

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Ja, da forstår du sikkert angloirsk og britisk kjempebra - men det har ingenting å si for forståelsen din av afrikansk engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg har vokst opp i Irland. Tror jeg snakker bedre engelsk enn de fleste. Jeg skjønner bare ikke hva mange av disse afrikanerne sier. Dessuten høres de så sinna ut.

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Jeg sa ikke at du skulle øve på din muntlige engelsk, men øve på forståelsen av andre engelske dialekter.

Anonymous poster hash: 3b2f9...d90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg har vokst opp i Irland. Tror jeg snakker bedre engelsk enn de fleste. Jeg skjønner bare ikke hva mange av disse afrikanerne sier. Dessuten høres de så sinna ut.

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Har du engelsk også som morsmål? Eller er det bare et flytende sekundær språk? Min erfaring er i alle fall at de som ikke har engelsk som morsmål forstår rare/fremmede typer engelsk bedre enn de som har det som morsmål. Jeg skjønner Australiere bedre enn min brevvenn fra USA:P

Men uansett så handler det vel kanskje litt om språkøre? Selv om man kan et språk godt fordi man har vokst opp et sted der det snakkes, betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre variasjoner av det samme språket.

Anonymous poster hash: 32dce...6ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du engelsk også som morsmål? Eller er det bare et flytende sekundær språk? Min erfaring er i alle fall at de som ikke har engelsk som morsmål forstår rare/fremmede typer engelsk bedre enn de som har det som morsmål. Jeg skjønner Australiere bedre enn min brevvenn fra USA:P

Men uansett så handler det vel kanskje litt om språkøre? Selv om man kan et språk godt fordi man har vokst opp et sted der det snakkes, betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre variasjoner av det samme språket.

Anonymous poster hash: 32dce...6ed

Jeg er halvt irsk og halvt norsk, så flyttet til Norge i tenårene. Kan i tillegg spansk og fransk da jeg studerte i Frankrike. Jeg blir veldig confused når jeg har kunder på jobben som sier "he aksed me.." De snakker jo feil (med mindre de har blitt hogget ned med øks da)

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags morsmål man har påvirker aksent og innlæring av nye språk. De fleste afrikanske språk ligger i en helt annen språkfamilie enn vesteuropeiske språk, og derfor vil engelsk som andrespråk høres ganske annerledes ut.



Anonymous poster hash: b06d7...808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare personen som hadde en litt feil oppfatning av enkelte ord dette handler om? Hvorfor velger du å henge ut alle afrikanere på dette viset ts?



Anonymous poster hash: 8d38e...309
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt irsk og halvt norsk, så flyttet til Norge i tenårene. Kan i tillegg spansk og fransk da jeg studerte i Frankrike. Jeg blir veldig confused når jeg har kunder på jobben som sier "he aksed me.." De snakker jo feil (med mindre de har blitt hogget ned med øks da)

Anonymous poster hash: b6a41...89a

Veldig mange i USA som sier "aksed" også.

Anonymous poster hash: b1449...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feks kan det hende personen er litt ordblind og dermed stokker bokstavene.



Anonymous poster hash: 8d38e...309
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt irsk og halvt norsk, så flyttet til Norge i tenårene. Kan i tillegg spansk og fransk da jeg studerte i Frankrike. Jeg blir veldig confused når jeg har kunder på jobben som sier "he aksed me.." De snakker jo feil (med mindre de har blitt hogget ned med øks da)

Anonymous poster hash: b6a41...89a

axed er veldig vanlig i afrikansk engelsk, men også i afroamerikanse sosiolekter - det er ikke feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare personen som hadde en litt feil oppfatning av enkelte ord dette handler om? Hvorfor velger du å henge ut alle afrikanere på dette viset ts?

Anonymous poster hash: 8d38e...309

Er det ikke bare personen som hadde en litt feil oppfatning av enkelte ord dette handler om? Hvorfor velger du å henge ut alle afrikanere på dette viset ts?

Anonymous poster hash: 8d38e...309

Personen hadde mest sannsynlig ikke en feil oppfatning av enkelte ord.

Aksed brukes i afrikansk engelsk. Det er ikke en språkfeil.

Anonymous poster hash: 3b2f9...d90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de ikke snakker britisk eller amerikansk er vel at de ikke har vokst opp i Storbritania eller USA.

Grunnen til at de i det hele tatt snakker engelsk (og fransk) stammer fra kolonitiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...