Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning - når og hvordan merket du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt svangerskapsforgiftning: I hvilken svangerskapsuke oppdaget dere det, og hvilke symptomer hadde dere? Hvordan ble det behandlet og når ble dere evt. satt i gang?



Anonymous poster hash: a57b1...9e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merket at det skjedde en endring i uke 35, vanskelig å forklare. Følte meg mer sliten og fjern. Fikk vondt i hodet innimellom og hadde myye vann i kroppen, og PUPP (vet ikke om det henger sammen, men startet samtidig). Var hos jordmor en uke etterpå. Hun mistenkte svangerskapsforgiftning ut fra blodtrykket, og sendte meg rett på føden. Ble testet og målt utover ettermiddagen/kvelden, og de startet igangsettingen formiddagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket absolutt ingenting. Jeg var til legen for kontroll i uke 36 og hadde litt høyt blodtrykk. Kom tilbake to dager senere og hadde enda høyere blodtrykk og litt proteiner. Ble sendt til KK og om jeg husker korrekt så ble jeg sendt hjem og skulle komme tilbake dagen etterpå. Hadde da enda høyere verdier og ble innlagt. Fikk masse vann i kroppen relativt fort, men bortsett fra det så merket jeg fremdeles absolutt ingenting. Blodtrykket kom vel opp i rundt 180/140 etter hvert, men ingen symptomer. Ble satt i gang etter en liten uke innlagt grunnet ingen vekst hos baby. Følte meg frisk under hele forløpet. Etter sist fødsel hadde jeg blodtrykk oppe i 170/130 (ikke pre-e) men merket ingenting da heller.

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingenting. Jordmor oppdaget høyt blodtrykk på vanlig kontroll, og jeg måtte begynne med daglige kontroller hos fastlege. Protein i urin bare 1 (som like gjetne kan være forurensning) og ikkeno ødem. Men blodtrykket lå på ca 140/90 til 150/100. Dette var tre uker før termin, og jeg fikk beskjed om total horisontal avslapning. Blodtrykket roet seg. Like før termin startet fødsel spontant, og med det smerte under høyre ribbein. Jeg hadde fått beskjed om at det var faresignal, så dro på føden med en gang. God progresjon og kjapp og grei fødsel gjorde at jeg slapp keisetsnitt. Men endte med akutt, alvorlig svangerskapsforgiftning (hellp syndrom).

Så husk at man ikke må ha ødem og protein i urin. Pannehodepine, flimring for øynene og leversmerter er faresignaler, da skal du oppsøke lege pronto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble oppdaget pga. Høyt bt og protein i urinen, som til slutt endte opp på 3+, ble innlagt og det ble tatt masse prøver. Utviklet etterhvert hellp og det ble tatt akutt ks. Følte meg i fin form hele tiden. Ble oppdaget i uke 34, ks ble tatt i uke 36.

Endret av duja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket absolutt ingenting. Jeg var til legen for kontroll i uke 35 og hadde litt høyt blodtrykk. Kom tilbake to dager senere og hadde enda høyere blodtrykk og litt proteiner. Ble sendt til KK og om jeg husker korrekt så ble jeg sendt hjem og skulle komme tilbake dagen etterpå. Hadde da enda høyere verdier og ble innlagt. Fikk masse vann i kroppen relativt fort, men bortsett fra det så merket jeg fremdeles absolutt ingenting. Blodtrykket kom vel opp i rundt 180/140 etter hvert, men ingen symptomer. Ble satt i gang etter en liten uke innlagt grunnet ingen vekst hos baby. Følte meg frisk under hele forløpet. Etter sist fødsel hadde jeg blodtrykk oppe i 170/130 (ikke pre-e) men merket ingenting da heller.

Høyt BT (og preteinuri) er jo et symptom da ;)

Anonymous poster hash: a57b1...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg ble det oppdaget på kontroll i uke 37, med 2+ proteiner i urinen, høyt blodtrykk og masse vann og ødemer i kroppen. Bortsett fra ødemer følte jeg meg i fin form.

Ble sendt rett til sykehuset, der de tok flere urinprøver, blodtrykk, blodprøver (tror jeg- husker ikke helt) og ultralyd for å sjekke blodgjennomstrømning i morkaka.. Siden blodtrykket og proteiner i urin steg til 3+ ble jeg lagt inn. Begynte å modne meg til fødsel samme kveld og neste dag satt de i gang fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt BT (og preteinuri) er jo et symptom da ;)

Anonymous poster hash: a57b1...9e5

Siden du faktisk KAN lese, så burde du kanskje legge merke til nettopp ordet MERKET. Du vet, et sånt ord som betyr at man kan fysisk kjenne til noe. At det er trukket frem flere ganger i posten min, tror du ikke det tilsier at jeg ikke hadde KJENNBARE symptomer? Eller måtte du bare inn å bevise at du kan sette meg fast? Noe som du failet med og dermed kun bidro til din inkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...