Gå til innhold

Hva får baby til lunsj?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 6mnd. Hun spiser grøt til frokost og kvelds, og middagsmat til middag (glass eller det vi har). Men hva er kjekt å gi til lunsj? Har prøvd avokado, banan, litt brød og sånn fruktmos.

Hun ammes selvsagt før måltidene, og blir tilbudt litt vann til maten.

Anonymous poster hash: fa329...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får hun avokado og banan. Etterhvert tar jeg havregryn og yoghurt oppi :)

Anonymous poster hash: f25e7...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker, loff og hvitvin.

Anonymous poster hash: 94dd6...2d8

Ikke champagne? Gjerrigknark :snurt:

Vesla fikk fruktmos, grøt (hirsegrøt til lunsj) eller begynte å prøve seg på litt brødskive rundt seks måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ga avokado og banan, eller noe grønnsaksmos etc.

Hadde hvertfall ikke gitt grøt, med tanke på at hun allerede får to grøtmåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: trodde du mente hva jeg ga min ;)

Men melk er også et godt måltid, min pååtte mnd fikk en flaske melk nå :) og middag om et par timer. Hun hadde nemlig fått to grøtmåltider idag, følte at det ble mye med tre.

Anonymous poster hash: cedf5...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å lage mos av disse:

Søtpotet med eple (blir søtt og godt og sundt)
Banan og avokado
Babyyoughurt med havregryn (kjører havregrynen i en mixer slik at de blir mindre)
Frukt
Smoothies
Banan, avokado og mango
Skive/skalk, slik at hun/han kan holde selv å spise
Most banan
Avokado

Endret av Underverker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke bra med tre grøtmåltider?

Fy for en ensformig kost. Hvorfor ikke la barnet smake andre smaker en bare spise grøt grøt grøt.

Helsesøster sier at det er nok med to måltider med grøt om dagen og jeg må si meg enig.

Det er faktisk ikke så vanskelig å lage litt fruktmos, grønnsaksmos osv.

Anonymous poster hash: 4bb78...4d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker, loff og hvitvin.

Anonymous poster hash: 94dd6...2d8

Jeg håper det er skikkelig Chablis!

Hvorfor er det ikke bra med tre grøtmåltider?

Det sier seg vel selv at det ikke er bra for noen å spise så ensforming? Det blir lite næring, dessuten inneholder korn soppgifter som er direkte helseskadelig i så store mengder, du må tenke på at barnet har veldig liten kroppsvekt i forhold til voksne.

Anonymous poster hash: 34c78...e9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er skikkelig Chablis!

Det sier seg vel selv at det ikke er bra for noen å spise så ensforming? Det blir lite næring, dessuten inneholder korn soppgifter som er direkte helseskadelig i så store mengder, du må tenke på at barnet har veldig liten kroppsvekt i forhold til voksne.

Anonymous poster hash: 34c78...e9d

Jeg tror det er sunt å variere kosten litt.

Min gutt har veldig stor appetitt og liker det meste. Jeg velger å tro og håper på at det er fordi jeg har variert kosten hans slik at han har fått blitt kjent med nye smaker og ikke bare spist det samme hver dag.

Endret av Underverker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må et barn på 6 mnd ha 4 måltoder til dagen da? Er det ikke greit med å få fulle måltider av det som er til nå heller?

Vi startet dog med brød tidlig, bløta det i morsmelk og hadde tynt lag med leverpostei på. Hirsegrøt med fruktpuret (helst aprikos) er også fin babymat.

Morsmelk skal fortsatt være hovednæringen i en god stund til. Maten skal gi jern og b-12 så det er jo å lete etter matvarer som har det i seg.

Anonymous poster hash: c51fc...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ammes morgen og kveld, grøt til frokost, brød og frukt til tidlig lunsj, litt grøt/litt brød/frukt til sen lunsj, middagsglass, grøt til kvelds. Det er snakk om variasjon i type grøt, og type frukt som tillegg. Hva mener dere jeg skal endre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min ammes morgen og kveld, grøt til frokost, brød og frukt til tidlig lunsj, litt grøt/litt brød/frukt til sen lunsj, middagsglass, grøt til kvelds. Det er snakk om variasjon i type grøt, og type frukt som tillegg. Hva mener dere jeg skal endre?

Bytt ut den grøten som serveres til sen lunch med en grønnsaksmousse. Da syntes jeg måltidssammenswtningen er god :-)

Anonymous poster hash: 473d6...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre.

Anonymous poster hash: 895a2...b7f

Eller enda bedre, eggeplomme. Vår elska det frem til hun ble 12 mnd og det beskrives som supermat til babyer. Rene grønnsakspureter gir ikke det tilskuddet barnet trenger av jærn og b-vitamin. Syntes det er rart at alle anbefaler dette hele tiden.

Anonymous poster hash: c51fc...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda bedre, eggeplomme. Vår elska det frem til hun ble 12 mnd og det beskrives som supermat til babyer. Rene grønnsakspureter gir ikke det tilskuddet barnet trenger av jærn og b-vitamin. Syntes det er rart at alle anbefaler dette hele tiden.

Anonymous poster hash: c51fc...c34

Trodde ikke babyen skulle få egg før de er 9 mnd jeg?!

Anonymous poster hash: 4bb78...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...