Gå til innhold

utestenge barn.


lille mor

Anbefalte innlegg

Uansett så bor vi ikke i et innkluderende sammfunn, like greit at han venner seg til det nå med en gang.

Han er 9 år gammel. Og samfunnet blir det vi gjør det til. Klassen til min stesønn er 100% inkluderende fordi foreldrene styrer det slik. At man blir utstøtt eller valgt bort, kan man lære når man er større og bedre rustet til å takle det.

Vi har forøvrig hatt en "bråkmaker" i bursdag her når stesønn gikk i barnehage. Han ble ikke alltid invitert, men hit skulle han, for han var like gammel som vår pode og akkurat like mye verdt som alle de andre barna. Jeg har aldri sett så redde foreldre da de leverte ham, og så lettet de var da de kom og hentet ham og alt hadde gått bra. Bråkmakeren var ikke bråkete i det hele tatt når han fikk være med.

Jeg er i allefall for en inkluderende start på livet, og tror det gir mer harmoniske barn og mer empatiske ungdommer/voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med foreldrene. Snakk ut fra ditt ståsted, som mamma. Fortell dem hvordan du føler det når han ikke blir invitert og du ser hvor trist han blir. De er jo også foreldre og bør kunne sette seg inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at det var en slik regel da jeg gikk på barneskolen at vi inviterte alle jentene i klassen i bursdag. Tror nok foreldrene var blitt enige om dette på et foreldremøte, for det skjedde aldri at ikke alle fikk komme. Jeg hadde i tillegg mange veninner som gikk i andre klasser (paralellklassen og i klassen under og over meg). Dette løste moren min med å enten arrangere selskap i 2 omganger (ett for klassen og ett for de andre veninnene) eller ha alle sammen ute og grille pølser på bål og gå natursti. Sistnevnte selskapstype var jo en veldig billig, men svært populær løsning blant oss barna. Ingen andre hadde så morsomme bursdagsselskaper. Så selv med liten plass kan man få ting til hvis man vil.

En tanke som slår meg er. Kan det være at foreldrene har sagt til barna at de skal be alle, men at bursdagsbarna selv har "valgt bort" noen? Isåfall bør man ta det opp igjen på foreldremøtet, eller eventuelt spørre aktuelle foreldre. En fin ordning er å sende ut inbydelser der man ber om svar på om barnet kommer eller ikke. På den måten har man mulighet som forelder til å forvisse seg om at alle faktisk har fått inbydelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissan' date=' det der var et glimrende innlegg.[/quote']

Helt enig.

Godt å høre at det er noen foresatte som bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da bråkete unger der jeg bodde også, bl.a. en fostergutt som var litt voldsom. Han fikk da alltid være med fordet, barna har godt av å lære seg til å omgås forskjellige typer. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke barna kan leke ute, og hvorfor bursdager blir så dyre. Det er da bare å lage et par kaker, og så smekke ihop et par pizzaer til kvelds? De spiser da ikke så mye. Hvis det regner må man kanskje ha alternativer.. Men jeg synes det er mye bedre å bruke pengene på å invitere alle, heller enn å lage superdyre bursdager for noen få.

En eneste gang har jeg opplevd utvelging (lærte av min mor fra ung alder at det var veldig stygt å drive med..), det var på vgs da en gutt skulle feire bursdagen sin. Han inviterte bare noen, de mest poppe jentene og guttene. Og det gikk ikke på hvem han var best venn med, kun poppis-faktor. Jeg ble helt sjokkert over barneskole-faktene og mistet all respekt for ham.

(Hun jenta jeg snakket om før, det var moren som bestemte at jentene kunne leke sammen ute hvis de ville tilfeldig, men når hennes datter hadde besøk så fikk ikke nabojenta stikke over og joine, de gikk i samme klasse og nabojenta var litt snikete, kom over og prøvde å "vinne" klassekompiser og ta over vennen til datteren under besøket osv. lite hyggelig for datteren. Det forklarte hun også moren til jenta, at datteren ble veldig skuffet og lei seg når hun så alle vennene fra skolen gå i bursdag i nabohuset og hun ikke fikk komme. Derfor hadde foreldrene bestemt seg for å dra en grense. Jeg tror hun andre moren forsto poenget ganske raskt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike ting blir jeg forbanna på! :evil:

Dette gjelder jo uskyldige BARN!

Skjønner ikke hva enkelte tenker på når de må "velge bort noen"

Det er jo slik det blir når flesteparten blir bedt. Hva i all verden er forskjellen på 17 eller 20? Har de plass til 17, har de også plass til 20. Og i bowlinghallen er det god plass....

Glemmer aldri da den eldste datteren min gikk i første klasse. Hun kom gråtende hjem og fortalte at alle jentene var bedt i selskap, unntatt hun. Jeg kunne ikke tro det. Sa til henne at det er nok andre også som ikke er bedt, men du føler nok at det er bare du.

Da fortalte hun at hun visste det, fordi jenta hadde delt ut invitasjonskortene i friminuttet, og at alle hadde fått, unntatt henne.

Jeg ble fly forbanna, ringte moren, og det stemte. Hun stammet og stotret og sa at det var ei til som ikke var invitert. (Den jenta var innlagt på sykehuset) Jeg sa det, og at det i realiteten var kun min datter som ble holdt utenfor, og at hun burde skammet seg over å gjøre dette.

Jeg fortalte det til alle jeg møtte, slik at alle fikk vite hva som skjedde her.

Jævla drittkjerring. 8) Må bare prøve seg...

Da min datter fylte 10, feiret hun i Kongeparken.

Det var dyrt med tranport og det hele, men et løfte til henne siden hun ikke fikk feiret dagen året før. Selvfølgelig ble alle invitert, inkludert denne jenta som ikke inviterte henne. Kunne aldri falle meg inn å invitere kun noen få. Vet at alle hadde lyst å gå, og her er det alle eller ingen. Slik er det bare, bråkmaker eller "stille mus". Det spiller ingen rolle. Vi vet alle hvor sårt det er å bli holdt utenfor, så jeg skjønner ikke at voksne mennesker ønsker å gjøre dette mot uskyldige barn, mens de gjemmer seg bak "vi har desverre ikke plass, råd" Å plukke ut noen få er da bedre, men synes nok at det er på grensen, da noen hele tiden blir bedt, mens andre aldri. Og hvem skal de som aldri blir bedt be da? Det må være svært vondt.

Jeg vil råde deg til å ta det opp med dem det gjelder personlig først. (De mest graverende). Og så tatt det opp i debatt på foreldremøte, hvor forhåpentligvis de fleste vil mene det samme som oss, og fordømme utestenging. Så kan de som har praktisert dette sitte å skamme seg under hele møtet...

:sjarmor:

Og så vil jeg gi deg en god klem :klem: Vet hvordan du har det.

(Til info kan jeg si at denne jenta er svært lite populær i dag, mens det er helt motsatt med min datter. Sannheten og "det rette ansikt" viser seg alltid for en dag. Bare praktiser det du mener er rett uansett, og gå foran som et godt eksempel. Du skal se det ordner seg, men ikke godta slikt for det hadde ikke de andre gjort heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig godt å høre så mange er enig med meg, og deler den samme oppfatningen om at å utestenge barn er et uting.

Nå føler jeg at det ikke er jeg som er sær og at jeg virkelig kan slå i bordet neste foreldremøte.

Tusen takk for all støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har gått på to skoler, og på begge steder var regelen at man inviterte enten alle guttene eller ingen.

Selv om det er 20 gutter i klassen, så hadde jeg sørenmeg invitert alle samma!! Det er SÅ dårlig gjort å stenge noen ute på denne måten, fytti katta!! :evil:

Trodde det var slutt på slikt i skolene nå, de er jo SÅ opptatt av at ALLE skal inkluderes og ingen skal stå utenfor og mobbes. Jeg sier ofte til min gutt at han må passe på de som ikke får leke med de andre. Selv blir han også stående utenfor iblant, og han vet at det ikke er kjekt.

Nei, her må vi foreldre ta ansvar også, og kunne leve oss inn i hvordan andre foreldre har det: Synes du det hadde vært kjekt hvis ditt barn alltid ble stående utenfor?

Stakkars gutten din da. Fikk helt vondt inni meg av å lese innlegget ditt... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvordan sønnen din har det, selv har jeg mange ganger vært den eneste jenta som ikke ble invitert i bursdagsselskaper og jentefester. det er sårt og man føler seg liten når alle snakker om selskapet dagen etterpå og du var den eneste som gikk tidlig til sengs den kvelden.

Når man først velger å invitere bare ti av tretten, så var det unødvendig å hente dem alle i buss foran skoleporten. de tre som allerede var utelatt fikk nok forsterket den følelsen da. totalt unødvendig og jeg syns foreldrene burde tenkt lenger enn som så.

Men så er det også det - når skal man slutte å invitere alle i klassen? for man kommer jo gjerne til et punkt hvor man vil invitere den nærmeste vennegjengen og gå ut og spise pizza på bursdagen sin. den situvasjonen var min lillesøster i for en måned siden. året før hadde hun bedt alle jentene i bursdagen, men tre av dem hadde ødelagt alt ved å ikke klare å oppføre seg i det hele tatt. lillesøster hadde selvfølgelig ikke lyst til å få bursdagen sin ødelagt enda et år, likevel slet hun med dårlig samvittighet for å utelate noen.. hun lot faktisk være å feire i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret barnebursdag til jeg var 10, så gikk det over til andre former for feiring. Med familie de første årene, senere med venner. Det er helt greit å ut og spise pizza med venner på fjorten-årsdagen, hvis man reiser ut med 4 venninner og 10 andre jenter i klassen ikke er invitert. Da er det ikke utestenging lengre, men et mindre selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...