Gjest Pjusk Skrevet 25. mai 2004 #21 Skrevet 25. mai 2004 Jeg synes det var stygt gjort og skjønner godt at sønnen din ble lei seg. På skolen til eldstemann er det en regel at alle av samme kjønn skal inviteres i klassen, slik at ikke noen risikerer å bli holdt utenfor gang på gang. Å ha 10 eller 13 unger på bursdag er for meg revnende likegyldig mht. organisering - men det er en selvfølge at alle blir bedt! I forrige barnehagen til barna mine ble det vedtatt at invitasjoner ikke skulle ligge i barnas hyller, men leveres til foreldrene direkte. Dette gjaldt for avdelingen med de store barna. Hos oss var det enten alle eller ingen, vi fikk ikke lov av foreldrene å utestenge noen. Jeg skjønner at man ikke har plass til 25 unger, men da bør man kanskje ha selskap for 5 stk heller. Jeg synes også at foreldre skal være med og bestemme hvem som blir bedt; f.eks bør de ungen har blitt bedt til prioriteres i en gjeninvitasjon. Enig! Jeg kjenner en mor som var frustrert over at datteren var den eneste som ikke ble bedt i bursdag til nabodatteren. Når hennes datter hadde besøk med hjem fra skolen osv' date=' så kom gjerne denne nabojenta over for å leke med dem også - det fikk hun ikke lov til lengre etter at nabojenta utestengte hennes datter. Hun kan ikke bare komme over og delta når de er noe morsomt der heller da. Det syntes jeg var fortjent.[/quote'] Men var det jenta (og ikke foreldrene) som hadde bestemt dette?
Gjest Poirot Skrevet 25. mai 2004 #22 Skrevet 25. mai 2004 Min lærervenn nekter elever å dele ut invitasjoner hvis ikke alle (greit med kun gutter/jenter) er bedt. Da må de sendes i posten. Det synes jeg er flott.
lille mor Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #23 Skrevet 25. mai 2004 I min sønns klasse er det 10 gutter. Det er VANLIG å be alle, men jeg vet at i noen bursdager har ikke dette blitt gjort. Da har 4-5 blitt invitert. Min sønn er heller ikke alltid invitert - men det er da ikke noe å lage et kjempenummer av?? Stikkordet her er akkurat "alltid" Det blir jo et kjempe nummer når han i 11 av 13 bursdager ikke blir innvitert.
lille mor Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #24 Skrevet 25. mai 2004 Hvor gammel er han da - og har dette pågått lenge? Han er ni år, og går da i fjerde så dette er fjerde året med samme behandling.
Hr. Brunstein Skrevet 25. mai 2004 #25 Skrevet 25. mai 2004 Han er ni år, og går da i fjerde så dette er fjerde året med samme behandling. Slik du beskrive dette er det for meg ensbetydende med mobbing. Gutten din får jo ikke anledning til å komme inn i gjengen på denne måten. Og foreldrene er med på det. Jeg kjenner jeg blir sint!! :evil:
tenker Skrevet 25. mai 2004 #26 Skrevet 25. mai 2004 Stikkordet her er akkurat "alltid" Det blir jo et kjempe nummer når han i 11 av 13 bursdager ikke blir innvitert. Jeg gråter av å høre om sånt! :cry: Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en ny samtale med læreren. Du skrev at læreren hadde sagt at sønnen din lekte godt med alle. Er du sikker på at læreren får med seg hva som faktisk skjer? Kanskje det er noe som kan gjøres for å få sønnen din til å bli mer inkludert? Jeg vet ikke hvor gammel gutten din er, sånt er sikkert vanskeligere for voksne å ordne opp i jo eldre de blir. Men læreren kan ikke bare lukke øynene!
Gjest Madam Felle Skrevet 25. mai 2004 #27 Skrevet 25. mai 2004 Han er ni år, og går da i fjerde så dette er fjerde året med samme behandling. Jeg tror jeg hadde blitt så sint på foreldrene, at jeg rett og slett hadde tatt det opp med de. Kjenner sinnet koke i meg her jeg sitter. :evil:
lille mor Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #28 Skrevet 25. mai 2004 Hr.Brunstein da er vi to. Og at det ikke hjelper å snakke om det på foreldremøte, (som om det skulle være nødvendig) da er det ikke mye en bekymret mor kan gjøre. Frister å skrive et brev til alle foreldrene i klassen. Kanskje de da får litt bedre forståelse???
Hr. Brunstein Skrevet 25. mai 2004 #29 Skrevet 25. mai 2004 Hr.Brunstein da er vi to. Og at det ikke hjelper å snakke om det på foreldremøte, (som om det skulle være nødvendig) da er det ikke mye en bekymret mor kan gjøre. Frister å skrive et brev til alle foreldrene i klassen. Kanskje de da får litt bedre forståelse??? Føler sånn med deg....har to barn selv og kalrer ikke tanken på at de kan bli utelatt fra gjengen. Sånne ting gjør så vondt både for barn og voksne. Lykke til og klem fra meg..... :trøste:
Gjest Poirot Skrevet 25. mai 2004 #30 Skrevet 25. mai 2004 Jeg kjenner en gutt som aldri ble invitert i bursdager, fordi han var litt voldsom av seg. På hele barneskolen var han kun i 1 selskap hver år, til sin kamerat. Moren hans inviterte alltid min venn, nettopp forid hun visste ingen andre gjorde det. I dag er han nesten 30, og husker dette svært godt. De er fremdeles bestevenner og han er i dag høyt utdannet og jobber med barn med problemer. Foreldrene skulle skamme seg.
Gjest Pjusk Skrevet 25. mai 2004 #31 Skrevet 25. mai 2004 Da jeg var liten var hele klassen invitert i selskap til ei venninne av meg. Hele klasse - minus en gutt og ei jente....... Disse var snille og høflige barn, men tydligvis ikke "kule" nok til å bli invitert. Moren til jenta som ikke ble invitert ble sint og ringte moren til bursdagsbarnet og spurte hvorfor ikke hennes datter og den andre gutten ble bedt. "Nei, vi har ikke plass" svart moren. Tenk det - ha plass til 22 og 24.... Jeg kjenner fortsatt denne jenta og hun glemmer det aldri.
lille mor Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #32 Skrevet 25. mai 2004 Poden sitter nå i sofaen å gomler vaffler, ser på film og drikker saft med SUKKER. Stormen er over for denne gang, men jeg vet den kommer igjen. Men akkurat nå er livet hærlig for en niåring som har blit lovet en tur til tusenfryd til helgen. Uff, hva gjør ikke en mor for sin lille gutt!
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #33 Skrevet 25. mai 2004 Du har ikke tenkt tanken om at det er din sønn det er noe galt med da, siden så få ønsker å ha han i bursdagen??? OM han er så snill og grei og leker med alle så er det merkelig at "ingen" ønsker å invitere han. Kanskje han rettogslett ikker er så grei, og at de ikke vil ha han med. Om han plager de andre barne så skjønner jeg godt at de ikke vil la han ødelegge bursdagen sin, det er uansett bursdagsbarnet sin dag og la den som har bursdag få bestemme da!!!! Uansett så bor vi ikke i et innkluderende sammfunn, like greit at han venner seg til det nå med en gang.
lille mor Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #34 Skrevet 25. mai 2004 Du har ikke tenkt tanken om at det er din sønn det er noe galt med da, siden så få ønsker å ha han i bursdagen??? OM han er så snill og grei og leker med alle så er det merkelig at "ingen" ønsker å invitere han. Kanskje han rettogslett ikker er så grei, og at de ikke vil ha han med. Om han plager de andre barne så skjønner jeg godt at de ikke vil la han ødelegge bursdagen sin, det er uansett bursdagsbarnet sin dag og la den som har bursdag få bestemme da!!!! Uansett så bor vi ikke i et innkluderende sammfunn, like greit at han venner seg til det nå med en gang. Du har barn selv forstår jeg!!! Herregud, selvfølgelig kan ikke et barn på ni år "venne" seg til tanken å være utestengt. Og jeg har selvfølgelig snakket med læreren om dette og hun sier at han er en omtenksom og snill gutt som ofte går i bresjen for de som blir ertet på skolen, akkurat slik han er hjemme.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #35 Skrevet 25. mai 2004 Herregud, selvfølgelig kan ikke et barn på ni år "venne" seg til tanken å være utestengt.. Jo, det er jeg et levende bevis på. Jeg ble så vant til å være utestengt at jeg den dag i dag (nå 25 år) fremdeles ikke helt tørr å tro at jeg virkelig er inkludert om noen f.eks sier til meg og noen andre "kom da dere" osv. Dette med popularitet er en merkelig greie.. Og for de av oss om bare ikke "har det", så er det faktisk noe vi bare må venne oss til.. For meg er det fremdeles slik i mange mange sammenhenger.. Det henger nok bare enkelt og greit et "ukul-symbol" over hodet på meg.. Jeg har i dag en alle tiders mann og få men gode venner og har ett godt liv. Men det ble ikke virkelig godt før jeg fult ut aksepterte at jeg nok bare aldri vil være populær.
Gjest -kebolle Skrevet 25. mai 2004 #36 Skrevet 25. mai 2004 Gidder jeg virkelig å kommentere dette usigelig uforstående og tåpelige innlegget til gjest? Gidder jeg virkelig å antyde at vedkommende enten umulig kan være seriøs, eller ha spesielt mye kjennskap til hvordan mobbing fungerer... og orker jeg å nevne at en er ti ganger bedre rustet til å takle denne ikke-inkluderende verdenen vi lever i, hvis vi har fått gode bekreftelser og venner rundt oss, og får selvtillit og styrke med på veien. Utestengig og mobbing gjør INGENTING bedre. :o :o :o :o Jeg gadd visst det. Og en ting til - selvsagt er noen unger vanskeligere enn andre å ha i et bursdagsselskap - hvis dette er tilfellet med sønnen til hovedinnlegger, er det fremdeles hårreisende at de andre foreldrene da bare viker unna når mammaen tar opp problemene. Hallo ko ko.
Gjest -kebolle Skrevet 25. mai 2004 #37 Skrevet 25. mai 2004 ps - jeg mente gjest noen innlegg over her - ikke den som står rett over her. (De andre innleggene ble postet før jeg rakk å poste mitt nemlig)
Gjest Poirot Skrevet 25. mai 2004 #38 Skrevet 25. mai 2004 Om et barn virkelgi er så ille at det ødelegger for andre kan man invitere barnet med foreldre.
Gjest Starya Skrevet 25. mai 2004 #39 Skrevet 25. mai 2004 Jeg er enig i at det er ille å be 10 av 13. Det var regelrett dårlig gjort. "Dårlig plass" problematikken kjenner jeg imidlertid godt, så når min sønn feirer bursdag på våre 39 kvm bes kun halvparten av guttene, 5-6 stykker (det er 13 gutter i klassen). Håpet er at vi til neste bursdag skal ha en større leilighet slik at vi kan be alle guttene.
Milly:) Skrevet 25. mai 2004 #40 Skrevet 25. mai 2004 Trodde det var vanlig å be alle jentene/guttene eller alle jeg... Utrolig dårlig gjort å gjøre sånt, kan påvirke et barn på lang sikt også (dårlig selvtillit osv.). Jeg ville snakket med foreldrene til den gutten som hadde bursdag, og kanskje resten av foreldrene også. Og læreren. Innlegget til "gjest" er tydelig bare skrevet for å provosere... Det at noen ikke blir invitert har som regel ikke noe med å gjøre at de er slemme, men at de kanskje er anneledes eller ikke like godt likt som de andre. Det er det som er det grusomme...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå