Gå til innhold

Pergo


snagglepusnos

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en kort forklaring på hva pergo er, hva det gjør og hvilke bivirkninger det kan ha? Skal inn på volvat imorgen og stimulere til eggløsning som legen min sier. Regner med at det er med pergo. Hva skjer etter man har fått pergo? Hvordan fungerer det?

Syns det er vanskelig å finne klare svar i jungelen av informasjon om dette på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Pergotime er en type hormon kur du får for og stimulere eggløsning. Tok min første enkle kur nå i januar, gjorde ingenting for oss annet enn en del bivirkninger. Jeg fikk bivirkninger som humørsvingninger,hetetokter og søvnløshet. Har også i ettertid hatt en del stikkniger i nedre magedel. Men dette er individuelt tipper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe med lengden på syklusen og? Jeg har ustabil syklus mellom 36 og 55 dager og er derfor vanskelig å finne el til vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo er en pillekur som modner et egg, slik at man får eggløsning. Det virker ikke hos alle, og ofte må man også prøve seg frem med dosen.

Pergo virker som oftest kun på en enkeltsyklus, hos noen også på påfølgende syklus. Det stabiliserer ikke syklusen, eller gir deg eggløsning videre. Med så uregelmessige sykluser som du har, har man som regel ikke eggløsning av seg selv. Det er muligens derfor du skal på kur?

Gitt at alt er i orden med mannen og med deg utover manglende eggløsning er sannsynligheten for graviditet ved hver kur omtrent som hos par som er friske på det området. Derfor skal man alltid sjekke sædkvaliteten hos mannen før man går på en kur. Og etter ca 3 kurer uten positivt resultat skal man utredes videre.

Jeg slet en del med bivirkninger, både under kuren og i ukene etterpå. Søvnforstyrrelser, hetetokter, magesmerter og hodepine. Men det er individuelt, andre igjen merker ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Som sagt, har tatt en enkel kur. Sorry hvis jeg kupper tråden, men kan det være derfor jeg ikke har fått menstruasjon, at den gjør noe med lutealfasen? Skulle hatt menstruasjon på Lørdag, men enda ikke kommet. Jeg er ikke gravid, da progesteron prøven var negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må mannen testes før legen skriver ut pergo?

Tror ikke den har gjort noe med lutefasen dersom du ikke har fått el, Solstråla88. Da er du vel egentlig ikke i lutefasen ennå? Men jeg vet ikke, bare gjetter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må mannen testes før legen skriver ut pergo?

Det er anbefalt, og det står i pakningsvedlegget og i litteraturen knyttet til legemidlet. Årsaken er at det er unødvendig å utsette kvinnen for hormonbehandling dersom det også er problemer med mannen.

Jeg ble satt på pergo uten at mannen ble testet, etter mange kurer viste det seg at i tillegg til mine problemer hadde mannen nedsatt kvalitet, så alle kurene var bortkastet. Så det eneste resultatet var et år med bivirkninger og plager for min del, og at vi måtte utsette prøverør en del måneder etterpå fordi livmorslimhinnen og hormonene hadde blitt påvirket av pergokurene.

Så mitt syn på saken er 1) leger uten spesialkompetanse skal ikke skrive ut pergo, dette bør man få fra fertilitetsklinikk eller gynekolog som kan litt om eggløsningsproblematikk 2) mannen skal alltid sjekkes ut av saken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. :) Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har el, så jeg må jo ha noen slags behandling uansett. Men sikkert greit å sjekke han ut først, som du sier.

Vi har fått med henvisning til han fra gyn, så det er vel bare å få det ut av verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg en kort forklaring på hva pergo er, hva det gjør og hvilke bivirkninger det kan ha? Skal inn på volvat imorgen og stimulere til eggløsning som legen min sier. Regner med at det er med pergo. Hva skjer etter man har fått pergo? Hvordan fungerer det?

Syns det er vanskelig å finne klare svar i jungelen av informasjon om dette på nettet..

Hei! Jeg gikk på pergo en periode... Men til ingen nytte. Da jeg flyttet, byttet jeg gyno og hun tok meg av pergo og fortalte at det var et ganske sterkt medikament man bare kunne bruke annenhver mnd.

Hun ville heller forsøke letrozol, noe som egentlig er for kvinner som hàr hatt brystkreft. Denne stimulerer også hormoner, men er mye mildere mot kroppen og kan brukes hver mnd. Den funket på første forsøk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...