Gå til innhold

Etter sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt de siste fire måndene av andre årsaker enn graviditet, men nå har jeg altså blitt gravid midt oppi dette. Nå er jeg frisk igjen av det som har ført til sykemelding og skal egentlig tilbake i jobb neste mandag.

Et av problemene er at jeg jobber i butikk og hver lørdag er vi på jobb alene i 7,5 timer. Jeg jobber ennenhver lørdag. Vi har ikke mulighet til å sitte, vi kan gå på do en gang eller to i løpet av dagen dersom vektere har tid til å stå i butikken for oss, men da kan det vært vi må vente 20-30 min før vekter kommer. Jeg må tisse ofte for tiden. Vi har heller ikke toalett i butikken, bare et felles for senteret som er ganske langt unna butikken, så jeg kan heller ikke snike meg bort et minutt eller to. I tillegg er jeg veldig kvalm, og hva skjer om butikken blir full av kunder, og jeg må spy? Hva gjør jeg da?

Jeg håper så klart at kvalmen vil gå over i 2. trimester, men selv om den gjør det har jeg fortsatt ingen løsning på toalett-problemet, og jeg kan ikke forstå hvordan jeg skal få til å stå i 7,5 timer. Jeg er så bekymmret at jeg ikke får sove.

Jeg ønsker ikke fortelle sjefen at jeg er gravid enda, og selv når jeg sier det tror jeg ikke det vil gjøre noen forskjell. Han vil forvente at jeg stiller opp annenhver lørdag, det er tross alt jobben min. Han mener dessuten at folk ikke blir mer sliten av å være gravid, så jeg tror ikke hverdagen heller blir så lett framover. Jeg tviler på at jeg får flere småpauser til å sitte selv om jeg er gravid.

Hva skal jeg gjøre? Jeg er jo frisk, så det er jo helt idiotisk å være sykemeldt. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb heller. Hva har dere andre gjort?



Anonymous poster hash: 832be...3eb



Anonymous poster hash: 0de80...a34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne var i samme situasjon. Hun jobbet i en liten klesbutikk hvor man var en på jobb. Det var kun senteret sitt do så hun fikk sjeldent gå på do, og i tillegg spydde hun i blant pga kvalmen. Senteret var knøtt så vaktene kom og gikk et par ganger per hennes vakt, de var der ikke fast, og hun fikk ikke gå på do om hun hadde en kunde akkurat når vakten gikk forbi. Så hun var sykemeldt fra begynnelsen til slutt. Var umulig å tilrettelegge.

Når man må tisse og holde seg lenge er det økt fare for uvi, og gravide må unngå uvi da det kan sette i gang fødselen.

Skjønner at du ikke ville informere sjefen men jeg måtte ha tilrettelegging tidlig pga noe annet så jeg måtte si i fra selv om jeg ikke ville. Så syns at du bør si i fra! Du kan ikke ha en spybøtte der og bleier på deg. Er det umulig å tilrettelegge (høres ikke sånn ut) så dra til legen og diskuter svangerskapspenger. Mener det er det man får om jobben ikke kan tilrettelegge. Så det var vel det venninna mi hadde.

Anonymous poster hash: ab410...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapspenger kan man kun søke om hvis det utgjør en fare for fosteret å utføre arbeidet. En klesbutikk tviler jeg på havner i den kategorien...

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Ta på deg gode sko og benytt muligheten til å gå på do når du kan selv om du ikke må. Ha med deg litt mat som du spiser jevnlig. Kvalmen kommer ofte når man er sulten (og gjerne litt før...). Jeg syntes også at love hearts hjalp på kvalmen.

Prøv og se hvordan det går, og blir det for tøft må du rett og slett snakke med sjefen din. Kan det være en løsning at du jobber kortere dag og en kveld i uka i stedet kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sunshine, ikke ta sorgene på forskudd.

Du kan jo og be vekterne stikke innom din butikk litt oftere?

Skjønner at du ikke vil fortelle sjefen du er gravid, men samtidig så kan det være lurt å si det for du har krav på tilrettelegging. Når det bare er dogåing som er problemet så skal det vel godt gjøres at de ikke klarer å tilrettelegge...

Husk forresten på at du kun kan være sykemeldt i et år, etter det går man endel ned i lønn.. Om du skulle få komplikasjoner under/etter fødsel hender det mor blir sykmeldt slik at far kan overta permisjonen. Dette vil da kunne bli vanskelig..

Endret av Leanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapspenger kan man kun søke om hvis det utgjør en fare for fosteret å utføre arbeidet. En klesbutikk tviler jeg på havner i den kategorien...

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Ta på deg gode sko og benytt muligheten til å gå på do når du kan selv om du ikke må. Ha med deg litt mat som du spiser jevnlig. Kvalmen kommer ofte når man er sulten (og gjerne litt før...). Jeg syntes også at love hearts hjalp på kvalmen.

Prøv og se hvordan det går, og blir det for tøft må du rett og slett snakke med sjefen din. Kan det være en løsning at du jobber kortere dag og en kveld i uka i stedet kanskje?

Da var hun sikkert sykemeldt. Men uvi kan være farlig om man føder for tidlig.

Anonymous poster hash: ab410...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere flere på jobb andre dager enn lørdager?

Isåfall går det kanskje greit å jobbe alle andre dager?

Da kan du evt ved tilrettelegging fra arbeidsgiver få byttet skift, slik at du ikke jobber lørdager lenger. Eller få en prosentvis sykemelding, så du slipper å jobbe lørdagene.

Eller kanskje er det noen som jobber i en nabobutikk som kan hjelpe deg med å se etter butikken når du trenger å gå på do?

Eller kanskje kan du gjøre en avtale med vekterne at de kommer innom litt oftere når du er på jobb alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var hun sikkert sykemeldt. Men uvi kan være farlig om man føder for tidlig.

Anonymous poster hash: ab410...b9b

Altså jeg klarer ikke å se at det er et problem. Det er jo helt vanlig at butikkansatte følger med på nabobutikkene i tillegg til at man får hjelp av vektere. I tillegg er det fullt mulig å be vekterne komme litt oftere OG passe på å gå på do de gangene man har mulighet.

Når det er sagt har ikke jeg flydd på do i tide og utide gjennom svangerskapet. Og man får ikke automatisk UVI av å ikke fly på do med en gang man må heller. Da burde jeg gått på antibiotika hele tiden...

Som sagt: ikke ta sorgene på forskudd!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg klarer ikke å se at det er et problem. Det er jo helt vanlig at butikkansatte følger med på nabobutikkene i tillegg til at man får hjelp av vektere. I tillegg er det fullt mulig å be vekterne komme litt oftere OG passe på å gå på do de gangene man har mulighet.

Når det er sagt har ikke jeg flydd på do i tide og utide gjennom svangerskapet. Og man får ikke automatisk UVI av å ikke fly på do med en gang man må heller. Da burde jeg gått på antibiotika hele tiden...

Som sagt: ikke ta sorgene på forskudd!!

Venninna mi fikk uvi da. Noen får det lettere enn andre. Men klart man får det ikke automatisk. Hos henne var det ingen annen mumighet, ikke alle butikker hjelper hverandre selv om du har erfaring med det, kanskje de ikke var greie der hun jobbet altså i de andre butikkene, og de fleste butikkene i det bygget er så små at det er en ansatt per butikk på jobb. Mener også at sjefen var litt vrang om jeg ikke husker feil. Og når man spyr så kan man ikke vente på å få hjelp, man har få sekunder på seg da.

Håper at du TS snakker med sjefen og at sjefen er grei :)

Anonymous poster hash: ab410...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapspenger kan man kun søke om hvis det utgjør en fare for fosteret å utføre arbeidet. En klesbutikk tviler jeg på havner i den kategorien...

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Ta på deg gode sko og benytt muligheten til å gå på do når du kan selv om du ikke må. Ha med deg litt mat som du spiser jevnlig. Kvalmen kommer ofte når man er sulten (og gjerne litt før...). Jeg syntes også at love hearts hjalp på kvalmen.

Prøv og se hvordan det går, og blir det for tøft må du rett og slett snakke med sjefen din. Kan det være en løsning at du jobber kortere dag og en kveld i uka i stedet kanskje?

Min kvalme er i alle fall for ille til å stå alene i timevis og ekspedere kunder. Spesielt alene! Varierer veldig fra person til person, hvor kvalm man blir, og hva som skjer når man blir kvalm, men for min del ville det blitt veldig pinlig om jeg skulle hatt noe som helst med kunder å gjøre egentlig.

edti: leif

Endret av akkuratnå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrem kvalme og oppkast er selvsagt noe mange ikke klarer å jobbe med, men å ta sorgene på forskudd hjelper ikke TS noe. Mange har god effekt av å spise ofte og sove nok for å holde kvalmen sjakk. Er man trøtt, sulten og sliten opplever de fleste at kvalmen blir verre. Og som sagt hjalp både det og love hearts bra for meg. Noen småspiser mandler, andre ingefær. Ikke alle kaster opp selv om man er kvalm. Man må bare prøve seg frem og ikke ta det som en selvfølge at man kommer til å spy.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge.

Du kan da få vakter hvor dere er to på jobb, og kan forsøke redusert arbeidstid i form av en gradert sykmelding før du legger inn årene og gir helt opp og ber om 100% sykmelding fordi du kanskje blir tissetrengt annenhver lørdag (!).

Jeg er enig med Sunshine. Forøvrig synes jeg ikke at "jeg vil ikke si det til arbeidsgiver" er en gyldig grunn for å sykmelde seg uten å be om noen form for tilrettelegging. Arbeidsgiver har taushetsplikt med slik informasjon og skal ikke spre det på bygda. Om det er flere på dagvakter i uka, så sørg for å havne på disse vaktene og gjør et forsøk i arbeidslivet. Bruk tips mot svangerskapskvalme, kjøp sea bands og litt ingefærte, jobb sammen med kollegaer så du kan løpe på do av all din lyst - og blir det for tøft, så be først om redusert arbeidstid.

Dersom du har lavere stillingsprosent enn 100%, så trenger du ikke sykmelding for å forsøke lavere arbeidstid, da kan du spørre sjefen om du kan jobbe hyppigere, men kortere vakter. Som sagt er alle arbeidsgivere pliktig å tilrettelegge til gravide.

Men du har en veldig usunn holdning, nesten så jeg forstår den heftige debatten som pågår nå. tenk litt positivt!



Anonymous poster hash: 4e8be...398
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...