Gå til innhold

skader jeg babyen i magen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig, jeg vet det. Har 27 i bmi men er sunn og aktiv. Gått ned en del i vekt før jeg ble gravid. Er nå ca 20 uker på vei, som jo betyr kiloene starter å komme... har gått opp 6kg. Har egentlig ikke spist så mye ekstra, og er stapper ikke i meg godteri og usunne ting. Kvalme i starten og bekkenløsning gjør jeg ikke har fått vert aktiv som jeg pleier men... er 175 høy men likevel mye. Søstera mi er dritt forbanna på meg for jeg skader ungen for jeg burde ikke lagt på meg enda sier hun. Nå har jo ikke hun barn, men føles ikke bra å få høre...

Anonymous poster hash: 43009...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte slik at de som allerede har litt ekstra gjerne legger på seg mindre enn de som er slanke eller normalvektige før fødsel, sa min jordmor.

Og nei, du forstår vel selv at du ikke skader babyen din. Hvorfor hører du på tullballet hennes?

Det er ikke sånn at man må legge på seg 20-30 kg i svangerskapet. Noen spiser sunt, andre ikke, men likevel kan det komme mye vekt, og etterhvert vann.

Så lenge man ikke går ned i vekt er alt greit. Babyen tar det den skal.



Anonymous poster hash: 4d920...2e4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din søster kan gå å ta seg en bolle! Hør nå heller på hva din lege/jordmor eventuelt sier.. hvis de i det hele tatt sier noe på vekta.

Endret av Havmus
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst du skader på ingen måte barnet. Det går mest utover deg selv med tanke på tyngre fødsel og vektoppgang. Så lenge du spiser sunt under svangerskapet så får fosteret den riktige næringen. Jeg synes kanskje 6 kg i løoet av de første 20 ukene er en del da baby + morkake + blodvolum tilsvarer rett under 1 kg nå. Prøv å spis grønnsaker når du føler deg sulten. Det er vanskeligere å gå ned i vekt enn opp som du sikkert vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at 6kg ikke er mye om man er normalvektig, men jeg er jo overvektig så da burde jeg vel heller ikke legge på meg så mye?

Anonymous poster hash: 43009...cda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned mye i vekt. Dette fordi jeg har lest meg opp og lært meg om kosthold. Jeg kan på ingen måte skjønne jeg skulle ha lagt på meg 5kg fett... spiser bokstavelig talt ett knekkebrød eller to ekstra om dagen bare.

Ts

Anonymous poster hash: 43009...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen legger på seg jevnt hele veien (sånn som jeg), mens andre legger på seg alt de siste ukene. Kroppen samler også vann i tillegg til baby, blod, fostervann etc. Hos noen øker vekta mye mer enn andre uten at det er fett. Så lenge du ikke legger på deg 20kg + trenger du ikke tenke på det. Når du spiser sunt gir du barnet ditt et godt grunnlag, og du får i verste fall noen ekstra kilo å bli kvitt etter fødsel.

Og du, BMI på 27 er da ingen skade?? Jeg har BMI på 29 og både lege og jordmor har sagt jeg må slutte å bekymre meg over vekta som øker. Første gangen var jeg kjempeflau fordi jeg totalt gikk opp 16 kg. Hver gang jeg skulle oppgi vekta så jeg ned i bakken og nesten hviske frem tallet. Da strammet legen meg opp og sa at det er helt normalt å legge på seg, og så lenge man ikke spiser usunt og ekstreme mengder har det ingenting å si.

Sist var jeg aktiv og spiste veldig sunt hele veien, denne gangen har jeg bekkenløsning og har derfor et stillesittende svangerskap og spiser mer sukker enn sist samtidig som jeg også denne gangen er veldig bevisst på grønnsaker, frukt, magert kjøtt og fisk. Likevel har jeg lagt på meg akkurat som sist hele veien og bekymrer meg absolutt ikke for vekta. Jeg tipper jeg havner på 16+ denne gangen også, og hva så? Jordmor og lege er ikke bekymret og da er i allefall ikke jeg det. :)

Be søstra de bekymre seg over andre ting. Hun har tydeligvis ikke nok kompetanse til å uttale seg.



Anonymous poster hash: 1798b...e73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det søsteren din sier og fokuser på jordmor/lege.

Jeg har BMI på nærmere 30 og jeg har også lagt på meg i dette svangerskapet, ikke fått noen kommentar fra lege/jordmor. Spiser sunt (og også litt godsaker, men prøver å begrense meg). Slik var det også i første svangerskap, la på meg en del, men alt var borte 2-3 uker etter fødsel. Grunnen var vel at det ikke var fett, men baby, morkake, blod og ganske mye vann...

Høres ut som du spiser sunt og greit, de ekstra kiloene forsvinner med fødsel, amming og trilleturer. Kos deg heller med graviditeten, ikke la søsteren din og henne vektfokus ødelagge (og hvorfor si til henne hva du har gått opp, neste gang sier du at dette har ikke hun noe med, alt er slik det skal være...)



Anonymous poster hash: 57c26...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be henne si ifra til jordmora di om at det er farlig ;)

for et mehe..



Anonymous poster hash: 4d920...2e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo gå opp når man er gravid! Jeg er en sunn og sterk jente som spiser veldig sunt og kjempe bevist på maten.

JEG gikk opp 30 kg. Jeg spiste kun god og sunn mat. Jeg var i sjokk på slutten, men jordmor sa at noen går opp så mye, og jeg fikk likevel føde på en type "abc" avdeling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bmi er litt høyere enn din og jeg la knapt på meg frem til tredje trimester, hverken legen eller jordmor var bekymret. La lite på meg selv om jeg lå mye på sofaen pga bekkenløsning og spiste som før. Fikk ikke vann i kroppen før etter fødselen, noen går mye opp i vekt pga vann.

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skader ikke babyen din. En BMI på 27 er ikke så gale. Du trenger ikke gå opp like mye som slanke (BMI ca 20) pga du har mer å tære på ved amming. Men det å gå å bekymre seg for en vektoppgang på 6 kg innen uke 20 er helt unødvendig.

Fokuser på å holde deg i aktivitet og spise sunt og variert... Det du legger på deg, vell, det legger du på deg. Skulle du skyte opp i vekt (på samme måte som andre med "normal" BMI ) vil legen/jordmor følge deg opp ekstra. Og da snakker vi 20kg +++

Dette går helt fint....

Søsteren din er nok bare bekymret og vil det beste, men det hun sier er bare tull..

Yrkestittel fjernet

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bedre å gå jevnt og trutt opp hele svangerskapet enn å plutselig smelle til på slutten ;)

Og 27 er da ikke så mye... Hadde bedt søstera mi holde kjeft til hun har prøvd selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi er sjalu for jeg er gravid, og skjuler det ikke... men hun klikka helt på meg. Kan hende det var magen min som begyner å vokse som gjorde det. Men hun var så sikker på at det at jeg hadde lagt på meg var bare fett, og det var skadelig for ungen som å kan bli større om mor går mye opp i vekt... tusen takk for svar!:)

Anonymous poster hash: 43009...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi er sjalu for jeg er gravid, og skjuler det ikke... men hun klikka helt på meg. Kan hende det var magen min som begyner å vokse som gjorde det. Men hun var så sikker på at det at jeg hadde lagt på meg var bare fett, og det var skadelig for ungen som å kan bli større om mor går mye opp i vekt... tusen takk for svar! :)

Anonymous poster hash: 43009...cda

Tragisk :sjokkert:

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spis sunt og ha et variert kosthold. Jeg er undervektig, men rundt uke 18 begynte jeg og legge på meg. Gikk opp fra 52 til 69 da jeg var gravid. Du skader IKKE den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på ca samme bmi. Jeg spiste veldig sunt, og var veldig forsiktig med sukker spesielt. Mye grønnsaker, ren fisk og kjøtt, proteiner fra egg osv. Babyen skal bygges fra det du spiser. Jeg siktet mot å legge på meg 8 kg totalt. Man bør legge på seg 8-12 kg avhengig av hvor mye man har å gå på selv. Jeg hadde nok, så siktet derfor på 8 kg. Jeg endte på 6 kg, men det var ikke noe mål. Jeg spiste riktig og beveget meg, kuttet snop og chips, og gikk derfor ned i egenvekt (ca 5 kg). Så selve svangerskapet veide 10-11 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være skadelig for barnet er diabetes/høyt blodsukker hos mor. De som er overvektig er mer utsatt for å få det. Regner med at jordmor eller lege henviser deg til glukosebelastning. Du kan ellers få målt fastende blodsukker hos fastlegen.

Anonymous poster hash: b0de4...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi er sjalu for jeg er gravid, og skjuler det ikke... men hun klikka helt på meg. Kan hende det var magen min som begyner å vokse som gjorde det. Men hun var så sikker på at det at jeg hadde lagt på meg var bare fett, og det var skadelig for ungen som å kan bli større om mor går mye opp i vekt... tusen takk for svar!:)

Anonymous poster hash: 43009...cda

Jeg gikk opp 25 kilo, men var akkurat innenfor til å være undervektig.

Ut kom en frisk liten baby. 49 cm og 3200 g. Om det er vanlig at babyene blir større hvisman legger mye på seg vet jeg ikke, men jeg opplevde det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...