Gå til innhold

Når slutte med folat?


livelovelaugh

Anbefalte innlegg

Jeg blir usikker...

Man skal slutte etter 3 måneder, noen sier gjennom hele svangerskapet og ammeperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ingenting, jeg sluttet aldri.

Anonymous poster hash: b9997...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok så lenge jeg hadde tabletter igjen. Dvs tok hvertfall hele 1. triester og fortsatte så til boksen var tom.

Det er et vannløselig vitamin, så det er ikke på noen måte skadelig å ta det hele svangerskapet.



Anonymous poster hash: de4ee...6bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet etter 1 trimester pga at jeg fikk beskjed om at det kan være kreftfremkallende å ta de over lenger tid...

Anonymous poster hash: e9204...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet etter 1 trimester pga at jeg fikk beskjed om at det kan være kreftfremkallende å ta de over lenger tid...

Anonymous poster hash: e9204...c0e

Synes det er viktig å eventuelt komme med kilder til slikt.

Her er artikkel om en stor undersøkelse som ble gjort der resultatene sier at det ikke er farlig, kan være noe med prostatakreft men det har jo ikke vi kvinner.

Til de som vil lese vitenskapelig informasjon og ikke tullball, klikk her http://www.bbc.co.uk/news/health-21187585

Anonymous poster hash: b9997...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet etter 1 trimester pga at jeg fikk beskjed om at det kan være kreftfremkallende å ta de over lenger tid...

Anonymous poster hash: e9204...c0e

Da er det snakk om en del større dose og over mye lengre tid enn under graviditet.

Anonymous poster hash: de4ee...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med legen min i dag - og hun sa at de første 12 ukene er mest viktig - så man bruker til man er gått tom for folat. Så ikke nødvendig etter det :)

Takk dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid være restriktiv ved bruk av kosttilskudd. Det er litt motstridende resultater om hvilke effekter folsyre har på kreftforekomst (søk f.eks. på "folic acid cancer" på pubmed for kilder). Jeg valgte derfor å slutte etter 1.trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er ikke skadelig og det er også anbefalt til andre enn gravide. Dersom man går på antidepressiva f.eks cipralex så burde man også bruke folat. Har noe med nervebaner å gjøre.....Fikk beskjed om dette fra psykiater.



Anonymous poster hash: 2d3fa...a44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over 10 mg daglig som kan være skadelig. 4 mg er det som er anbefalt for gravide. Vanlige multivitaminer inneholder 2 mg, alt så langt unna maksgrensen.



Anonymous poster hash: 71c40...567
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid være restriktiv ved bruk av kosttilskudd. Det er litt motstridende resultater om hvilke effekter folsyre har på kreftforekomst (søk f.eks. på "folic acid cancer" på pubmed for kilder). Jeg valgte derfor å slutte etter 1.trimester.

Ja dette gjorde jeg, og fikkmopp ny forskning fra 2013 som sier at man kan ro seg ned.

Se linken lenger opp, jeg tok avisartikkelen som forteller resultatene da folk flest har vanskeligheter med lese vitenskapelie rapporter.

Anonymous poster hash: b9997...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at folat i begrensede mengder antagelig ikke er skadelig, og i mange situasjoner fordelaktig. Men hvis man går litt dypere i litteraturen ser man at det finnes faktorer som kan disponere for uønskede effekter, som f.eks. lipid-nivå, som man ikke alltid har full oversikt over (men nå skal jeg ikke gå i alt for mye detalj). Mitt motto (som realist og forsker) er "alt med måtehold". Det er jo interessant at man nå begynner å se langtidseffekten av f.eks. lav-karbo diett (som lenge og av mange oppfattes som sunt) som hsr ført til en signifikant økning i hjerteproblemer. Nå sporer jeg litt av, men det understreker prinsippet.

Vi vet at folat er gunstig for utviklingen av fosterets nervesystem i første trimester, og er så viktig at det uansett vil være uforsvarlig å ikke ta i denne perioden. Resten av svangerskapet er det ingen påvist forskjell. Forøvrig er det 0,4 mg folat om dagen som er anbefalt, ikke 4 som sagt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Folat er bra, og kan forebygge både svangerskapsforgiftning og morkakeløsning. Finner selvsagt ikke kilder på det nå, men husker det kom frem av forskning da jeg gikk gravid i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er bra, og kan forebygge både svangerskapsforgiftning og morkakeløsning. Finner selvsagt ikke kilder på det nå, men husker det kom frem av forskning da jeg gikk gravid i 2009.

Dette er det også uenighet om, og nyere forskning viser at det sannsynligvis ikke har noen effekt (se f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23399716 hvis du orker å lese den vitenskapelige bakgrunnen).

Bare for å understreke så er jeg absolutt ikke noen motstander av folat! Men jeg har møtt mange som helt ukritisk propper i seg vitaminer og kosttilskudd basert på oppfatningen om at dette er udelt positivt. Folat påvirker f.eks. den kjemiske modifiseringen av DNA (påvirker uttrykk av gener), og stimulerer celledeling. Poenget mitt er at det skader ikke å være litt restriktiv, men selvsagt følge normale retningslinjer som å ta ekstra folat i første trimester. Og det finnes nok tilstander (f.eks. ved psykisk sykdom som nevnt over her - uten at jeg har satt meg inn i dette), hvor de positive sidene utveier evt risiko ved å ta ekstra tilskudd. Dette gjelder også hvis man ikke får i seg tilstrekkelig folat gjennom normal kost, siden folat er viktig for normal cellefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. For de som er usikre kan man jo alltids ta en prat med legen om hvilke kosttilskudd man kan/bør ta (det er antagelig tryggere informasjon enn på et forum ;) ), evt ta blodprøver for å sjekke nivåer (i svangerskapet tar man jo blodprøver regelmessig uansett, men sånn ellers også tenkte jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...