Gå til innhold

Unormalt å jobbe 100% i 3. trimester?


Teeny

Anbefalte innlegg

Er 30 uker på vei og jobber fortsatt 100%. Hadde noen dager sykemelding i begynnelsen av svangerskapet og har tatt noen egenmeldingsdager etter jul pga dårlig form, men ellers har jeg vært i full jobb. Men når jeg forteller folk at jeg fortsatt jobber 100 % og skal gjøre det frem til slutten av mars ser de helt sjokkerte ut. Noen spørr meg om jeg vil klare eller orke det. Er det virkelig så uvanlig å jobbe 100% så "lenge" som gravid? Altså frem til 3 uker før termin? Hva gjorde/gjør dere andre gravide eller som har vært gravide i forhold til jobb?

Endret av Teeny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 30 uker på vei og jobber fortsatt 100%. Hadde noen dager sykemelding i begynnelsen av svangerskapet og har tatt noen egenmeldingsdager etter jul pga dårlig form, men ellers har jeg vært i full jobb. Men når jeg forteller folk at jeg fortsatt jobber 100 % og skal gjøre det frem til slutten av mars ser de helt sjokkerte ut. Noen spørr meg om jeg vil klare eller orke det. Er det virkelig så uvanlig å jobbe 100% så "lenge" som gravid? Altså frem til 3 uker før termin? Hva gjorde/gjør dere andre gravide eller som har vært gravide i forhold til jobb?

Kommer vel ann på hvilken jobb du har og hvilkfn form du er i. Ikke noe galt i det vis du klarer det.

Anonymous poster hash: 402a0...2b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % gjennom hele svangerskapet og frem til dagen før fødsel. Ser ikke at det skal være noe unormalt i det når man er i god form. Jeg var bare veldig glad for at jeg hadde tatt vare på kroppen min før og under svangerskapet så jeg slapp å gå sykmeldt.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er frisk å føler deg vel så er det vel ikke noe problem å jobbe så lenge.

Men er dessverre mange som synes det er enklere og sykemeldt seg pga graviditet.

Du som jobber får all min respekt..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har jobbet 100% hele tiden.

Min mor jobbet frem tid dagen før fødsel, og dagen etter fødsel satt hun på jobb igjen. Livet som selvstendignæringsdrivende for 30 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første svangerskap jobbet jeg 100% hele tiden, i toppform og nesten ingen plager. Fødte tre uker for tidlig så jobbet egentlig til dagen før fødsel. Men graviditet nr 2 var annerledes. Man er ofte mer sliten med en fra før. Jeg fikk hvertfall veldig mye mer plager, var en del sykemeldt i begynnelsen, og delvis mot slutten.

Anonymous poster hash: 5fffa...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whitestripes

Det kommer jo an på hvordan formen er, hva slags jobb du har, og livssituasjonen ellers. Med nr 1 ble jeg sykemeldt tidlig pga høyt blodtrykk, mye vann i kroppen og bekkenløsning - fikk svangerskapsforgiftning på slutten. Med nr 2 jobbet jeg fullt helt fram til permisjonen startet, for da var jeg frisk som en fisk. Jeg jobbet da i barnehage og skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % gjennom hele svangerskapet og frem til dagen før fødsel. Ser ikke at det skal være noe unormalt i det når man er i god form. Jeg var bare veldig glad for at jeg hadde tatt vare på kroppen min før og under svangerskapet så jeg slapp å gå sykmeldt.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

At du har tatt vare på deg selv har ingenting å si, selv de i toppform kan bli "ødelagt" av en graviditet og 100% sykemeldt hele svangerskapet. Du har bare hatt flaks :)

TS: kjempe flott for deg, skulle ønske jeg og kunne jobbe 100% når jeg var gravid :)

Anonymous poster hash: 71b5d...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har tatt vare på deg selv har ingenting å si, selv de i toppform kan bli "ødelagt" av en graviditet og 100% sykemeldt hele svangerskapet. Du har bare hatt flaks :)

TS: kjempe flott for deg, skulle ønske jeg og kunne jobbe 100% når jeg var gravid :)

Anonymous poster hash: 71b5d...b13

Og jeg som absolutt ikke er i noen form for toppform var heldig og kunne jobbe 100% hele svangerskapet... :P

Så tror det der slår veldig ulikt ut ja...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % gjennom hele svangerskapet og frem til dagen før fødsel. Ser ikke at det skal være noe unormalt i det når man er i god form. Jeg var bare veldig glad for at jeg hadde tatt vare på kroppen min før og under svangerskapet så jeg slapp å gå sykmeldt.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Fint at du er frisk, men man kan bli veldig dårlig under svangerskapet selv om man er i toppform fra før. Jeg er ung og var topptrent før graviditeten, men det hjelper lite. Du er veldig heldig!

TS: Nei, det er ikke unormalt å jobbe 100% helt fram til permisjon. :)

Anonymous poster hash: 6067b...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like langt på vei som deg, og jobber 100%. Har jobbet fullt hele veien. Går helt fint, men jeg har vært heldig med formen dette svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sykmeldt litt midt i svangerskapet men var tilbake i jobb før 3. trimester og jobbet 100% til permisjonen startet. Å være sykemeldt fikk meg omtrent til å gå på veggene av kjedsommelighet, og permisjonen før fødselen startet var ikke mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % gjennom hele svangerskapet og frem til dagen før fødsel. Ser ikke at det skal være noe unormalt i det når man er i god form. Jeg var bare veldig glad for at jeg hadde tatt vare på kroppen min før og under svangerskapet så jeg slapp å gå sykmeldt.Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Noen kan faktisk ikke noe for at de er dårlig i svangerskapet, feks hypermesis kan ramme alle uansett type livsstil før graviditet.

Anonymous poster hash: 5227c...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet 80% frem til permstart på begge barna, og fikk mange kommentarer på at jeg var visst veldig tøff. Det var visst vanlig å gå ut i 100% sykmelding i god tid før fødsel. Men litt kortere dager hjalp godt for meg, gjorde at jeg holdt helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fortsatt 100%. Er 36 uker i morgen. Men har vært i toppform hele tiden så der har ikke vært noe problem å dra på jobb i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan faktisk ikke noe for at de er dårlig i svangerskapet, feks hypermesis kan ramme alle uansett type livsstil før graviditet.

Anonymous poster hash: 5227c...c62

Hehe, ja, ingen regel uten unntak! ;)

Men med så mange stillesittende kvinner med svake rygg- og magemuskler som blir gravide og får bekkenplager, tror jeg nok mitt om at livsstil har en stor betydning for helse under svangerskapet. Er man i god form, takler man også trøtthet og normal kvalme bedre. En del spesifikke svangerskapskomplikasjoner som preeklampsi tror man også skyldes endotel dysfunksjon, noe som også kan henge sammen med livsstilsvalg.

Andre svangerskapskomplikasjoner som skyldes fosteret er selvsagt en annen sak. Men dette er jo også mindre vanlig.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, ja, ingen regel uten unntak! ;)

Men med så mange stillesittende kvinner med svake rygg- og magemuskler som blir gravide og får bekkenplager, tror jeg nok mitt om at livsstil har en stor betydning for helse under svangerskapet. Er man i god form, takler man også trøtthet og normal kvalme bedre. En del spesifikke svangerskapskomplikasjoner som preeklampsi tror man også skyldes endotel dysfunksjon, noe som også kan henge sammen med livsstilsvalg.

Andre svangerskapskomplikasjoner som skyldes fosteret er selvsagt en annen sak. Men dette er jo også mindre vanlig.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Bekkenløsning er forsket på og livsstil har ikke noe å si, det er hormonelt. Vet om supertrente som har havnet i rullestol el brukt krykker i graviditeten pga bekkenet.

Kvalmen er også hormonelt men det har jeg ikke satt meg inn i da jeg ikke hadde det.

Anonymous poster hash: 71b5d...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, ingen regel uten unntak! ;)

Men med så mange stillesittende kvinner med svake rygg- og magemuskler som blir gravide og får bekkenplager, tror jeg nok mitt om at livsstil har en stor betydning for helse under svangerskapet. Er man i god form, takler man også trøtthet og normal kvalme bedre. En del spesifikke svangerskapskomplikasjoner som preeklampsi tror man også skyldes endotel dysfunksjon, noe som også kan henge sammen med livsstilsvalg.

Andre svangerskapskomplikasjoner som skyldes fosteret er selvsagt en annen sak. Men dette er jo også mindre vanlig.Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Du er et godt eksempel på gravide som tror at deres lette svangerskap er deres egen fortjeneste. Klart det er smart å være i god form før svangerskapet, men det er ikke sånn at alle som får plager kan for det selv.

Jeg hadde en knallsterk rygg og mage før dette svangerskapet, men fikk likevel bekkenløsningsplager. Nå bruker jeg spesiell trening som behandling og det hjelper. Jeg fikk også hyperemesis selv om jeg var helt frisk. Det er hormoner som styrer dette!

Plager som kommer av overvekt er selvsagt noe annet, men det er fortsatt ingen grunn til å godte seg over at overvektige må slite.

Anonymous poster hash: 6067b...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % gjennom hele svangerskapet og frem til dagen før fødsel. Ser ikke at det skal være noe unormalt i det når man er i god form. Jeg var bare veldig glad for at jeg hadde tatt vare på kroppen min før og under svangerskapet så jeg slapp å gå sykmeldt.

Anonymous poster hash: fdcba...2a6

Mens jeg var i elendig form før og under svangerskapet, og fikk ikke en eneste plage og lett fødsel. De aller, aller fleste plager er hormonelt betinget

Anonymous poster hash: cc6c1...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel i første svangerskap var jeg dårlig trent og jobbet 100% frem til siste mnd. Da ble jeg 20% sykemeldt pga høyt blodtrykk som kom av stress, ellers hadde jeg jobbet fullt.

Denne gangen var jeg godt trent og har vært fullstendig utslitt og ekstremt trøtt fra 5. uke, og i fjerde mnd kom bekkenløsningen.

Det hjelper ikke om man er aldri så godt trent når det er hormonene som bestemmer. ;)

Om det er vanlig å jobbe 100% hele svangerskapet avhenger av arbeidsplassen. Hos meg er det nok veldig vanlig da det er kontorjobber, mens på et sykehus er det nok mer vanlig at man går ut i helt eller delvis sykemelding tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...