AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #41 Del Skrevet 13. februar 2014 det fins dialekt i Oslo også! Nei, det finnes talefeil i Oslo. Og så får de lære seg å si Lars, isje Lasjh. Anonymous poster hash: cb64b...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New_Girl Skrevet 13. februar 2014 #42 Del Skrevet 13. februar 2014 Sier brånsje. Beklager å irritere dere så meget. Alltid sagt det og har vel knapt hørt noen andre si noe annet heller. Er fra Trøndelag. Men jeg sier vel dette ordet kanskje et par gang hvert fjerde år, så dere overlever nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funfacts Skrevet 13. februar 2014 #43 Del Skrevet 13. februar 2014 Er fra hedmark, sier bronsje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #44 Del Skrevet 13. februar 2014 "sj" lyden i bronse og Oslo er typisk for en del østlandsdialekter i Oslo-området. Blir det for mye for folk at det finnes målmerker i Oslo-området også..? Anonymous poster hash: 7c738...0c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 13. februar 2014 #45 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg er fra Oslo øst, men nå har jeg prøvd å si bronsje/brongse/bronse så mange ganger at ordet har mista betydning og jeg ikke er sikker på hvordan jeg egentlig uttaler det. Tror jeg sier både bronse og bronsje. Og mest det siste. Men Oshlo, for all del. Osssslo med spiss s høres veldig vestkant ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 13. februar 2014 #46 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra. Sammentrekning av s og l, akkurat som når man sier slå, slag, slem, slipp etc med østlandsk/trønder-dialekter. I disse områdene kan det derfor føles naturlig å si Osjlo og husjleie, eller (Rusjland) for den saks skyld. Jeg sier "brånse". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #47 Del Skrevet 13. februar 2014 Nei, det finnes talefeil i Oslo. Og så får de lære seg å si Lars, isje Lasjh. Anonymous poster hash: cb64b...318 Finnes det noen som ikke uttaler Lars som Lasjh? Anonymous poster hash: 2c7c9...cdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #48 Del Skrevet 13. februar 2014 Finnes det noen som ikke uttaler Lars som Lasjh? Anonymous poster hash: 2c7c9...cdc Ganske få på vestlandet, vil jeg tro. Anonymous poster hash: b9568...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 14. februar 2014 #49 Del Skrevet 14. februar 2014 er fra Telemark, sier Osjolo (tjukk L), brånsje, tjue (kj-lyd) og oldefaren min het Larsj Jeg har ingen typisk "Telemarksdialekt" jeg snakker østnorsk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. februar 2014 #50 Del Skrevet 14. februar 2014 Finnes det noen som ikke uttaler Lars som Lasjh? Anonymous poster hash: 2c7c9...cdc Hva mener du egentlig med det? Hvilken annen måte, bortsett fra å bruke skarre-r, kan det uttales på? Jeg har aldri hørt noen uttale navnet som L-a-r-s. Det er vanlig på Østlandet å trekke sammen rs, som da lyder som sj-uttale. Jeg husker ikke hva denne lyden kalles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 14. februar 2014 #51 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Har hørt noen vestlendinger med rulle-r si La-rrr-s, men de uttaler jo R-en fullt ut i alle ord hvor r og s trekkes sammen på østlandet. Vestlendingene uttaler også både d og r i Anders mens i osloområdet sier de fleste "annesj". Men hva er greie med sheptisk? Hørt noen si det, det høres jo helt snodig ut. Endret 14. februar 2014 av RusaPåBrus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doge Skrevet 14. februar 2014 #52 Del Skrevet 14. februar 2014 Very Osjlo So brångse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 17. februar 2014 #53 Del Skrevet 17. februar 2014 I tillegg så var det visst Schetil Jansrud som vant gull i går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 17. februar 2014 #54 Del Skrevet 17. februar 2014 I tillegg så var det visst Schetil Jansrud som vant gull i går... Dakar ørene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 17. februar 2014 #55 Del Skrevet 17. februar 2014 Dialekt. Samme hvor i Norge du bor, hvilken dialekt du snakker. Skrivemåten i norsk skriftspråk er "bronse", så sånn er det. Bare det skrives riktig får nå folk uttale det på sin respektive dialekt. Hvordan jeg uttaler det kommer helt an på hvilken dialekt jeg snakker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. februar 2014 #56 Del Skrevet 17. februar 2014 Dakar ørene dine. Har du valgt det nye nicket ditt med overlegg for riktig å poengtere din dialektale østkanttilhørighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 17. februar 2014 #57 Del Skrevet 17. februar 2014 Har du valgt det nye nicket ditt med overlegg for riktig å poengtere din dialektale østkanttilhørighet? Seffern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. februar 2014 #58 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg er ikke det aller minste østlending, men sier brånsje for det. Dvs. jeg tror jeg har modifisert dialekten så nå sier jeg vel mer bronse, men brånsje er det dialektmessig korrekte for meg. Jeg har for øvrig ingen problemer med å uttale kj-lyden. Her er det både kjøkken og kjole og kjerring, om så skulle være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå