Gå til innhold

Bronsje - dialekt eller talefeil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer.

Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene.



Anonymous poster hash: aa1ad...594
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Bergen. Vi sa "bronsje" da jeg vokste opp der.



Anonymous poster hash: 7e0da...460
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt teit ut. Det heter bronse.

Anonymous poster hash: ffd3f...685

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vestlandet. Sier bronse



Anonymous poster hash: 5d542...6e9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg uttaler bronse med tilnærmet g-lyd, slik: brångse. Jeg bor noen mil sør for Oslo.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere beskylder noen for å snakke kebabnorsk hvis de uttaler det annerledes enn "brånse", så er det kanskje greit å sjekke ordboka :rolleyes:

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
I bronse m1 (utt brån(g)se; gj fr fra it bronzo 'malm', uvisst opph)

Som trønder finnes imidlertid kun "barneskirenn", "lett" og "gull" i mitt vokabular.



Anonymous poster hash: 3d0f2...edd
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje.



Anonymous poster hash: 77851...54f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje.

Anonymous poster hash: 77851...54f

Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra.

Det er vel en litt misforstått sammentrekning - som når Os-lo blir Osjlo.

Anonymous poster hash: 832ac...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen.

Anonymous poster hash: 832ac...03b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen.

Anonymous poster hash: 832ac...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer.

Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene.

Anonymous poster hash: aa1ad...594

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Med tanke på hvor mange Kristianandere som ikke kan utale "sch" lyden så ville jeg ha feid for egen dør før jeg hadde begynt å kritisere andres uttale.

Anonymous poster hash: fc80a...334

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dialekt. Jeg er fra Nord-Norge og sier brångsje. Har ellers bare rene s-er og kj-lyder, ingen ekle sjinoer og sjyllinger.

Anonymous poster hash: 68060...ad2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... jeg syns så synd på dere... Dere må virkelig ha det fælt :/ Beklager, jeg gjør mitt beste for å ikke ødelegge dagen deres!

Hilsen ei med talefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo og sier "brångse". Ingen sj- eller skj-lyd. Oppvokst vest for Akerselva og snakker deretter, uten at jeg vet om dette er noe som er forskjellig i øst og vest her i byen.



Anonymous poster hash: ed27e...6c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...