AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Del Skrevet 9. februar 2014 Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer. Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene. Anonymous poster hash: aa1ad...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Lolly Skrevet 9. februar 2014 #2 Del Skrevet 9. februar 2014 Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Del Skrevet 9. februar 2014 Er fra Bergen. Vi sa "bronsje" da jeg vokste opp der. Anonymous poster hash: 7e0da...460 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Del Skrevet 9. februar 2014 Høres helt teit ut. Det heter bronse.Anonymous poster hash: ffd3f...685 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 9. februar 2014 #5 Del Skrevet 9. februar 2014 Fra nordvestlandet her, og jeg er vant til å si bronsje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Del Skrevet 9. februar 2014 Fra vestlandet. Sier bronse Anonymous poster hash: 5d542...6e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 9. februar 2014 #7 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Jeg uttaler bronse med tilnærmet g-lyd, slik: brångse. Jeg bor noen mil sør for Oslo. Endret 9. februar 2014 av Arabella 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #8 Del Skrevet 9. februar 2014 Før dere beskylder noen for å snakke kebabnorsk hvis de uttaler det annerledes enn "brånse", så er det kanskje greit å sjekke ordboka Oppslagsord Ordbokartikkel bronse I bronse m1 (utt brån(g)se; gj fr fra it bronzo 'malm', uvisst opph) Som trønder finnes imidlertid kun "barneskirenn", "lett" og "gull" i mitt vokabular. Anonymous poster hash: 3d0f2...edd 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #9 Del Skrevet 10. februar 2014 Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje. Anonymous poster hash: 77851...54f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. februar 2014 #10 Del Skrevet 10. februar 2014 Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje. Anonymous poster hash: 77851...54f Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #11 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra. Det er vel en litt misforstått sammentrekning - som når Os-lo blir Osjlo. Anonymous poster hash: 832ac...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Del Skrevet 10. februar 2014 Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje. Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen. Anonymous poster hash: 832ac...03b 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #13 Del Skrevet 10. februar 2014 Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje. Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen. Anonymous poster hash: 832ac...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #14 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer. Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene. Anonymous poster hash: aa1ad...594 Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje. Med tanke på hvor mange Kristianandere som ikke kan utale "sch" lyden så ville jeg ha feid for egen dør før jeg hadde begynt å kritisere andres uttale. Anonymous poster hash: fc80a...334 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hottrio Skrevet 10. februar 2014 #15 Del Skrevet 10. februar 2014 Bare jeg slipper å høre folk si "sju og sjue" ( 27 ), sjøpe og sjole........ (kjøpe og kjole). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Sunrise Skrevet 10. februar 2014 #16 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) det fins dialekt i Oslo også! Endret 10. februar 2014 av Frøkenlove 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #17 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg sier brongsje! Anonymous poster hash: f59e6...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #18 Del Skrevet 10. februar 2014 Dialekt. Jeg er fra Nord-Norge og sier brångsje. Har ellers bare rene s-er og kj-lyder, ingen ekle sjinoer og sjyllinger. Anonymous poster hash: 68060...ad2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 10. februar 2014 #19 Del Skrevet 10. februar 2014 Huff... jeg syns så synd på dere... Dere må virkelig ha det fælt :/ Beklager, jeg gjør mitt beste for å ikke ødelegge dagen deres! Hilsen ei med talefeil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #20 Del Skrevet 10. februar 2014 Er fra Oslo og sier "brångse". Ingen sj- eller skj-lyd. Oppvokst vest for Akerselva og snakker deretter, uten at jeg vet om dette er noe som er forskjellig i øst og vest her i byen. Anonymous poster hash: ed27e...6c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå