Gå til innhold

Fedrekvote - må jeg bruke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Er jeg nødt å bruke fedrekvoten eller bestemmer jeg?

2. Hvis heg ikke bruker så mister jeg lønn?

3. Kan jeg bestemme hvor mange uker jeg vil bruke? Feks 5 uker?

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du far?

Du må ikke ta ut fedrekvoten.

Du vil ikke miste lønn og du kan selv bestemme hvor mye du vil ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikkebruke den, men om du ikke bruker den mister dere den



Anonymous poster hash: 0ffb4...935
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke brukes, men mor får de ikke så da mister dere 14/10 uker permisjon (avhengig av når barnet er født). Du kan velge hvor mye du vil bruke, og de kan brukes fritt frem til barnet er 3 år. De kan derfor brukes feks en dag i uken eller som ekstra ferieuker etc.

Bare husk å sjekke reglene om forskyving av permisjon slik at du ikke søker for sent og mister dem. Min mann er lærer og hadde sommerferien som pappaperm og tar nå en dag i uken over lang tid, for å gi barnet kortere barnehageuke

Anonymous poster hash: 14c56...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Spør på vegne av han ;p takk for super svar dere , hjalp å roe ned våres nerver ;)

1. Hvis jeg tar 80% så han må også ta 80% inntil barnet er 3 år? Kan ikke mor ta en 100 og far 80?

2. Må vi skrive opp hvilke uke og dag i 3 år eller hvordan kan han si fra når han vil ta permisjon i løpet av 2014, 2015 osv? Et år om gangen?

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som skjer er at dere mister tid dere ellers ville fått gratis hjemme med barnet. Mor kan ikke overta fedrekvoten med mindre du er syk eller lignende. Men seriøst, du kan jo ta den ut gradert de første tre årene av barnets liv. Det må du da kunne klare å til.

Anonymous poster hash: 9750d...8ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt valg bestemmer for han. Vi taper masse hvis vi hadde valgt 80%, for da mister vi over 30.000 i mnd når han har permisjon. Det lønner seg som regel alltid å ta 100% og heller ta noe ubetalt og spare opp til det i løpet av permisjonen.

Anonymous poster hash: 9750d...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg bestemmer for han. Vi taper masse hvis vi hadde valgt 80%, for da mister vi over 30.000 i mnd når han har permisjon. Det lønner seg som regel alltid å ta 100% og heller ta noe ubetalt og spare opp til det i løpet av permisjonen.

Anonymous poster hash: 9750d...8ac

Bare vær obs på at ved ulønnet permisjon over 4 uker så mister du retten til sykepenger om du skulle bli syk. Dessuten har det faktisk vært noen eksepler her hvor det faktisk har lønnt seg med 80%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig fordi når jeg tar 100% så er det frem til mai - så...4 måneder til august?

Min samboer tjener veldig mye - og han kommer til å tape masse masse penger så har vi ikke råd å betale husleie og alt.

Jeg har ikke råd å spare opp til ulønnet permisjon så kan han betale meg - men hvis han skal være hjemem med ungen i 10 uker så kommer han til å tape veldig mye penger da han er avhengig av kunder.

En vanskelig problemstilling :(



Anonymous poster hash: 5c804...0c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ferie passer tidsskjemaet fram til barnehagestart som hånd i hanske, sånn sett har dere flaks i forhold til mange andre. Knip inn på forbruket fra og med i dag, ta ut fedrekvoten, og kos dere med null bekymringer om barnehageplasd etter endt permisjon.

(og jeg har selv en mann som taper penger på perm. Men sånn er det, barn koster...)

Anonymous poster hash: 18bfd...c11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at ved ulønnet permisjon over 4 uker så mister du retten til sykepenger om du skulle bli syk. Dessuten har det faktisk vært noen eksepler her hvor det faktisk har lønnt seg med 80%.

Ja, det er en av grunnene jeg synes det er ikke lønnsomt å ta i par måneder.

Ja, skal sette oss ned å regne ut nøye etter hvert :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags livsstil man har lagt opp til om man ikke klarer å få det til å gå rundt i 10 uker engang om mannen tjener 80%. Hva om han blir langvarig syk eller arbeidsledig?

Et svangerskap varer ni mnd, da har man god tid til å se over økonomien, spare og stramme inn om man ønsker å velge 80%. Alternativt velger man 100% om man ikke vil gjøre endringer i livsstil og forbruk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg bestemmer for han. Vi taper masse hvis vi hadde valgt 80%, for da mister vi over 30.000 i mnd når han har permisjon. Det lønner seg som regel alltid å ta 100% og heller ta noe ubetalt og spare opp til det i løpet av permisjonen.

Anonymous poster hash: 9750d...8ac

Vær også klar over at NAV betaler kun ut tilsvarende en årslønn på 6G. Så man kan risikere å "miste" mye uansett. Dersom ikke arbeidsgivere dekker det som er over 6G da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva slags livsstil man har lagt opp til om man ikke klarer å få det til å gå rundt i 10 uker engang om mannen tjener 80%. Hva om han blir langvarig syk eller arbeidsledig?

Et svangerskap varer ni mnd, da har man god tid til å se over økonomien, spare og stramme inn om man ønsker å velge 80%. Alternativt velger man 100% om man ikke vil gjøre endringer i livsstil og forbruk.

Det kan være snakk om tap av inntekt som er adskillig større en 20%.. NAV dekker kun beløp som tilsvarer årslønn på 6G og all inntekt over dette faller bort dersom man ikke er heldig og har avtale om at arbeidsgiver dekker dette beløpet ved fødselspermisjon og sykdom. Da kan jeg skjønne at det er vanskelig å ta et valg der man taper disse pengene i en periode. Sykdom velger man ikke, men lengde på permisjon er faktisk frivillig.

Anonymous poster hash: b68b4...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også klar over at NAV betaler kun ut tilsvarende en årslønn på 6G. Så man kan risikere å "miste" mye uansett. Dersom ikke arbeidsgivere dekker det som er over 6G da.

Jeg har googlet litt - 6G er ca under 500.000.... Ja, da er det vel arbeidsgiver som må dekke over 6G hvis det lar seg gjøre - skal undersøke. Takk! :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være snakk om tap av inntekt som er adskillig større en 20%.. NAV dekker kun beløp som tilsvarer årslønn på 6G og all inntekt over dette faller bort dersom man ikke er heldig og har avtale om at arbeidsgiver dekker dette beløpet ved fødselspermisjon og sykdom. Da kan jeg skjønne at det er vanskelig å ta et valg der man taper disse pengene i en periode. Sykdom velger man ikke, men lengde på permisjon er faktisk frivillig.

Anonymous poster hash: b68b4...05b

Ja, det blir vanskelig. Mannen tjener over 1 million, så han er veldig redd å tape noen hundre tusener så det påvirker våres økonomi veldig mye. Men vi prøver å sjekke det nærmere med arbeidsgiveren hans :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Det er så vanskelig fordi når jeg tar 100% så er det frem til mai - så...4 måneder til august?

Min samboer tjener veldig mye - og han kommer til å tape masse masse penger så har vi ikke råd å betale husleie og alt.

Jeg har ikke råd å spare opp til ulønnet permisjon så kan han betale meg - men hvis han skal være hjemem med ungen i 10 uker så kommer han til å tape veldig mye penger da han er avhengig av kunder.

En vanskelig problemstilling :(

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Ja, det blir vanskelig. Mannen tjener over 1 million, så han er veldig redd å tape noen hundre tusener så det påvirker våres økonomi veldig mye. Men vi prøver å sjekke det nærmere med arbeidsgiveren hans :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Kor høg husleige har dokke når han tenar over ein million, og ikkje har råd til å ta ut pappaperm pga husleiga?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor høg husleige har dokke når han tenar over ein million, og ikkje har råd til å ta ut pappaperm pga husleiga?

Det er ikke husleie men det er LÅN.

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir vanskelig. Mannen tjener over 1 million, så han er veldig redd å tape noen hundre tusener så det påvirker våres økonomi veldig mye. Men vi prøver å sjekke det nærmere med arbeidsgiveren hans :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Eventuelt kan dere begynne med å finregne, for han skal tjene ganske mye over en million før det begynner å nærme seg "flere hundre tusen" i tap på 12 uker, hvis dere velger hundre prosent. Drøyt 100000 ja, men flere hundre tusen? Da har han i så fall en årslønn som gjør hele problemstillingen ganske merkelig, for det burde ikke være umulig å legge av noe penger med en månedslønn på bortimot hundre laken? :)

For øvrig har alle jeg kjenner som jobber i veldig høytlønte stillinger, en klausul som sier at arbeidsgiver dekket gapet mellom NAV-taket og reell lønn. Bonuser og kjøretillegg og andre tillegg kan likevel bortfalle. Men jeg synes det er rart at han ikke vet dette, i så fall, det står vel svart på hvitt i ansettelseskontrakten?

Ikke meningen å være krass, men det virker litt rart at dette kom som en overraskelse på dere. Og hvis det er lån som er problemet, er det enkelt: tre avdragsfrie måneder, hvis ingenting annet fungerer :)

Anonymous poster hash: 18bfd...c11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan dere begynne med å finregne, for han skal tjene ganske mye over en million før det begynner å nærme seg "flere hundre tusen" i tap på 12 uker, hvis dere velger hundre prosent. Drøyt 100000 ja, men flere hundre tusen? Da har han i så fall en årslønn som gjør hele problemstillingen ganske merkelig, for det burde ikke være umulig å legge av noe penger med en månedslønn på bortimot hundre laken? :)

For øvrig har alle jeg kjenner som jobber i veldig høytlønte stillinger, en klausul som sier at arbeidsgiver dekket gapet mellom NAV-taket og reell lønn. Bonuser og kjøretillegg og andre tillegg kan likevel bortfalle. Men jeg synes det er rart at han ikke vet dette, i så fall, det står vel svart på hvitt i ansettelseskontrakten?

Ikke meningen å være krass, men det virker litt rart at dette kom som en overraskelse på dere. Og hvis det er lån som er problemet, er det enkelt: tre avdragsfrie måneder, hvis ingenting annet fungerer :)

Anonymous poster hash: 18bfd...c11

Vel, skal forklare litt mer nøye.

Han har en fast bruttolønn - resten er provisjon 4 ganger i året . Hvis han ikke jobber på 10 uker så taper han ca 100.000 kr, så igjen hvis han jobber 80 % + har høy skatt så taper han enda mer :)

Men takk for at du forklarer - skal ta det opp med han, han har kanskje ikke undersøkt så grundig på det :)

Kanskje han vet ikke helt hvordan og hva han skal se etter. Men takk for hjelpen, da skriver jeg en liste som han skal undersøke nærmere på det :)

Anonymous poster hash: 5c804...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...