Rumle Skrevet 27. februar 2019 #41901 Del Skrevet 27. februar 2019 Akkurat nå, Frøkensina skrev: Ja. Or og/eller hassel. Veldig lei av at det ødelegger halve året og hele våren, fikk i det minste den dyre legen til å sende henvisning videre. Og i år som det skal bli ekstra ille håper jeg at jeg får snakket med noen som kan dette, i det minste få satt kortisonsprøyter igjen. Uff. Håper du får noe som kan hjelpe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 27. februar 2019 #41902 Del Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, Rumle skrev: Uff. Håper du får noe som kan hjelpe. Jeg skulle ha blitt vaksinert for lenge siden, det tar noen år og er for sent med oppstart for denne sesongen, kanskje med unntak av gress som finnes i tablettform. Nå er jeg så svimmel at jeg ikke kunne ha kjørt bil f.eks. Får også håpe på masse regn denne våren! Det er så deilig når regnet renser luften. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 28. februar 2019 #41903 Del Skrevet 28. februar 2019 4 timer siden, Frøkensina skrev: Italiensk kunst fra en periode på 200 år Jeg lurer litt på om jeg skal ta noe veldig kjent jeg liker, eller om jeg skal ta noe obskurt og merkelig. Men sistnevnte aner jeg ikke hvor jeg finner nok lesestoff om, selv om det ville vært pluss i boka. Første jeg tenker på er i hvertfall fint å se på. Det er aaaaaltfor mye å velge i for en med problemer med å velge. Finner stadig vekk noen flere verker jeg kan velge, og da har jeg ikke inkludert skulptur og arkitektur. Og jeg leser fortsatt altfor sakte. Men om det er kunst over en periode på 200 år så er det vel tiden og kunstuttrykket i perioden som er tema, ikke en enkelt kunstner (hvem har vel levd 200 år?). Har du først valgt perioden, så må man eksemplifisere med kunstnere i perioden og da bør man jo inkludere de mest kjente. Plussen i boka er vel om du kan trekke frem litt mer ukjente som da enten bekrefter periodens "mote" eller viser motsatt at perioden ikke var ensbetydende med rådende "mote". Det viktige i en slik kunstperiode er vel hvordan den setter spor i ulike kunstformer (musikk, maleri, skulpturer, litteratur, vitenskap? mm.) Da Vinci var jo multikunstner og like mye kjent for sin vitenskap og oppfinnelser som for Mona Lisa. Det er jo et godt eksempel på hvordan en tidsperiode sitt kunstneriske uttrykk finner veien inn i flere kunstneriske uttrykksformer. Lykke til med helse og oppgave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. februar 2019 #41904 Del Skrevet 28. februar 2019 I morgen er det Mars Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 28. februar 2019 #41905 Del Skrevet 28. februar 2019 ... og når kommer Venus? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41906 Del Skrevet 28. februar 2019 12 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Men om det er kunst over en periode på 200 år så er det vel tiden og kunstuttrykket i perioden som er tema, ikke en enkelt kunstner (hvem har vel levd 200 år?). Har du først valgt perioden, så må man eksemplifisere med kunstnere i perioden og da bør man jo inkludere de mest kjente. Plussen i boka er vel om du kan trekke frem litt mer ukjente som da enten bekrefter periodens "mote" eller viser motsatt at perioden ikke var ensbetydende med rådende "mote". Det viktige i en slik kunstperiode er vel hvordan den setter spor i ulike kunstformer (musikk, maleri, skulpturer, litteratur, vitenskap? mm.) Da Vinci var jo multikunstner og like mye kjent for sin vitenskap og oppfinnelser som for Mona Lisa. Det er jo et godt eksempel på hvordan en tidsperiode sitt kunstneriske uttrykk finner veien inn i flere kunstneriske uttrykksformer. Lykke til med helse og oppgave. Oppgaven skal senere utbroderes og skal avgrenses til ett verk. Er ikke en skoleoppgave Jo mer avgrenset, jo bedre. Man går dypere inn i materialet istedet for å beskrive en hel periode overfladisk. Man kan selvfølgelig trekke inn andre relevante verk når man diskuterer ett, poenget da er å finne noe som hjelper å belyse det konkrete verket du diskuterer. Det er gitt en ekstra kontekst for dette kurset, men litt dumt å skrive om det her. Leonardo kan nesten bare sammenlignes med Leonardo Men for eksempel ville man da tatt utgangspunkt i ett verk av Leonardo, er det et tidlig et kan det være relevant å se på og sammenligne med Verrocchio som han gikk i lære hos, eller andre samtidige med samme motiv. Om du tok et av portrettene hans så ser man på den daværende konvensjonen for portretter i akkurat den perioden det ble malt, hva oppdragsgiverne ville, osv. Uansett så ser man på konteksten rundt alt, oppdragsgiver, samfunnet, ideer som påvirker, religion, antikke tekster osv. Vårt samfunn og måten vi ser og tenker på er annerledes enn i den tidlig moderne perioden, for å kunne si noe (vettig) om den må man sette seg så godt man kan inn i den og det kan man ikke ved å skulle beskrive hele perioden i en oppgave. Det ville blitt stryk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 28. februar 2019 #41907 Del Skrevet 28. februar 2019 17 timer siden, Frøkensina skrev: Ja. Or og/eller hassel. Veldig lei av at det ødelegger halve året og hele våren, fikk i det minste den dyre legen til å sende henvisning videre. Og i år som det skal bli ekstra ille håper jeg at jeg får snakket med noen som kan dette, i det minste få satt kortisonsprøyter igjen. Vet du om man kan spise smertestillende mens man får kortison? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 28. februar 2019 #41908 Del Skrevet 28. februar 2019 Åhhh!! Er pollensesongen i gang?? Kanskje det er derfor jeg aldri blir kvitt den rennende nesa da... er rett og slett ikke forkjøla som jeg har trodd 😛 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 28. februar 2019 #41909 Del Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, Mynona skrev: Åhhh!! Er pollensesongen i gang?? Kanskje det er derfor jeg aldri blir kvitt den rennende nesa da... er rett og slett ikke forkjøla som jeg har trodd 😛 Ja, or og hassel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41910 Del Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, Sola de skrev: Vet du om man kan spise smertestillende mens man får kortison? Har aldri hørt noe om at man ikke kan det, så tror det er helt ok. Man kan bli svekket av kortison iforhold til infeksjoner, ellers er det bare det at man kan få et synkearr der de setter sprøyten. 1 time siden, Mynona skrev: Åhhh!! Er pollensesongen i gang?? Kanskje det er derfor jeg aldri blir kvitt den rennende nesa da... er rett og slett ikke forkjøla som jeg har trodd 😛 Den er absolutt i gang! I dag var or på gult varsel og hassel på grønt. Har mange trær rundt her av slemme sorter, så tror de pøser ut noe som minst burde være orange varsel Det er også meldt at det er/blir verre i år pga varmen i fjor, flere rakler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 28. februar 2019 #41911 Del Skrevet 28. februar 2019 Synes synd på dere som må slite med allergier altså, det må jo legge en skikkelig demper på gleden over våren? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41912 Del Skrevet 28. februar 2019 9 minutter siden, Rumle skrev: Synes synd på dere som må slite med allergier altså, det må jo legge en skikkelig demper på gleden over våren? Ja, jeg er jo egentlig mest glad i våren av alle tider Vil jo egentlig være vaksinert Men ingen leger har videresendt meg til det (gjøres vel på sykehus) hittil. Nå må jeg undersøke hvem/hvor jeg kan få satt kortisonsprøyten hos, den kan dempe litt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41913 Del Skrevet 28. februar 2019 Takk snille Rune! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 28. februar 2019 #41914 Del Skrevet 28. februar 2019 Altså! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41915 Del Skrevet 28. februar 2019 Klarte ikke la være! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 28. februar 2019 #41916 Del Skrevet 28. februar 2019 (endret) 21 timer siden, Frøkensina skrev: Ja. Or og/eller hassel. Veldig lei av at det ødelegger halve året og hele våren, fikk i det minste den dyre legen til å sende henvisning videre. Og i år som det skal bli ekstra ille håper jeg at jeg får snakket med noen som kan dette, i det minste få satt kortisonsprøyter igjen. Uff ja det er kjipt. Begynte å merke det selv for en stund siden nyser og nyser. Håper du får sprøyter. Fælt å være ille plaget. Endret 28. februar 2019 av mia83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 28. februar 2019 #41917 Del Skrevet 28. februar 2019 13 minutter siden, mia83 skrev: Uff ja det er kjipt. Begynte å merke det selv for en stund siden nyser og nyser. Håper du får sprøyter. Fælt å være ille plaget. Tar du medisiner? Vet ærlig talt ikke om antihistaminene hjelper meg noe særlig, men det er mulig at det er enda verre uten. Ja, de har begynt å være strenge på de ifølge fastlegekontoret, men det sa ikke den andre legen. Kjedelig for deg også Verste akkurat nå er at jeg blir så dum av det, bokstavelig talt Blir jo helt snurrete i topplokket som om man brygger på en skikkelig influensa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 28. februar 2019 #41918 Del Skrevet 28. februar 2019 Jeg er ferdig med boken 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 28. februar 2019 #41919 Del Skrevet 28. februar 2019 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 28. februar 2019 #41920 Del Skrevet 28. februar 2019 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå