Gå til innhold

Juballongen

Aldrisur

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Trodde først det var en brannslange og skjønte ikke helt hva du holdt på med :ler: 

:ler: 

Ikke helt lett å se, nei :ler: Må nesten vite litt hva det er, antar jeg :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Trodde først det var en brannslange og skjønte ikke helt hva du holdt på med :ler: 

:laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FruN skrev:

:ler: 

Ikke helt lett å se, nei :ler: Må nesten vite litt hva det er, antar jeg :fnise:

Ja koblet til bunaden til slutt :fnise: Veldig tykt stoff det er på den eh, kanten der :jepp: Må den syes for hånd? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ja koblet til bunaden til slutt :fnise: Veldig tykt stoff det er på den eh, kanten der :jepp: Må den syes for hånd? 

Det er flere lag med variert tykkelse ull, er maks av hva maskina klarer :ler: Har sydd alt sammen med maskin, så må den røde kanten syes til for hånd (er sydd fast til resten med maskin) :)

Den kanten kalles forresten et hjul, siden det er den som får hele stakken til å stå ut nederst, omtrent som et hjul :fnise: 

Endret av FruN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FruN skrev:

Det er flere lag med variert tykkelse ull, er maks av hva maskina klarer :ler: Har sydd alt sammen med maskin, så må den røde kanten syes til for hånd (er sydd fast til resten med maskin) :)

Den kanten kalles forresten et hjul, siden det er den som får hele stakken til å stå ut nederst, omtrent som et hjul :fnise: 

Ahaa! Da skjønner jeg. Eller noe av det hvertfall :ler: Gøy med oppdatering :ninuskapus: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lest videre om hva slags ulike kognitive forutsetninger 1400-talls betraktere av kunst (av en viss klasse/utdannelse) hadde. Noen morsomme ting som håndgester, bevegelser i forhold til det lille som finnes beskrevet  i tekster, prekener (inkludert hysterisk gestikulerende prester), kirketeater, dans, og så det jeg virkelig ikke forstod MATTEN :daane: Hvordan går det an å glemme så totalt mattekunnskapen fra ca. ungdomsskolen? Jeg hadde jo gode karakterer i den :ler: Det gikk verre på videregående :fnise: 

Men har ikke tid til å oppdatere det der nå uansett hvor mye det irriterer meg å ikke forstå. Ekstra morsomt med den boken jeg har lest i nå er at den kommer stadig tilbake til Leonardo med jevne mellomrom. Så når jeg mister konsentrasjonen (som jeg ofte gjør) så kan jeg f.eks. sitte å måle om hodet mitt stemmer med proporsjonene hans og sånt. 

Jo. I dag ville det også hjulpet å forstå musikalske akkorder, henger visst sammen med Pythagoras og rule of three det også. Siden alt dette ble så tett sammenvevd, hva de merkantile kreftene fordret (som matten alle middelklassegutter lærte), den sosiale kondisjoneringen i samfunnet i og utenfor kirken, alle de antikke tekstene som blir oversatt og publisert, hva oppdragsgivere ønsket og krevde, alle endringene som var underveis, så begynner jeg å forstå bedre hvordan og hvorfor det vi ser på som idealet av en renessansekunstner/menneske kunne oppstå. Men dette hjelper meg ikke i noen oppgave sånn konkret, og jeg henger langt etter.. :ler: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rumle skrev:

Så gøy :ninuskapus:

Ja det er jo det :mynona:  Skulle bare ønske jeg ikke var så treig :ler: Men, veldig gøy uansett hva jeg får til eller ikke å lære mer om dette :jepp:  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Ja det er jo det :mynona:  Skulle bare ønske jeg ikke var så treig :ler: Men, veldig gøy uansett hva jeg får til eller ikke å lære mer om dette :jepp:  

Ja, kjenner meg igjen i den hjernetåken (?) :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde tre ganger å høre ett innslag på radioen (Ekko) i dag. Sovnet hver eneste gang :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Ja, kjenner meg igjen i den hjernetåken (?) :sukk:

Ja, hjernetåke kan oppstå i blant, men det er ikke det nå (bortsett fra matten). Mer det at jeg leser sakte, at jeg må lese sakte for å forstå (eller er naturlig treig) :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg prøvde tre ganger å høre ett innslag på radioen (Ekko) i dag. Sovnet hver eneste gang :ler:

Da kan du jo kanskje bruke Ekko som sovemedisin når du trenger det :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Da kan du jo kanskje bruke Ekko som sovemedisin når du trenger det :fnise:

Mhm .. men sånn fungerer det jo dessverre aldri. Tro meg, jeg har prøvd :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rumle skrev:

Mhm .. men sånn fungerer det jo dessverre aldri. Tro meg, jeg har prøvd :laugh:

:laugh: Typisk! Har det sånn med noen ting jeg også. I blant kan jeg til og med få stressende tanker rundt hageting om jeg prøver å tenke på det som noe koselig for å få sove.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rumle skrev:

Du hørte det nok bare to ganger. 

Andre gangen var ekko :nigo:

Flott arbeid @FruN.

Når du blander matten inn i kunsten, det er jo da det blir gøy/interessant, @Frøkensina. Synd du detter ut da. Ønsker deg lykke til. Høres veldig interessant ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Du hørte det nok bare to ganger. 

Andre gangen var ekko :nigo:

Flott arbeid @FruN.

Når du blander matten inn i kunsten, det er jo da det blir gøy/interessant, @Frøkensina. Synd du detter ut da. Ønsker deg lykke til. Høres veldig interessant ut. 

Kan du utdype hva du mener? Jeg har ikke falt ut, jeg følger forfatterens resonnement utmerket, man trenger ikke regne ut ligninger for å gjøre det. Det at jeg er treigere til å lese enn det som er optimalt på en master betyr ikke at jeg ikke forstår hva jeg leser. 

Takk, det er et interessant og bredt emne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
49 minutter siden, Frøkensina skrev:

Kan du utdype hva du mener? Jeg har ikke falt ut, jeg følger forfatterens resonnement utmerket, man trenger ikke regne ut ligninger for å gjøre det. Det at jeg er treigere til å lese enn det som er optimalt på en master betyr ikke at jeg ikke forstår hva jeg leser. 

Takk, det er et interessant og bredt emne. 

Mulig jeg misforstod, men du skrev 

17 timer siden, Frøkensina skrev:

og så det jeg virkelig ikke forstod MATTEN :daane: 

Skjønner at det ikke betyr at du ikke får med deg hva forfatteren skriver, men jeg skrev bare at du datt ut litt (som heller ikke betyr at du ikke skjønner stoffet). 

Er selv fasinert over matematikk, og synes det er fascinerende hvordan den har påvirkning i kunsten. Det gylne snitt, for eksempel. Vinkler (som øynene til Mona Lisa som alltid ser mot deg, uavhengig av vinkelen du betrakter kunstverket fra) og gjentakelser (vanntårnet der vannet alltid faller nedover) forholdstall (DaVinci påviste at lengden på armene utstrakt er lik høyden på personen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...