Gå til innhold

Spørsmål fra fastlegen min..


SillySue

Anbefalte innlegg

"Fortjener du å ha det bra?"

Jeg ble svar skyldig. Satte virkelig i gang en tankeprosess hos meg,for jeg vet jo hva svare "burde" være.

Fortjener jeg det,eller er jeg selvdestruktiv fordi jeg selv mener at jeg ikke fortjener å ha det så bra som de aller fleste andre?

Vanskelig spørsmål!

Kjente den stakk lengre inn enn jeg likte.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... Følte bare for å lufte litt på tankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg skal tolke så tror jeg at fastlegen kanskje er ute etter en refleksjon hos deg om du straffer deg selv fordi du selv føler at du ikke fortjener å ha det bra.

Kan det stemme?



Anonymous poster hash: 97ed8...9ad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var et besynderlig spørsmål.
Skulle jeg har svart helt ærlig så måtte svaret ha blitt nei.



Anonymous poster hash: 2b07a...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg skal tolke så tror jeg at fastlegen kanskje er ute etter en refleksjon hos deg om du straffer deg selv fordi du selv føler at du ikke fortjener å ha det bra.

Kan det stemme?

Anonymous poster hash: 97ed8...9ad

Det kan nok stemme.

Men siden jeg ikke kunne gi henne noe svar,fikk jeg beskjed om å notere ned en liste. En side med grunner for at jeg fortjener det,og en side med grunner for hvorfor jeg ikke skulle fortjene det.

(Altså,mener ikke en hel A4 side med grunner,men en liste da rett å slett)

Men kjenner jeg vet ikke hvor jeg skal begynne,og skjønner ikke helt hva hun skal bruke denne listen til. Ble litt forvirret av henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme.

Men siden jeg ikke kunne gi henne noe svar,fikk jeg beskjed om å notere ned en liste. En side med grunner for at jeg fortjener det,og en side med grunner for hvorfor jeg ikke skulle fortjene det.

(Altså,mener ikke en hel A4 side med grunner,men en liste da rett å slett)

Men kjenner jeg vet ikke hvor jeg skal begynne,og skjønner ikke helt hva hun skal bruke denne listen til. Ble litt forvirret av henne..

Det kan være mange årsaker (igjen: jeg bare tolker her) til det. Kan være at legen vil at du skal se at du kanskje har flere grunner til å fortjene å ha det bra, at du vil diskutere med deg selv om hvorfor du fortjener å ha det bra eller ikke ha det bra. En refleksjon over deg selv.

Kan også være at hun på neste time vil argumentere på hvorfor du fortjener å ha det bra slik at du må forsvare det og kanskje vil enda opp med enda flere grunner til at du fortjener det. Du vil sloss for din egen rett til å ha det bra.

Selvinnsikt og at du selv ser at du fortjener å ha det bra. På den måten kan du faktisk også oppnå å få det bra.

Anonymous poster hash: 97ed8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg har fått det spørsmålet flere ganger av ulike behandlere,og synes det et helt fear spørsmål å stille. Det setter virkelig i gang tankekverna,for jeg blir alltid svar skydlig. Nei jeg føler vel ikke at fortjener å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun ønsker å åpne øynene dine for hva som gjør at du IKKE synes du fortjener å ha det bra, og deretter reflektere over hva du kan gjøre for å forandre på det, om det ligger noe i det i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig spørsmål til folk som er deprimert, for å få de til å tenke over den negative måten å tenke om seg selv på.

Ikke noe uvanlig i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker (igjen: jeg bare tolker her) til det. Kan være at legen vil at du skal se at du kanskje har flere grunner til å fortjene å ha det bra, at du vil diskutere med deg selv om hvorfor du fortjener å ha det bra eller ikke ha det bra. En refleksjon over deg selv.

Kan også være at hun på neste time vil argumentere på hvorfor du fortjener å ha det bra slik at du må forsvare det og kanskje vil enda opp med enda flere grunner til at du fortjener det. Du vil sloss for din egen rett til å ha det bra.

Selvinnsikt og at du selv ser at du fortjener å ha det bra. På den måten kan du faktisk også oppnå å få det bra.

Anonymous poster hash: 97ed8...9ad

Takk for ett godt innlegg :) Fikk tankekjøret enda mere igang,men i en litt annen retning om man kan si det slik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske vanlig spørsmål til folk som er deprimert, for å få de til å tenke over den negative måten å tenke om seg selv på.

Ikke noe uvanlig i så måte.

Nå er jeg vel ikke deprimert. Har vært det tidligere,men føler meg ikke deprimert lengre. Men kanskje det var derfor det stakk litt. At jeg ble redd jeg er på vei tilbake dit,ettersom jeg ikke kunne svare på spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vel ikke deprimert. Har vært det tidligere,men føler meg ikke deprimert lengre. Men kanskje det var derfor det stakk litt. At jeg ble redd jeg er på vei tilbake dit,ettersom jeg ikke kunne svare på spørsmålet...

Da har det nok med det å gjøre. Det er bare en måte å få deg til å tenke på din egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det nok med det å gjøre. Det er bare en måte å få deg til å tenke på din egen situasjon.

Da har hun lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått det spørsmålet flere ganger av ulike behandlere,og synes det et helt fear spørsmål å stille. Det setter virkelig i gang tankekverna,for jeg blir alltid svar skydlig. Nei jeg føler vel ikke at fortjener å ha det bra.

Noe det av det første jeg sa til henne,var at jeg syntes det var veldig rart ingen hadde spurt meg om dette tidligere. Har vært til x-antall psykologer,leger og psykiatere opp igjennom årene,men aldri fått dette spørsmålet.

Litt rart synes jeg,når det virkelig er ett spørsmål som får man til å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et besynderlig spørsmål å stille.

Så absolutt ikke.

Anonymous poster hash: eb7aa...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i alle fall vanskelig å skrive denne listen.. Hmm... Liker ikke å grave for mye i tankene mine kjenner jeg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...