Ciara Skrevet 2. februar 2014 #61 Skrevet 2. februar 2014 For min del innbefatter det å kunne kjøpe seg nye klær når man trenger noe nytt, la ungene delta på fritidsaktiviteter uten å måtte tenke økonomi i det, ha en sikker bil, ett hjem man eier som man er stolt av, dra på ferie jevnlig og ikke minst kunne kjøpe inn skikkelig mat til hele familien. Dette du nevner kan jo både koste veldig lite og veldig mye. Dra på ferie jevnlig kan jo bety å dra på hytta, eller det kan bety fire utenlandsturer i året. Forskjellen vil bli enorm økonomisk hvis en familie har mange barn. Og "et hjem man er stolt av" - det kan være et hjem som hentet ut fra et interiørmagasin, eller det kan være et helt vanlig hjem der ikke alt er i tipp topp stand, men det meste funker greit og ser helt ok ut. Det er vel disse to tingene her jeg tenker folk har flest meninger om. Personlig vil jeg for eksempel heller valgt å bruke penger på et barn til heller en å dra på flott ferie hvert år, for eksempel. 3
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #62 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har ikke et "hjem å være stolt av", interiørdamerne hadde dånt hvis de kom inn hit, men jeg stortrives. 3
Sunshine Skrevet 2. februar 2014 #63 Skrevet 2. februar 2014 Jeg svarte i din opprinnelige tråd og sier det samme her: Det kommer ann på hvilke faste utgifter man har. Om vi hadde tjent en god del mindre enn nå og hatt 2-3 barn til hadde vi ikke hatt råd til så veldig mange krumspring. Jeg ville kanskje ikke sett på oss som fattige (skatten går jo også ned), men forbruket vårt måtte nok endres drastisk. Jeg synes ikke vi sløser voldsomt nå, så jeg måtte tenkt litt på hvordan vi skulle fått råd til fritidsaktiviteter til alle barna, klær osv.
Gjest Riskjeks Skrevet 2. februar 2014 #64 Skrevet 2. februar 2014 Når det gjelder å bruke 150.000 årlig på ferier og aktiviteter... Mitt årlige totale innkomme er ca 200.000. Perspektiv? Jeg mener absolutt ikke at det er noe galt i å bruke pengene på samme måte som den aktuelle familien - det viktigste er jo at man setter tæring etter næring - men jeg tror ikke vi bør definere den typen forbruk som "normalt" eller "nødvendig".
wilmap Skrevet 2. februar 2014 #65 Skrevet 2. februar 2014 Vi har nok av folk her i verden. Trenger ikke å massereprodusere oss selv. Anonymous poster hash: 71d40...2d4 Jeg bestemer selv hvor mange barn jeg vil ha, så kan besteme hvor mange barn du vil ha. Pass på deg selv. 2
Mafalda Skrevet 2. februar 2014 #66 Skrevet 2. februar 2014 Altså, noe av det jeg har forsøkt å påpeke i denne tråden, er at om vi hadde byttet ut våre fem barn med 1,8, så hadde ferie- og aktivitetsbudsjettet vært minst halvert, og sånn sett fryktelig gjennomsnittlig Det gjelder ferien, så vel som aktiviteter (og 20 minutter på den lokale kulturskolen koster også sitt, når det er mange nok som benytter seg av tilbudet). Det er ikke noe ekstraordinært eller fryktelig flott over forbruket. Det er snublende nært Kari og Ola A/S, bare i større skala. Det eneste som kanskje skiller oss litt ut og gjør at summene blir store er at vi bevisst har valgt å ikke nedskalere i takt med at ungeflokken og lønningsposen vokste. For å si det litt flåsete: Min manns tre nærmeste kolleger, har ett eller to barn med tre aktiviteter/hobbyer, og BMW. Min mann har fire barn med tre aktivteter/hobbyer, og ett barn på en aktivitet, og en billig, stygg Nissan. Forbruket er det samme, og begge har oppfylt kategorien "bil", så ergo er det da mannen min som er litt sløsete og bruker masse unødige penger? Det er egentlig en generell betraktning mer enn noe annet, for gang på gang i slike diskusjoner så er det totalsummen som blir gjort til tema, heller enn det mer informative sum per hode (noe kanskje SIFO, i det minste, er enig med meg i ).
Gjest Riskjeks Skrevet 2. februar 2014 #67 Skrevet 2. februar 2014 Summen pr hode blir jo fortsatt temmelig stor selv om dere har fem barn, da...
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #68 Skrevet 2. februar 2014 Tror denne diskusjonen passer bedre inn her: Er bare litt nyskjerrig på hva dere mener. Hva bør man tjene per mnd eller år for å kunne ha, la oss si 3 barn? Leste at man er definert som fattige hvis man tjener 685 000 kr i året eller mindre med 4 barn... Var litt overasket.http://mobil.aftenpo...ml#.Uu0CctPTXFoAnonymous poster hash: eb6f8...dd3 Jeg tenker det kommer veldig an på hvor du bor. Bor du i utkant Norge og kan kjøpe en enebolig til 1,5 mil. Og folk rundt deg i bygda er mer opptatt av sau og mindre av baby-dior, så greier man seg på lite...Anonymous poster hash: b4b90...6d2
Djungelvrål Skrevet 3. februar 2014 #69 Skrevet 3. februar 2014 Mine foreldre tjente 1,3 mill da broren min og jeg bodde hjemme, mer nå (dette er 6 år siden), og de mente det var trangt økonomisk. Nå bor bare broren min der (21), og de synes fremdeles de ikke har det veldig komfortabelt økonomisk. Så, ingen problemer med å forstå dette, men hvis en er hjemmeværende, så er jo det et bevisst valg. Som man betaler for - på andre måter. Anonymous poster hash: 1948f...80d Da har de nok mye lån......... Det der er langt over hva gjennomsnittet tjener i Norge.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #70 Skrevet 3. februar 2014 Da har de nok mye lån......... Det der er langt over hva gjennomsnittet tjener i Norge. Selvsagt, man har jo lån etter inntekt. Men det skal sies at 1,3 mill i inntekt på 2 personer er ikke uvanlig lenger. Ihvertfall ikke i de store byene hvor to med høyere utdannelse har bra jobber i privat næringsliv. Jeg tipper kanskje 70% av min vennekrets ligger på det nivået. Det er ofte slik at historien gjentar seg, vokser man opp med ressurssterke foreldre med utdannelse har man bedre forutsetninger for å ende opp der. Vi er i begynnelsen av 30 årene og har kommet dit helt selv, men en positiv oppbacking hjemmefra gjør gjerne sitt til at man gjør det bra selv også.Anonymous poster hash: 13c79...b65
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #71 Skrevet 3. februar 2014 Vi tjener 400.000 tilsammen og har 5 barn. Og vi klarer oss helt fint. Anonymous poster hash: e4957...f41 400 000 brutto? Anonymous poster hash: 6ae6d...2fc
asterix Skrevet 3. februar 2014 #72 Skrevet 3. februar 2014 Er barna små? Når de blir eldre kommer de til å ville ha merkeklær...og hvordan går det an å betale 5 konfirmasjoner med så lite er ufattelig. Anonymous poster hash: 3609a...bab Vi har en veldig fint ord i det norske språk for at barn ikke skal få alt av merkeklær og motetull de ønsker seg... Nemlig "Nei". Og konfirmasjon er da slett ikke obligatorisk.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #73 Skrevet 3. februar 2014 Vi er nyutdannede - samlet inntekt på 950.000 tenker oss vel tre barn, med inntekt som stiger etter hvert. Synes i 400.000 høres lite ut til 5 barn, men det kommer vel an på hvor i landet man bor, og hvordan man velger å leve. Jeg vil helst ikke leve så trangt, men er vant til å reise, se verden, ønsker å bo i middels stor enebolig, så kunne ikke tjent noe mindre tror jeg.Anonymous poster hash: dc90c...5f1
~white lady~ Skrevet 4. februar 2014 #74 Skrevet 4. februar 2014 Hva er problemet ditt? Jeg sier hva MINE foreldre mener. De har stort hus (400 kvm), tre biler (en til min bror) og drar på en stor ferie og to mindre ferier i løpet av året. Kjøper det de vil av mat etc. Faren min leaser en veldig dyr firmabil. Poenget mitt er at 1,3 mill trenger ikke å være så mye. Har man 689.000 har man antakeligvis skatteklasse 2 i dette eksempelet. Moren min tjener knappe 300.000, faren min det resterende. Altså, han skatter mye. Anonymous poster hash: 1948f...80d Det har man ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #75 Skrevet 4. februar 2014 Vel, fordi de ikke har høyere utdannelse muligens? Det er jo ikke alle som ønsker å ta høyere utdannelse, og det ville vært ille om alle gjorde det. Og samtidig må jo de uten høyere utdannelse tjene mindre enn de med utdannelse, for at utdanning skal lønne seg og de uten har jo heller ikke studielån og kommer raskere i gang med jobb og inntekt. Anonymous poster hash: ed5bb...f75 Det er ikke alltid høy utdannelse samsvarer med høy lønn da. Jeg har treårig høgskole utdannelse og tjener ikke mer enn 350 000. Det er innen helse og blir ikke rik av det. Anonymous poster hash: 5a9ba...bc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå