Gå til innhold

Inntekt og antall barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er barna små? Når de blir eldre kommer de til å ville ha merkeklær...og hvordan går det an å betale 5 konfirmasjoner med så lite er ufattelig.

Anonymous poster hash: 3609a...bab

Nei. 2 går på videregående, 1 på ungdomsskolen, og 2 på barneskolen.

Ingen av dem har hatt behov for merkeklær.

Og en konfirmasjon er ikke akkurat så veldig dyr når man feirer den hjemme, og man ikke har så veldig stor familie.

Anonymous poster hash: e4957...f41

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var 2 barn med en foreldre som hadde minstelønn frem til jeg var 14, og da ble forelderen min 100% uføretrygdet. Nedless to say fikk jeg meg jobb:\

Anonymous poster hash: 59ee2...925
Skrevet

Vi tjener 400.000 tilsammen og har 5 barn. Og vi klarer oss helt fint.

Anonymous poster hash: e4957...f41

Ikke med huslån og bil...

Anonymous poster hash: 13c79...b65

Skrevet

Å med vilje få 3-4-5 barn når man egentlig ikke har økonomi til det...jeg synes det er uansvarlig og egoistisk. Man bør fokusere på at de barna man har skal ha det best mulig, ikke poppe ut flere om man ikke har kapasitet til å fullstendig ta seg av alle. Det gjelder forsåvidt både tid og penger.. Jeg klarer ikke å se at 400k i året kan være nok til å gi mer enn maks 3 personer et fullverdig liv. Og ja, penger er ikke alt og såfremt primære behov er dekket er personer rundt en, kjærlighet osv viktigst. Men i Norge idag er det kjipt å være den som ikke har råd til å drive med de aktivtetene man vil, ikke har råd til ferieturer, ikke kan dra på kino....ting utover primærbehov kan bety mye for livskvalitet i vårt samfunn.

Anonymous poster hash: db227...393
  • Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp i en familie som hadde lite, derfor ba jeg om lite og hadde dårlig samvittighet for det lille jeg ba om. Jeg vil ikke ha barn før jeg kan forsørge det på det helt ok og gjennomsnittlig nivå og skåne det for dårlig samvittighet hele oppveksten.

Anonymous poster hash: 9b654...7af

• Liker 4
Skrevet

Ikke med huslån og bil...

vi har ikke huslån.

Anonymous poster hash: 99933...ff9

Skrevet

Nettopp, ingen hadde klart det på den inntekten. Får dere bostøtte i tillegg? Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer det. Hva når ett av barna skal på skoletur eller teater med barnehagen osv. Er det ingen problem å delta på sånne ting?

Skrevet

For min del innbefatter det å kunne kjøpe seg nye klær når man trenger noe nytt, la ungene delta på fritidsaktiviteter uten å måtte tenke økonomi i det, ha en sikker bil, ett hjem man eier som man er stolt av, dra på ferie jevnlig og ikke minst kunne kjøpe inn skikkelig mat til hele familien.

Dette er din livsstil og er overhodet ingen fasit på hva en bra standard og livsstil er sånn generelt sett. Blir helt matt av sånne som deg som mener at man må eie hus, bil og diverse andre ting for å ha barn. Si meg, har du noe lån på det huset ditt som du eier og er så stolt av? Da er det vel strengt tatt banken som eier det mer enn deg ;) "Jevnlige ferier" er heller ikke noe som alle ønsker. Barn blir ikke mer lykkelig av at foreldre eier stedet de bor i, om de har bil eller ikke, om de får dra på jevnlige ferier, få nye klær og duppeditter hele tiden osv.

• Liker 2
Skrevet

Nettopp, ingen hadde klart det på den inntekten. Får dere bostøtte i tillegg? Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer det. Hva når ett av barna skal på skoletur eller teater med barnehagen osv. Er det ingen problem å delta på sånne ting?

skolen her er gratis..

og om du har lest hele tråden så ser du at vi ikke har barn i barnehagen.

Anonymous poster hash: 99933...ff9

Skrevet

Dette er din livsstil og er overhodet ingen fasit på hva en bra standard og livsstil er sånn generelt sett. Blir helt matt av sånne som deg som mener at man må eie hus, bil og diverse andre ting for å ha barn. Si meg, har du noe lån på det huset ditt som du eier og er så stolt av? Da er det vel strengt tatt banken som eier det mer enn deg ;) "Jevnlige ferier" er heller ikke noe som alle ønsker. Barn blir ikke mer lykkelig av at foreldre eier stedet de bor i, om de har bil eller ikke, om de får dra på jevnlige ferier, få nye klær og duppeditter hele tiden osv.

Var det ikke for min del jeg skrev da?

Skrevet

Var det ikke for min del jeg skrev da?

Du snakker jo om hva du mener er en ok levestandard for barn så da drar ned alle som ikke har alle de dubbedittene dere har.

Anonymous poster hash: a1325...c4d

Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg tjener 200.000 og kjæresten 350.000, hadde vi hatt fire barn å forsørge så hadde vi slitt hardt.

Skrevet

Mine foreldre tjente 1,3 mill da broren min og jeg bodde hjemme, mer nå (dette er 6 år siden), og de mente det var trangt økonomisk. Nå bor bare broren min der (21), og de synes fremdeles de ikke har det veldig komfortabelt økonomisk.

Så, ingen problemer med å forstå dette, men hvis en er hjemmeværende, så er jo det et bevisst valg. Som man betaler for - på andre måter.

Anonymous poster hash: 1948f...80d
Skrevet

Veldig mye kommer an på boutgifter. Noen i familien min bor i nord, utenfor et tettsted. Altså veldig lite sentralt. Mens de bygde hus leide de et hus i helt ok standard, med 4 soverom til 2000kr per måned. Så man kan bo ganske billig :)

Anonymous poster hash: f1239...77e

Skrevet

Mine foreldre tjente 1,3 mill da broren min og jeg bodde hjemme, mer nå (dette er 6 år siden), og de mente det var trangt økonomisk. Nå bor bare broren min der (21), og de synes fremdeles de ikke har det veldig komfortabelt økonomisk.

Så, ingen problemer med å forstå dette, men hvis en er hjemmeværende, så er jo det et bevisst valg. Som man betaler for - på andre måter.

Og jeg kjenner et par som har 9 barn, hvor 6 enda bor hjemme og en har en veldig belastende sykdom. Moren har aldri jobbet og lever på stønader, faren er snekker så de tjener langt mindre enn 1,3 mill, men har en god levestandard med alt som trengs og enda litt til.

Anonymous poster hash: 3f160...04e

Skrevet

Kommer an på mye, ikke minst hvor store krav dere setter til materialisme og hvor i landet/bydel dere bor og andre utgifter. Det er fullt mulig å leve rimelig, sunt og godt uten å ha en stor inntekt. Mat kan lages både rimelig, godt og sunt. Klær og leker får man rimelig og bra på loppemarkeder og bruktbutikker. Bil trenger man ikke om man ikke bor helt avsides til uten kollektiv trafikk. Det viktigste er at dere klarer å forsørge barna, og at de får en oppvekst med mye kjærlighet, omsorg og tid. Man blir ikke nødvendigvis lykkelig av mye penger og foreldre som stresser livet av seg for å tjene mest mulig

• Liker 1
Skrevet

Å med vilje få 3-4-5 barn når man egentlig ikke har økonomi til det...jeg synes det er uansvarlig og egoistisk. Man bør fokusere på at de barna man har skal ha det best mulig, ikke poppe ut flere om man ikke har kapasitet til å fullstendig ta seg av alle. Det gjelder forsåvidt både tid og penger.. Jeg klarer ikke å se at 400k i året kan være nok til å gi mer enn maks 3 personer et fullverdig liv. Og ja, penger er ikke alt og såfremt primære behov er dekket er personer rundt en, kjærlighet osv viktigst. Men i Norge idag er det kjipt å være den som ikke har råd til å drive med de aktivtetene man vil, ikke har råd til ferieturer, ikke kan dra på kino....ting utover primærbehov kan bety mye for livskvalitet i vårt samfunn.

Anonymous poster hash: db227...393

Er da noe helvete hvordan du legger deg opp i hvor mange barn folk skal ha da.

• Liker 3
Skrevet

Og jeg kjenner et par som har 9 barn, hvor 6 enda bor hjemme og en har en veldig belastende sykdom. Moren har aldri jobbet og lever på stønader, faren er snekker så de tjener langt mindre enn 1,3 mill, men har en god levestandard med alt som trengs og enda litt til.

Hva er problemet ditt? Jeg sier hva MINE foreldre mener. De har stort hus (400 kvm), tre biler (en til min bror) og drar på en stor ferie og to mindre ferier i løpet av året. Kjøper det de vil av mat etc. Faren min leaser en veldig dyr firmabil.

Poenget mitt er at 1,3 mill trenger ikke å være så mye. Har man 689.000 har man antakeligvis skatteklasse 2 i dette eksempelet. Moren min tjener knappe 300.000, faren min det resterende. Altså, han skatter mye.

• Liker 1
Skrevet

Det vil si, de tjener sikkert mer nå da, dette er jo noen år gamle tall.

Skrevet

Hva er problemet ditt? Jeg sier hva MINE foreldre mener. De har stort hus (400 kvm), tre biler (en til min bror) og drar på en stor ferie og to mindre ferier i løpet av året. Kjøper det de vil av mat etc. Faren min leaser en veldig dyr firmabil.

Poenget mitt er at 1,3 mill trenger ikke å være så mye. Har man 689.000 har man antakeligvis skatteklasse 2 i dette eksempelet. Moren min tjener knappe 300.000, faren min det resterende. Altså, han skatter mye.

Burde ikke broren din betale for egen bil?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...