Gå til innhold

Inntekt og antall barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror denne diskusjonen passer bedre inn her:

Er bare litt nyskjerrig på hva dere mener. Hva bør man tjene per mnd eller år for å kunne ha, la oss si 3 barn? Leste at man er definert som fattige hvis man tjener 685 000 kr i året eller mindre med 4 barn... Var litt overasket.

http://mobil.aftenpo...ml#.Uu0CctPTXFo

Anonymous poster hash: eb6f8...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vi hatt tilsammen 685 000,- i året, så hadde vi vært rike, skal jeg si deg. Jeg mener at så lenge man tjener nok til å kunne forsørge barnet i tillegg til seg selv, så burde ikke det være noe problem. Vi har 3 barn og har definitivt mindre enn det som er anbefalt. Men så lenge barna våre har det de trenger til enhver tid/de ikke lider noen nød av noe slag og vi har penger så vi klarer oss ellers i hverdagen, så bryr jeg meg fint lite om hva man bør tjene ved antall barn.

• Liker 4
Skrevet

Man bør ha såpass at man kan klare å finne egentjente (per husholdning) penger til det som SIFO setter opp på det minste budsjettet deres på alle postene sine i alle fall. Pluss litt mer slik at man kan spare en del og ellers "føle at man har det godt" mener jeg.

Anonymous poster hash: e4304...25e
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye annet man har å betale på da.. huslån/billån/studielån osv!

Men jeg synest det hørtes lite ut ja. Viss man har lån vel og merke. Viss ikke går det nok heelt fint ja! :)

Skrevet

Hadde vi hatt tilsammen 685 000,- i året, så hadde vi vært rike, skal jeg si deg. Jeg mener at så lenge man tjener nok til å kunne forsørge barnet i tillegg til seg selv, så burde ikke det være noe problem. Vi har 3 barn og har definitivt mindre enn det som er anbefalt. Men så lenge barna våre har det de trenger til enhver tid/de ikke lider noen nød av noe slag og vi har penger så vi klarer oss ellers i hverdagen, så bryr jeg meg fint lite om hva man bør tjene ved antall barn.

Helt enig! Vi lever i et ekstremt materialistisk samfunn hvor status og penger betyr skremmende mye! Jeg har selv hovedomsorgen for to barn i barnehagealder. Vi lever da altså på en inntekt, og jeg er lektor m. tillegg og tjener ca. 470 000 i året. Om dette er å være fattig, er det noe galt med samfunnet.

Anonymous poster hash: ed5bb...f75

• Liker 3
Skrevet (endret)

Er det 685 000,- i samlet inntekt det er snakk om? For, det høres litt lite ut med 4 barn, men absolutt ikke umulig å klare.

Endret av She_Leiva
Skrevet

Da er det utrolig hvordan min mor klarte være eneforsørger for 4 barn da, med kun 400000 i inntekt(inkludert bidrag og div.). Huslån, bil og hele pakka. Klarte oss kjempefint vi, fikk det vi hadde behov for, massevis av mat, og alle holdt på med minst en fritidsaktivitet hver.

Anonymous poster hash: 953fe...5be
  • Liker 2
Skrevet

Vi tjener 400.000 tilsammen og har 5 barn. Og vi klarer oss helt fint.

Anonymous poster hash: e4957...f41
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan to mennesker som jobber fulltid tjener mye under 600.000 til sammen i Norge i dag. Samboeren min holder på med siste året på et profesjonsstudium, jeg er nyutdannet og har jobbet fulltid i ett år - vi tjener 850.000 til sammen (henholdsvis 200.000 og 650.000), og samboeren min jobber kun 30 prosent.

Anonymous poster hash: a71d3...544
  • Liker 3
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan to mennesker som jobber fulltid tjener mye under 600.000 til sammen i Norge i dag. Samboeren min holder på med siste året på et profesjonsstudium, jeg er nyutdannet og har jobbet fulltid i ett år - vi tjener 850.000 til sammen (henholdsvis 200.000 og 650.000), og samboeren min jobber kun 30 prosent.

Anonymous poster hash: a71d3...544

Vel, fordi de ikke har høyere utdannelse muligens? Det er jo ikke alle som ønsker å ta høyere utdannelse, og det ville vært ille om alle gjorde det. Og samtidig må jo de uten høyere utdannelse tjene mindre enn de med utdannelse, for at utdanning skal lønne seg og de uten har jo heller ikke studielån og kommer raskere i gang med jobb og inntekt.

• Liker 2
Skrevet

Vi tjener 400.000 tilsammen og har 5 barn. Og vi klarer oss helt fint.

Det tviler jeg litt på egentlig......

• Liker 9
Skrevet

Det kommer vel an på hvor i landet du bor, men jeg synes 685 000,- høres lite med om man har fire barn. Vi hadde ihvertfall aldri klart oss på dette beløpet med en ok levestandard.

Skrevet

Det tviler jeg litt på egentlig......

hvorfor ?

Skrevet

Vi har 4 barn og tjener rundt 450000 kr og klarer oss helt fint og har planer om 2 barn til.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor i landet du bor, men jeg synes 685 000,- høres lite med om man har fire barn. Vi hadde ihvertfall aldri klart oss på dette beløpet med en ok levestandard.

Kommer an på hva man mener er ok standard det da.

• Liker 2
Skrevet

hvorfor ?

Det sier seg vel selv, med mindre du bor gratis lever du på fattigdomsgrensa med 7 stk i hustanden og 400 000.

• Liker 4
Skrevet

Det sier seg vel selv, med mindre du bor gratis lever du på fattigdomsgrensa med 7 stk i hustanden og 400 000.

som sagt, vi klarer oss helt fint.

Vi bor billig, og bor heller ikke i en av de største byene, og heller ikke midt i sentrum. Vi kjøper heller ikke den dyreste maten, og vi kjøper ofte mat på tilbud. Ikke har vi behov for nye klær annenhver uke heller.

De får uansett alt de trenger.

• Liker 3
Skrevet

Vi har 4 barn og tjener rundt 450000 kr og klarer oss helt fint og har planer om 2 barn til.

Vi har nok av folk her i verden. Trenger ikke å massereprodusere oss selv.

Anonymous poster hash: 71d40...2d4

• Liker 9
Skrevet

Kommer an på hva man mener er ok standard det da.

For min del innbefatter det å kunne kjøpe seg nye klær når man trenger noe nytt, la ungene delta på fritidsaktiviteter uten å måtte tenke økonomi i det, ha en sikker bil, ett hjem man eier som man er stolt av, dra på ferie jevnlig og ikke minst kunne kjøpe inn skikkelig mat til hele familien.

Skrevet

som sagt, vi klarer oss helt fint.

Vi bor billig, og bor heller ikke i en av de største byene, og heller ikke midt i sentrum. Vi kjøper heller ikke den dyreste maten, og vi kjøper ofte mat på tilbud. Ikke har vi behov for nye klær annenhver uke heller.

De får uansett alt de trenger.

Er barna små? Når de blir eldre kommer de til å ville ha merkeklær...og hvordan går det an å betale 5 konfirmasjoner med så lite er ufattelig.

Anonymous poster hash: 3609a...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...